Gå til innhold

Hvordan velge operativsystem i oppstarten


mamba

Anbefalte innlegg

Sett at jeg har windows og xp på samme maskin. Lar det seg gjøre å velge hvilket av de man skal bruke i oppstarten? Og evnt hvordan fungerer det. Må jeg ha operativsystemene på hver sin partisjon? Er redd for at jeg skal knø det til hvis jeg installere en linux-distribusjon på denne pcen som allerede er satt opp med windows. Grunnen til at jeg må ha windows på det er at det er en "delt" pc i huset.

 

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flott! Hvordan setter man opp en bootloader da? Kanskje det er et dumt spm men jeg må bare spørre for jeg har ikke peiling på dette. Håper å få satt opp en linux-distribusjon slik at jeg kan komme meg på nett. Har ikke holdt på så mye med linux, så jeg vil gjerne komme meg i gang å utforske litt.

Lenke til kommentar

det du må gjøre før du skal installere Linux er å bruke et program som f. eks heter Partition Magic. dette programmet kan du bruke til å endre størrelsen på den partisjonen du allerede har. f. eks hvis du har en 120 GB harddisk kan du sette av 10 GB av dem til å ha Linux på. la de 10 GB`ene være upartisjonert. så kan du starte opp maskina med Linux cd`en inni og du er i gang. i Fedora og Mandrake iallefall så har du valg om du vil slette de ekistrende Linux partisjonene. velg ja på den. så får du opp noen meldinger. les igjennom disse og velg ja.

så fortsetter du installasjonen som vanlig. når du er ferdig starter du da Linux for første gang.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Flott! Hvordan setter man opp en bootloader da? Kanskje det er et dumt spm men jeg må bare spørre for jeg har ikke peiling på dette. Håper å få satt opp en linux-distribusjon slik at jeg kan komme meg på nett. Har ikke holdt på så mye med linux, så jeg vil gjerne komme meg i gang å utforske litt.

Det fikser installasjonsprogrammet automatisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...