Gå til innhold

Raid igjen...K7T266 pro2ru


Anbefalte innlegg

Sitter med to 80Gb HD som jeg har tenkte å koble opp i raid 0. Har et MSI K7T266 Pro2 Ru hovedkort og er usikker på instillingene osv....(har hatt ett forsøk allerede)

 

Trykte F6 under XP installasjonen, installerte driverene.

 

Har en HD med 3 partisjoner på IDE 0,master.

Skal HD nr 2 settes på IDE 3 som master?

 

Jeg formaterte den andre HD'n Bootet systemet og satte opp i biosen for raid.

 

Det som jeg la merke til var:

 

-systemet brukte laaaaaaaang tid for å boote.

-Jeg hadde ikke mulighet til å boote hvis ikke HD på ide 3 var satt opp som slave.

-Windows viste HD'n som en egen drive med bokstav(trodde denne ble usynelig for systemet)

 

Er det noen som har dette hovedkortet og har gjort dette med suksess??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke MSi kortet 2 IDE-kanaler på RAID-kontrolleren? På for eksempel ABit KT7A-RAID har både IDE3 og IDE4 RAID-mulighet. Når jeg kjørte RAID0 med to disker der, koblet jeg dem som Cable Select på hver sin kanal! Det er anbefalt for best ytelse. Har lest at det i mange tilfeller blir det nesten ingen ytelsesøkning å kjøre 2 disker i RAID0 på samme kabel (dermed også samme kanal), enn å kjøre diskene hver for seg!

Lenke til kommentar

OK..

 

Satte HD nr 1 inn i IDE 3 som master

(denne er partisjonert i 5,20,50 størelser)

 

satte HD nr 2 inn i IDE 4 som master

(en partisjon på 74/eller 80 om man vil)

 

Gikk inn i bios og aktiverte raid funksjonen.

Satte floppy som boot nr 1, cd 2 og raid nr 3.

Bootet og valgte auto på raid programm opsettet som fulgte med, virket ok, tror jeg. (0 for striping)

Bootet systemet for å installere windows på nytt.

Trykket F6 og la inn raid driverene.

Windws holt på med sine saker en stund og så klagde den over at ingen disker var tilstede for å installere på.

 

Puh...Jeg blir svett......

 

Er det noen med samme HK som har gjort dette med suksess?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-24 21:45, borre skrev:

Nytter selvsagt ikke å sette opp Raid på disker som allerede er partisjonert (og iallefall ikke med forskjellig størrelse på partisjonene).


Fjern partisjonene med Fdisk først, så kan du prøve på nytt.


 

Partisjonene blir fjernet når han lager Arreyet i Raid biosen... så det har nok ikke noe å si i dette tilfellet

 

Mitt spørsmål er om du har klart å lage Raid arrayet ennå?

Lenke til kommentar

Ja, gjør som borre sier! Diskene skal være CLEAN! Slett alle partisjoner, de skal være heelt blanke ;) SÅ oppretter du RAID Arrayet (gjøres i raid setupen). Begynn installasjon av Windows, husk å trykke F6, legg inn RAID drivere når den spørr om det, og partisjoner under windows setupen..

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-24 22:07, DeejPhant skrev:

Det er tull... Det kan godt være 70GB med Divx på dem.. Partisjonsinformasjonen blir fjernet når du lager et array


 

Merkelig at det ikke ble gjort da jeg satte en disk på Raid hos meg. Altså kun 1 disk, ikke raid-0/1, men likevel blir det opprettet et Raid-array så vidt jeg har forstått.

Lenke til kommentar

Det virker slik:

 

FastTrak100....bla bla..

 

No array is defined . . .

 

Press <Ctrl-F> to enter FastBuild Utility

Press <ESC> to continue booting or

 

Jeg trykker <Ctrl-F> og kommer inn i menyen..osv

 

Når jeg er ferdig ser oppstartsbildet noe slikt ut:

 

FastTrak100-Lite bla bla bla....

 

ID MODE SIZE TRACK-MAPPING STATUS

 

1 * 2+0 Stripe Functional

 

Press <Ctrl-F> to enter FastBuild Utility....

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-24 22:07, DeejPhant skrev:

Det er tull... Det kan godt være 70GB med Divx på dem.. Partisjonsinformasjonen blir fjernet når du lager et array


Hmm. OK. Utfallet blir uansett det samme. Tomme disker. Blir ingen forskjell etterpå om du sletter partisjonene først, eller om du lar RAID Setupen gjøre det for deg. Var sikker på at setupen ikke slettet partisjonene for deg jeg da -som du leste ;) Men i dette tilfellet fikk ikke fyren det til, så det var litt rart..

 

[ Denne Melding var redigert av: mFaFa på 2002-06-24 22:18 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-24 22:14, TRyeng skrev:



ID MODE SIZE TRACK-MAPPING STATUS


1 * 2+0 Stripe Functional


Press <Ctrl-F> to enter FastBuild (tm) Utility....




 

sikker på at det ikke står: "1 * 1+0 Stripe Functional" der da?

 

 

_________________

SI korrekt my ass, det heter ikke mebibyte, det heter MB, megabyte!!!

 

[ Denne Melding var redigert av: DeejPhant på 2002-06-24 22:23 ]

Lenke til kommentar

Skal prøve med alle muligheter..

 

men jeg synes det var rart at ikke windows xp fant diskene når HK fant de.

 

Et sprsml som kanskje er aktuellt..

 

jeg byttet jo ut min gamle 13Gb hd med to på 80, kan den gamle benyttes som en "løs" ekstra disk, som jeg kan ta med meg og kopiere inn diverse..for så å ta den hjem og koble den opp på min pc og legge dette inn på den kanskje, forhåpentligvis, fungerende PC i raid 0 med oppegående operativsystem?

 

Glimrende forum foresten...

Lenke til kommentar

Har samme hovedkort og det står 2+0 i raid bios når man setter opp striping (hvis ikke har også jeg gjordt noe galt)

 

Men du må ha driver for å installere windows, jeg downloadet drivere fra promise.com, det fulgte også driver med hovedkortet men den hadde ikke xp støtte som jeg trengte.

 

Jeg har en egen "boot" harddisk så jeg vet ikke om du må gjøre noen instillinger i bios. Og JA, raid bios bruker veeeeeeeldig lang tid på å scanne etter disker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...