Gå til innhold

Erfaringer med Samsung rammen til PCMAX + oc?


Anbefalte innlegg

Hey!

 

Først vil jeg si at hvis denne er postet feil så kan moderator selvfølgelig bare flytte på den, men vær så snill å pm meg. :grin:

 

Det jeg lurer på er om noen av dere har erfaring med rammen til PCMAX og hvor langt man kan overklokke med den på et p4 system.

 

Er det mulig å ødelegge rammen om man tester seg fremover?

 

Hva er dette med "3:2" instillinger som mange snakker om på rammen?

 

 

Takker for alle hyggelige og informasjonsfulle svar.

Mvh

Rafael

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk.. :grin:

 

Kunne du også være så snill og svare meg på de andre spørsmålene ?

 

Jeg har nemlig tenkt å overklokke litt, men jeg vil være sikker på alt slik at jeg ikke ødelegger noe..

 

 

PS:

Hvordan setter jeg 2.9V på minnet?

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Rafael på 2002-06-24 15:17 ]

Lenke til kommentar

Slik setter du minnet til DDR400 på Asus P4S533 hovedkortet:

- Dersom du har 133MHz FSB og ønsker DDR400 hastighet på minnet, må du sette "CPU/Memory frequencyration" på 4:6. Slik du ser på Dette bildet

Fordi: 133MHz * 6 / 4 = 200MHz (som altså er DDR400)

 

- Dersom du har 100MHz FSB og ønsker DDR400 hastighet på minnet, må du sette "CPU/Memory frequencyration" på 3:6. Slik du ser på Dette bildet

Fordi: 100MHz * 6/3 = 200MHz (som altså er DDR400)

 

- Dersom du har 140MHz FSB (Slik som Draco) og setter "CPU/Memory frequencyration" på 4:6, vil du kjøre minnet på:

140MHz * 6 / 4 = 210MHz (som altså er DDR420).

 

For å klare å kjøre stabilt på disse hastigheten må du være heldig med minnebrikken (dersom det er en PC2700 minnebrikke), men du må mest sannsynlig øke minnespenningen.

Draco har en 1.6GHz prosessor, og bør ha gode muligheter for å nå 140MHz FSB hastighet. Dersom du har en P4 NW 2.0GHz prosessor, er det ikke så lett å nå disse hastighetene på FSB.

 

 

For å øke spenningen på minnet, må du flytte en jumper på hovedkortet. Ved å flytte denne jumperen, får du til sammen 3 valg. 2.5V (default), 2.7V og 2.9V. Du kan se jumperen på dette bildet. Det er den blå jumperen som du ser rett til høyre for diskettstasjon porten. Slik jumperen står på bildet, gir den 2.5V til minnet.

 

 

OBS! Ved å øke spenningen på minnet er det gode muligheter for å presse minnet en god del lengre enn ved standardspenning. Men det resulterer også i mer varmeutvikling på minnet, noe som ofte er en begrensende faktor samtidig som det ikke er heldig med tanke på levetiden. Ved å montere varmespredere på minnemodulene vil temperaturen reduseres noe, samtidig som at det faktisk er mulig å nå enda lengre.

 

 

Jeg håper dette var til hjelp. Post gjerne resultatene i denne tråden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...