Gå til innhold

Skal lage min egen web blogg


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Har nå tenk at jeg skal lage meg en web blogg, men hva er det egentlig en web blogg skal innholde? Ser det er mange her på forum som har blogg, å det ser ut som de blander det personlige med praksis (om jeg ikke tar helt feil nå).

 

Kunne gjerne tenke meg noen gode tips/råd. Har aldri vært bort i blogg før.

 

 

Mvh!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Weblogg, og så kalt blogg, er en slags online dagbok/logg som du skriver det du vil i. Noen eksempler er dine tanker og meninger, hendelser, artikler, og hva annet du måtte finne på. Ting som f.eks. står i VG eller dagbladet (kvinne omkommet i en bilulykke, mann druknet i bergen osv.) synes jeg ikke hører hjemme i en blogg, det kan du heller overlate til aviser og sånt om å skrive om.

 

Edit: Gjorde om litt...

Endret av Prodigy_
Lenke til kommentar
Ting som f.eks. står i VG eller dagbladet synes jeg ikke hører hjemme i en blogg, det kan du heller overlate til aviser og sånt om å skrive om.

Dette er jeg ikke nødvendigvis enig i. Skriver avisene noe som engasjerer deg på godt eller vondt synes jeg absolutt du skal skrive om det! :)

 

Mvh Primaxx

Lenke til kommentar

Mange som bruker Wordpress f.eks, men krever litt kunnskaper om PHP/MySQL og en server som du har dette på.

 

Ellers kan du jo bruke Blogger e.l. gratis tjeneste om du ikke har egen server og vile legge opp Wordpress.

 

:blush: nå var jeg i helt andre tanker... kommer med forslag hva du kunne brukt som "blogg-motor", men du spurte om hva en blogg burde inneholde.

 

Jeg for min del kaller blogg for en hypa greie. Blogg i mine øyne er hva enn du vil at det skal være. Jeg ser bare det på som en grei tjeneste/motor for å legge ut egne artikkler/poster/hva enn du vil ha det til å være ;)

Endret av FuLu
Lenke til kommentar

Har drevet å sett enda mer rundt, å de fleste skriver om det de liker selv :) Kommer ikke til å benytte meg av noen blogg-tjenester, kommer til å lage hele greia fra bunnen av.

 

 

Edit: noen som vet om et bra nyhets script jeg kan bruke? Har letet litt rundt på hot scripts, men finner bare script som ikke er gode nok eller som har fullt av reklame. Dere bruker vell noen selv.. ?

 

Mvh!

Endret av Luzifer
Lenke til kommentar

Vel, her er en liste over de mest populære blogg systemene:

CuteNews - Bruker ikke database, men flatfiler.

AJ-Fork - En bedre versjon av CuteNews. Bruker ikke database, men flatfiler denne også.

WordPress - Bruker database.

Textpattern - Bruker database.

EBA-News - Bruker database, og er utviklet av en nordmann.

PHPNews - Bruker database, norsk språkpakke kan lastes ned.

 

Håper dette gav deg en en viss oversikt over de mest populære blogg systemene.

Endret av Prodigy_
Lenke til kommentar
Hvilken font er fin å bruke.. ?

Det er vel en smaksak. Personig så liker jeg Arial og Helvetica ganske bra. Jeg har sett at det er ganske mange som bruker Times New Roman på hjemmesider, som er den fonten jeg hater mest av alle. Den er grei på vanlige dokumenter, men på hjemmesider ville jeg heller valgt en annen font.

 

Edit: Lucida Sans Unicode er jo også ganske fin på hjemmesider.

Endret av Prodigy_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...