Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trimming av VW 1.9 TD


Feanor

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg lurer på om det er noen her som har tips til hvordan en skal få trimma en VW 1.9 turbodiesel (ikke tdi). Det første jeg tenkte på var å justere opp turbotrykket... hvordan gjør jeg d?

 

Hive ut katalysatoren... funker bra?

 

powerfilter... noe vits?

 

diseltrykk... Dieselpumpa ble justert for kort tid siden, så jeg lurer på om det har noe for seg å fikle med denne?

 

andre tips?

 

Er det noen som har erfaring med denne motoren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du sier 1,9 turbodiesel ikke TDI :hmm:

Turbodiesel er jo TDI.....

 

Nei, kan være turbo diesel selv om det ikke er TDI. TD(K) kom først rundt 91\92 som turbodiesel uten intercooler og med mekanisk innsprut på bla golf3 og passat. Den kan ikke chippes, men du kan justere opp turbotrykk og diesel mengde.

Lenke til kommentar

Her er et par linker jeg fant, står litt om justering av turbo \diesel mengde, hvor mye du kan justere osv:

 

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php...trimming+diesel

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php...96&page=3&pp=15

 

Du kan få opptil 100hk uten ladeluftkjøler(IC), setter du på IC og bytter turbo kan du få mye mer, en skoda pickup i sverige som har 220hk i en tdk motor, den er orginal, men turbo, ic og dieselpumpa er byttet. Den kjørte strippa(402m) på 13-14 sek.

Endret av trra
Lenke til kommentar
powerfilter... noe vits?

På generelt grunnlag er jo turbomotorer godt fornøyde med gode filtere med lite motstand. Er det mye motstand i filteret, forsvinner liksom noe av poenget med turboen :)

 

Uansett koster ikke et godt filter allverdens, og de har til tider en tendens til å lage okei lyder, også. Ting til bilen blir vel aldri noen investering, men et powerfilter er langt fra det dummeste kjøpet du gjør til en turbomotor, hvis du ikke skal "go hardcore".

Lenke til kommentar

heh.. d filteret som står i nå er en papirdunge som jeg tar ut i ny og ne og dasker litt rundt før jeg legger det tilbake... :D

 

Vurderer å bytte ut gummislangen til filteret met et metallrør, men jeg er usikker på om motoren suger nok til at d blir sånn coool lyd... Om det er verdt det...

 

Jeg vet fattern bruker å ta ut filteret før EU-kontroll slik at den skal passere på avgasskravene, så det er vel ikk ehelt optimalt slik som det er nå...

Lenke til kommentar

for den "ville" effekten, så kan det være poeng og skaffe ny turbo og dieselpumpe, nytt luftfilter hjelper også på, og litt grøvere eksos, kun for å få litt mindre mottrykk i eksosen!

 

 

med originalt oppsett, så er vel max grensa for hva dieselpumpa klarer oppmot 104 til 106hk antar jeg..

 

 

ny byttepump koster deg 12000 ca (etter hva jeg har hørt) dieselpumper er svindyre

Lenke til kommentar

hehe.. Jeg hardde ikke tenkt å brukt noe penger på det, så det er vel rimelig uaktuelt å kjøpe turbo eller dieselpumpe...

Powerfilter koster ikke mange kronene, og det jeg har må skiftes likevel så den investeringen må jeg klare.. ;)

 

Hvor mye koster det for en brukt IC da? Er det mye knot å montere?

 

 

Eventuell montering av en turbotrykkmåler på en 1.9 tdk (passat 93).. er det vanskelig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...