Gå til innhold

Jeg må ha meg ny morostikke!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid vært uheldig ved kjøp av joysticks, de går istykker hele tiden! Jeg er ikke typen som er hardhendt med ting, er fakta veldig forsiktig og tar vare på tingene mine.

Greia er at de to siste joystikkene mine har gåt istykker ganske så fort, og kalibrering, bytte av driver osv hjelper ikke. Her er tråden fra stikka jeg har nå:

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=348192&hl=

:hm:

Er på utkikk etter ei ny stikke, og vil ikke ha noe fra Logitech, om det ikke er noen her som kommer med en "esktraordinær anbefalning". Noen som kan gi meg noen tips på hva som kan være ei god stikke?

Krav:

-Helst ikke force feedback

-Ikke noe svære greier, Logitech Extreme3D PRO'n jeg har nå er akkurat passe stor.

-Må ha en "throttle" spak

-Helst ha "vridning rundt sin egen akse" slik at jeg kan bruke haleroret.

-Minst 10 knapper..

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Fint at MSFF2 HAR force feedback som trådstarter ikke vil ha, PLUSS at den er ute av produksjon. Fin-fint svar med andre ord.

Hvis du vil ha den ultimate stikka, kjøp denne:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301766&cks=PRL

Grommeste jeg noensinne har prøvd.

SKJERP DEG! :nei:

1. han vil helst ikke ha force feedback.

2. det går an å kjøpe slike ting brukt

Jeg kom med min anbefaling, og det er helt unødvendig av deg å kommentere denne slik.

Skrevet (endret)

:blush: Selv har jeg Logitech Cordless Freedom 2.4, og er utrolig fornøyde med denne.

-Har ikke force feedback

-Jeg synest den er akkurat passe stor, sitter drittbra i hånden.

-Har trottle

-Kan vri'es rundt sin egen akse

-har ti knapper, i tillegg til throttlen og en egen "se deg rundt" knapp

-Den er også trådløs, noe jeg synest er utrolig nyttig i f.eks battlefield, der jeg bare kan "slenge" vekk stikken hvis jeg hopper ut av fly/helikopter, uten å være redd for ledningen.

Den trådløse senderen har god rekkevidde, og batterikapasiteten er god, bruker 2AA batterier, og jeg har ikke skiftet mine siden jeg fikk stikken, nesten 6 mnd siden.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=112761&cks=PLS

Edit: ja, mente ti knapper ja

Endret av Wazu
Skrevet
Selv har jeg Logitech Cordless Freedom 2.4, og er utrolig fornøyde med denne.

-Har ikke force feedback

-Jeg synest den er akkurat passe stor, sitter drittbra i hånden.

-Har trottle

-Kan vri'es rundt sin egen akse

-har to knapper, i tillegg til throttlen og en egen "se deg rundt" knapp

-Den er også trådløs, noe jeg synest er utrolig nyttig i f.eks battlefield, der jeg bare kan "slenge" vekk stikken hvis jeg hopper ut av fly/helikopter, uten å være redd for ledningen.

Den trådløse senderen har god rekkevidde, og batterikapasiteten er god, bruker 2AA batterier, og jeg har ikke skiftet mine siden jeg fikk stikken, nesten 6 mnd siden.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=112761&cks=PLS

Har den TO knapper? :tease:

Er faktiskt nesten den stikka jeg har, bare at min ikke er tråløs. Jeg har denne:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=121033&cks=PRL

Kan jo kjøpe en til som er lik, og håpe på at den holder litt bedre.

Har garanti på stikka mi, men greia er jo at kvitteringen er sportløst forsvunnet. Og da hjelper vel garanti lite? :hmm:

Lurer litt på stikka som var "hakket under" herbie sin anbefalning:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=118068&cks=PRL

Syns nemlig 1200kr er en god del for mye for en joystick. Syns egentlig 700 er mye og, +frakt da.

Det viktige er at stikka skal holde en stund! Ikke bare være av tynn billig plastikk inni. Tjukk dyr plastikk er helle å foretrekke. :wee: (Ironi / sarkasme er vanskelig med tekst)

dga01 sin stikke virker som noe jeg kunne tenkt meg, men den er vel litt i gamleste laget kanskje, og å kjøpe brukt er vel ikke så lett.

Skrevet

på flightsim.no forumet virker det som om de fleste "proffe" gutta bruker HOTAS Cougar.

Riktignok rimelig dyr, men dertil kvalitet. Det kommer jo an på hvilke type fly du flyr da (regner med at du skal bruke den til et eller annet fartøy som holder seg over bakkenivå). Denne er spesielt egnet til jagerfly, alt fra gamle dobbeltdekkere til dagens moderne jagerfly med jetmotor. Er også fin til helikoptere. Med denne stikka får du deg en skikkelig stikke, som du tom kan "modde" slik at den oppfører seg som en "autentisk" F-16 stikke, dvs. stikka står nesten dønn fast, men er følsom over hvor mye vekt du legger på den. Regn med at den koster et sted mellom 2-3000 kroner.. :cry:

(denne F-16 modden koster også litt ekstra..)

Skrevet (endret)

En sånn her du vil ha? :) Min gamle Amiga-joystick! Sånn brukte de "proffe" gutta den gangen. Before the time of FPS. Tenk, den tiden har faktisk eksistert.

SLCPU.jpg

Endret av Bitex
Skrevet
Fint at MSFF2 HAR force feedback som trådstarter ikke vil ha, PLUSS at den er ute av produksjon. Fin-fint svar med andre ord.

Hvis du vil ha den ultimate stikka, kjøp denne:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301766&cks=PRL

Grommeste jeg noensinne har prøvd.

SKJERP DEG! :nei:

1. han vil helst ikke ha force feedback.

2. det går an å kjøpe slike ting brukt

Jeg kom med min anbefaling, og det er helt unødvendig av deg å kommentere denne slik.

Skjerp meg? Du kan jo starte med å lese hva folk skriver.... :whistle:

FF2 har ikke ti knapper, den er stor som en liten traktor og den har force feedback. Og den er ikke produksjon lenger, så lykke til når strømkontakten ryker e.l.

Hvor mange punkter var det han satte opp som sier i mot dette mon tro? :thumbdown:

Skrevet
En sånn her du vil ha? :) Min gamle Amiga-joystick! Sånn brukte de "proffe" gutta den gangen. Before the time of FPS. Tenk, den tiden har faktisk eksistert.

SLCPU.jpg

Ahh.. husker jeg brukte utallige timer på Lotus med den greia der...

Den er kanskje litt.... upresis? :hmm:

Skrevet

Den er kanskje litt.... upresis? :hmm:

Det går vel ikke an å være upresis når det er en digital joystick, det er tross alt bare 8 veier å bruke den stikka, samt to knapper som funker som en...

Jeg hadde den store joysticken jeg, den hvor man kunne bytte ut toppen. Var bl.a. en stor kule og en lang tynn stang man kunne benytte. Til Amiga da.

Også hadde jeg til c64 en stikke som het Arcade, den var helt genial!

Skrevet
på flightsim.no forumet virker det som om de fleste "proffe" gutta bruker HOTAS Cougar.

Med denne stikka får du deg en skikkelig stikke, som du tom kan "modde" slik at den oppfører seg som en "autentisk" F-16 stikke, dvs. stikka står nesten dønn fast, men er følsom over hvor mye vekt du legger på den.

(denne F-16 modden koster også litt ekstra..)

*Snip*

Har faktiskt vært i en ekte F-16 simulator oppå flyplassen her. Den stikka der kunne jeg godt tenkt meg! :evil: Meneh, blir vel litt i dyreste laget. Digg hadde det iallefall vært.

Noen som vet om http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=118068&cks=PRL er brukanes?

Altså noen som har hatt den over lengre tid og ser at det ikke blir mye slark osv i den?

FF2 har ikke ti knapper, den er stor som en liten traktor og den har force feedback. Og den er ikke produksjon lenger, så lykke til når strømkontakten ryker e.l.

Hvor mange punkter var det han satte opp som sier i mot dette mon tro?  :thumbdown:

Ro ned litt da! Han kom med en anbefalning, selvom det kanskje ikke stemte helt overens med det jeg skulle ha. Han mente iallefall at stikka hadde god kvalitet.

Den Competition Pro USB'n var litt digg da. :wee: Nesten så man kjøper den bare for å ha den på utstillling, den var jo litt "søt"! :innocent::thumbup:

Skrevet

Den er kanskje litt.... upresis?  :hmm:

Det går vel ikke an å være upresis når det er en digital joystick, det er tross alt bare 8 veier å bruke den stikka, samt to knapper som funker som en...

Jeg hadde den store joysticken jeg, den hvor man kunne bytte ut toppen. Var bl.a. en stor kule og en lang tynn stang man kunne benytte. Til Amiga da.

Også hadde jeg til c64 en stikke som het Arcade, den var helt genial!

Ufølsom var kanskje ordet jeg lette etter :D

Skrevet

Nei ærlig talt Bitex, det er Zipstick som rocket gata ;)

_zipstik.gif

Denne Saitek X45 som -Teddy- anbefaler er nok den jeg kommer til å gå for også. Ikke kjempedyr, og ser ut til å være av god kvalitet. Men har enda til gode å se den live, og vet ikke om jeg tør bestille den uprøvd...

Skrevet (endret)

Zipstick er for plastic. Jeg knuste en sånn i sinne engang. Slo hele stikka tvers gjennom "huset" og ned i bordet. De burde da tåle såpass :)

Mine Competition Pro (hadde 2 gjennomsiktige) derimot overlevde det meste av mishandling. Måtte lodde de små klikkbryterne inni stikka fast endel ganger, bare. Arcade var den beste stikka til sånne riste-sportsspill. Pluss den ser ut som ei kiste :thumbup:

Menmen...nå er vi jo hysterisk off-topic da.

Endret av Bitex
Skrevet

Hmm, men de små trekantede knappene (en av dem iallfall) kom i veien for lillefingeren min. Jeg brukte mine tre Zipsticks fra 1986 til 1998 (ikke rørt Amigaen siden..) og de fungerer flott enda ;)

Skrevet (endret)

Hehe, knirka ikke den derre Zipsticken forferdelig da? Synes å huske den hadde skikkelig dårlige foringer som knirka noe helt jævlig...

Og det stemmer at Arcade'n så ut som en kiste :) Og at den var konge til sportsspill stemmer fint!

Men man kommer ikke utenom den stikka jeg hadde (og som vel var mest populær en lang stund, men som jeg ikke husker navnet på) til disse ristespillene. Det var den stikka man kunne bytte ut håndtaket på og når man hadde på den store kula (var da en hvit knapp på toppen) var det bare å dælje til stikka, så "løp" den automatisk et par ganger frem og tilbake, så dælja man bare til igjen... Satte ganske mange rekorder med denne metoden :) Og de holdt LENGE også!

/mimre

Endret av Rookie_NO

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...