Gå til innhold

Konfigurasjon av grub


Anbefalte innlegg

Har nå dualboot FC3/winXP

Jeg begynnte med å dele inn harddisken i to med XP-installasjons-cd'n

Når det var gjort, brukte jeg FC3-cd'en og delte opp den ene partisjonen i "/", "/home" og "/swap" og installerte FC3. Har dessuten montert windows-partisjonen som "/windows".

Windows-partisjonen er fat32.

 

Nå skulle jeg bare fått windows til å kunne lese "/home"-partisjonen. Slik det er nå, leser XP bare sin egen lille partisjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis windows skal kunne lese en partisjon så den være fat(32) eller ntfs formatert, dersom den er formatert på noe annet vis (ext3, reiserfs...) vil ikke windows kunne få tilgang til den (på lokal maskin, når noe deles over nett med samba eller nfs er det likegyldig hvilket fs som ligger i bånn)

 

Det lureste er sannsynligvis å sette opp partisjonen i fdisk, eller hva nå FC3 bruker til å være en windows/dos partisjon (husker ikke nøyaktig hva den kalles for), den skal så dukke opp i XP med en diskbokstav og kan formateres der.

 

lykke til!

 

M.

 

Edit: Hva har dette med subject å gjøre?

Endret av mysjkin
Lenke til kommentar

@herregud: Jøss, kult, men vet du om du får det opp som en disk, eller om det "bare" er et eget interface som du kan kopiere filer ut og inn av reiserfs-partisjonen med?

 

(Prøvde websiden, men det er den mest hodepinefrembringende jeg har vært borti på lenge, så jeg klarte ikke å finne ut så mye der..., får evt prøve igjen en dag jeg ikke har begynt med å trekke visdomstann :dremel:)

 

M.

 

Edit, dremel heter det visst..

Endret av mysjkin
Lenke til kommentar

vil jeg jeg få problemer hvis jeg kopierer /home over på en dvd og formaterer /home som fat32 og limer inn filene igjen fra dvd'en?

vil noen programmer slite med å finne igjen konfigurasjonsfilene sine og sånt?

 

fra man fdisk

Usually all goes well by default, and there are no problems  if  Linux

      is  the only system on the disk. However, if the disk has to be shared

      with other operating systems, it is often a good idea to let an  fdisk

      from  another operating system make at least one partition. When Linux

      boots it looks at the partition table, and tries to deduce what (fake)

      geometry is required for good cooperation with other systems.

Endret av Styggentorsken
Lenke til kommentar

Det burde gå helt greit. Eneste mulige problem jeg kan komme på er programmer som er sære på rettighetene til filene sine (ssh kan finne på denslags) fat32 er jo et mye dårligere filsystem enn de vi normalt bruker på linux, men med det oppsettet du har, har du dessverre ikke noe valg.

 

Et mulig alternativ er jo å ha en fat32formatert partisjon for det du vil ha tilgang til både under win og lin, og å ha en reiser / ext3 eller hva du vil- formatert partisjon for filer du bare trenger under lin, så kan du sette opp symlinker for å tilsynelatende ha fat32-dataene i samme område. Dersom det bare er du som bruker maskinen, burde fat32 funke rimelig greit, siden manglen på eierskapsdata for filene ikke har så mye å si da.

 

M.

Lenke til kommentar

Vel nå har jeg formatert home-partisjonen og delt den i to, da 32GB er største mulige fat32-partisjon.

Nå ser altså harddisken slik ut

en partisjon med windows

en partisjon med /

en partisjon med swap

to tomme fat32-artisjoner

 

og dessuten, grub starter ikke i det hele tatt, får ikke til å installere den på nytt uten å re-installere fedora. Installasjons-programmet installerer ikke grub på nytt da jeg ikke velger å installere kjernen på nytt.

Og dessuten får jeg ikke lov å installere home på fat32-partisjoner.

 

Dette angrer jeg på...

Lenke til kommentar

Hvorfor noen vil la virus-befengte windows få tilgang til å herje med Linux-partisjonene sine er over min forstand. :eek:

 

Hold Windows langt unna Linux-partisjonene. I hvertfall når det gjelder skriving. Og gjerne også lesing. Husk at all sensitiv informasjon som tidligere var godt beskyttet under Linux er nå tilgjengelig for hvem som helst som har brutt seg inn på windows'en. :cry:

 

Skal man dele filer, opprett en egen partisjon for formålet. Eller sett opp en maskin nummer to som deler filer over nettverk. :thumbup:

Lenke til kommentar

takker for alle svar,

hvordan installerer man grub på nytt uten å installere et nytt linux-system?

 

[edit] fikk installert grub via rescue-funksjonen på rc3-dvd'en. Fant en guide til grub på linuxquestions.org

Gjorde en feil da, installerte grub på (hd0,0) slik at i stedet for å starte windows når jeg velger det, starter bare grub selv

 

Har ikke fått montert noen ny home-partisjon ennå, men regner med at jeg får det til etterhvert

Endret av Styggentorsken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...