Gå til innhold

Vannkjølingsoppsett til AMD64 PC


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har tenkt og gå til innkjøp av vannkjøling til denne pcen:

 

AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz BOXED

OCZ 1024MB Dual Channel Platinum Ed. R-2

POV GeFORCE 6800 ULTRA 256MB PCIe Retail

DFI Lanparty NF4 SLI-DR hovedkort

 

Jeg har tenkt og vannkjøle CPU, GPU og Chipset.

CPU: Danger Den vannblokk, CPU, TDX A64

GPU: Danger Den vannblokk, GPU, NV68

eller AC vannblokk, aquagraFX, 6800

 

Så har jeg hørt at den nye Maze 4 GPU blokka passer til 6800 serien, men jeg fant den ikke på microplex. Den er sikkert bra, og hvis noen vet hvor de selger den så hadde det vært supert.

 

Chipset: Danger Den vannblokk, chipset

Pumpe: Eheim 1250 vannsirkulasjonspumpe

Radiator: HW Labs radiator, "BlackIce Extreme III"

Tank: AC vanntank, "aquatube", Titan

 

Så har jeg tenkt og ha 3x Papst vifter til radiatoren

 

Men jeg lurer litt på om 3 vifter på radiatoren er litt vel mye. Lønner deg seg og bare ha 2 vifter på den og kjøpe den mindre utgaven av radiatoren? Hva mener dere?

 

Som dere ser så har jeg ikke sånne nipler/kabler/slanger/koblinger og alt sånt. Det er fordi jeg rett og slett ikke har peiling på hvilke jeg burde ha og hvilke som passer.

 

Kan dere finne fram gode nipler og sånt som passer og alt annet jeg trenger?

Her mener dere at alternativ 1 er best og hvis dere hadde funnet sånne som passer til oppsettet så ville det vært kanon! :D

 

Her er oversikt listen over oppsettet mitt

 

Ble kanskje litt lang post, men bra og lære :D

 

Håper noen svarer da! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Maze 4 blokka får du hoss: http://www.mamut.com/coolnsilent/subdet59.htm

 

2. Ta heller SilenX vifter istede for Papst: http://www.mamut.com/coolnsilent/subdet34.htm

 

C-Systems pumpene de fører er også til å anbefale 1/3 av størrelsen til den eheim pumpa.. med litt mindre liter pr. min.

 

Ploar Flo blokkene er også å anbefale, overklokking.no hadde en test av ei CPU blokk av det merket: http://overklokking.no/art.php?artikkelid=10654

 

Både CPU og GPU blokkene er geniale.. har en GPU blokk til 6800 LE kort selv.. og den er bare perfekt, da man kan vri selve blokken slik at den passer perfekt med oppsett av slanger og slikt.

Endret av Stig-Arne
Lenke til kommentar

Tusen takk for et bra svar Stig-Arne. Noen av de tingene du hadde satt opp der var merker som jeg ikke har hørt om.

Jeg tror jeg holder meg til de andre merkene jeg satt opp for de er vel mest populære, hvis ikke noen klarer og overtale meg da til de tingene du satt opp og hvis jeg ser de blir anbefalt andre plasser også.

Men Maze 4 GPU blokken har jeg letet etter lenge så bra du fant den.

 

Men klarer noen og ta på seg oppdraget og finne nipler og alle de kablene og slangene? Jeg har ikke peiling på hva jeg skal velge :(

Lenke til kommentar

Ok, viftene.

 

Ta ett raskt søk på Silen X her på forumet, under vifte avdelingen.

Så vill du finne en mengde poster om de viftene og jeg tror faktisk ingen er negative utenom en litt stivere pris.

 

Og slangene anbefaler jeg på det sterkeste å kjøpe hos coolnsilent.no da det er de beste slangene som er å oppdrive

 

 

Når du har radiatoren klar er også passende slange viktig, både med tanke på vannflyt og monteringsvennlighet. Cool´N Silent sendte med et par slanger ved navn Primoflex, som fåes i 3/8" og 1/2" størrelse.

 

1/2" og 3/8" Primoflex og vår silikonslange

 

Slangene er transparente og overraskende fleksible, og med en veggtykkelse på ca 3mm tåler de også ganske krappe bøyeradier før de knekker. Undertegnede har jo i hele sin vannkjølingsæra vært en svoren tilhenger av (dyre) silikonslanger, først og fremst pga disses "evigvarende" mykhet og monteringsvennlighet, men sannelig kan det se ut som om det har dukket opp en konkurrent til disse! Det gjelder både pris, fleksibilitet og generell monteringsvennlighet.

 

Skal du komponere din egen vannkjøling fra bunnen av bør du absolutt vurdere disse slangene. 3/8" slangen lar seg relativt ubesværet montere på en 1/2" nippel, så de er som allerede nevnt svært fleksible, og vesentlig bedre enn vanlige PVC-slanger i så henseende. Anbefales!

 

 

Hentet fra denne testen: http://overklokking.no/art.php?artikkelid=11429&side=9

 

Dette var hva Skrue en ener innen vannkjøling på forumet mente om de slangene..

Anbefales på det sterkeste istede for plas dritten microplex.no leverer

 

Til både Eheim og C-Systems pumpen bør du bruke 1/2" slanger

Primoflex: slanger

Endret av Stig-Arne
Lenke til kommentar

ta 3 m slange, så har du i etterid også.. alltid bedre med for mye enn for lite..

 

Nipler, streng tatt ikke... da alt følger med blokker og pumper, eneste du kan vurdere er 90° vinkler.. gjør oppsettet med slangene litt lettere.. men er strengt tatt ikke nødvendig.

 

Tank, vurdert denne: http://www.mamut.com/coolnsilent/subdet36.htm

 

Formoder selvfølgelig at du har høvelig god plass til 5 1/4"(cd rom, dvd rom) enheter..

finnes også i 3 1/2 " (hardisker, diskettstasjon)

 

Siden du har ett 6800 kort, så velger du selvfølgelig den som er merket med 6800

Endret av Stig-Arne
Lenke til kommentar
ta 3 m slange, så har du i etterid også.. alltid bedre med for mye enn for lite..

 

Nipler, streng tatt ikke... da alt følger med blokker og pumper, eneste du kan vurdere er 90° vinkler.. gjør oppsettet med slangene litt lettere.. men er strengt tatt ikke nødvendig.

 

Tank, vurdert denne: http://www.mamut.com/coolnsilent/subdet36.htm

 

Formoder selvfølgelig at du har høvelig god plass til 5 1/4"(cd rom, dvd rom) enheter..

finnes også i 3 1/2 " (hardisker, diskettstasjon)

 

Siden du har ett 6800 kort, så velger du selvfølgelig den som er merket med 6800

Nå valgte jeg 3 Primoflex slanger. Pris pr meter stod det.

 

Hvor finner jeg sånne 90° vinkler da?

 

Behøver jeg en sånn tank? Er den bedre enn denne på noen måter?

 

Nå har jeg valgt den MAZE 4 GPU blokken som var merket som 6800.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Sitter på ISDN så det går tregt å søke... :D

 

Noen som vet om vannkjøling med kvalitet som er sånn passe billig?

 

a64 CPU, 6800GT GPU, MSI neo2 nForce3 chipset.

 

Ser gjerne at det er mulig å bruke på flere systemer, da jeg sikkert kommer til å oppgradere til nytt hk, cpu og grafikk kort senere.

 

Mvh Ø

Lenke til kommentar
du må ha nipler til den radiatoren ja, ta noen slike du: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=TS319660804

Ok, skal jeg bare bestille et sett av de, eller skal jeg bestille flere? Sikkert bare et sett.

 

Sånn ser oppsettet ut nå (Helt nederst) :D

du må jo selvfølgelig ha 2 nipler til radiatoren, da disse selges stykkvis.

 

Er bare å se over de produktene du skal ha, står det merket at det ikke følger med nipler, så handler du nipler..

 

skink_123: er ikke særlig høfflig å ta over en annes tråd. start en ny

Lenke til kommentar
du må jo selvfølgelig ha 2 nipler til radiatoren, da disse selges stykkvis[\QUOTE]

Hvorfor akkurat 2? Må jeg ha 2 på alle andre ting hvis de selges uten nipler?

 

EDIT: Åja, jeg tror jeg så det. Er det fordi det er to hull på siden av radiatoren? Her

Endret av Overdox
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 5 måneder senere...

*bump*

 

Jeg vurdere også å anskaffe meg et nytt hovedkort av typen MSI K8N Neo2. (grunnen til at jeg ikke går for et nyere med Pci-e og Nforce4 er at jeg sitter på et X800pro agp kort som jeg ikke har råd til å skifte ut :( )

 

Jeg skal også ha vannkjøing på dette kortet, men lurer på om en eventuell chipset-blokk vil kollidere med skjermkortet. Har bare sett bilder av dette kortet å d kan se ut som chipsettet og agp porten er farlig nær hverandre. leste blandt annet at noen hadde hatt problemer med å få plass til passiv kjøling, altså en kjøleribbe da denne kolliderte med skjermkortet :hmm:

 

noen der ute som sitter på (eller har sittet på) et system med dette kortet og vannkjøling? eller har måttet skippe vannkjøling av plassårsaker?

 

på forhånd takk for all hjelp :)

Endret av Doomcock
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...