Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

får ikke startet opp helt ny maskin


Anbefalte innlegg

En kamerat kjøpte seg netopp nye deler. Når vi skrur på PC'en kommer det ingen signaler til skjerm, og PC'en kommer med et pip som varer i ca. ett sekund hvert 3-4 sekund.

Vi sjekket hovedkortmanualen etter hva disse pipene kunne bety uten at vi fant noe der. Vi har også prøvd å ta ut alt av deler, slik at vi kun har sittet igjen med det mest nødvendige. Skjermkort, RAM, prosessor og slikt er alt dobbeltsjekket for at det sitter godt på. Alle vifter og lys virker og som det skal. Det eneste vi kan si med sikkerhet at det ikke er problemer med RAM brikkene, siden disse er testet i en annen maskin, og andre brikker som vi visste fungerte ble testet i maskinen som ikke virker. Vi har også dobbeltsjekket alt av jumpere, og restartet CMOS og slikt.

Det eneste som vi tenkte på at kanskje kunne være et problem var at strømforsyningen kun har 20pin kontakt og ikke 24pin som hovedkortet egentlig skal ha. Vil dette kunne ha noen innvirkning? Har hørt av noen at det ikke har så mye å si.

 

PC-en er som følger:

ASUS A8V-E deluxe

2x512 Geil PC3200 DDR RAM

AMD Athlon 64 3200+

Connect3D Radeon x700Pro 128Mb

Qtec 450W PSU

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hørtes litt for kraftig ut

 

har en kamerat som kjøpte en data med 256mb skjermkort og 3500+ fra netshop. de sa at han skulle ha enten 350w eller 400w psu.

 

Mellom 350 og 400 er det et voldsomt steg, og det er det sikkert mellom 400 og 450 også.

Prøv med en 350w isteden, da går det sikkert ;)

Det er helt feil. 450W er ikke for mye til den PC-en. 350W er heller for lite. Jeg kjøpte meg PC i deler for ca to år siden med bl.a følgende spesifikasjoner:

- AMD athlon 2400+

- GeForce TI4600 128MB

- 400W ATX power supply

 

Dette fungerte helt greit, i over ett år, helt til spillene begynte å kreve mer. Da ble strømboksen ødelagt pga overoppheting. Skaffet meg en ny 400W Q-tec dual-fan strømboks, og den har fungert helt fint.

Endret av Leet-Pete
Lenke til kommentar
hørtes litt for kraftig ut

 

har en kamerat som kjøpte en data med 256mb skjermkort og 3500+ fra netshop. de sa at han skulle ha enten 350w eller 400w psu.

 

Mellom 350 og 400 er det et voldsomt steg, og det er det sikkert mellom 400 og 450 også.

Prøv med en 350w isteden, da går det sikkert ;)

Det er vel egentlig relativt umulig å få _for_ _kraftig_ strømforsyning... =)

Lenke til kommentar
q-tech kabinett og q-tech strømforsyninger er noe jævla drit

strømforsyninga suger ja.. men kabbisen er hva man gjør den til.. er superfornøyd med mitt q-tec.. ikke alle liker ferdig styla kabbiser av plast. litt stikksag her og litt plexi der så blir de fete! ville aldri kuttet i et kabinett til 1000kr. den dålige plassen i dem er bare en suveren utfordring :thumbup:

tror ikke det er at strømforsyninga som suger sin feil.. du må nok ha en overgang fra 20 til 24 pin på psuen.. tror det er der problemet ligger. kjørte min q-tec psu i mange år problemfritt før jeg bytta den ut..

Lenke til kommentar
Det er vel egentlig relativt umulig å få _for_ _kraftig_ strømforsyning... =)

Nei, det er fullt mulig. En strømboks passer ikke til alle slags prosessorer. For eksempel kan en eller annen 350W strømboks passe til bare PIII og alle AMD-prosessorer.

Nå har man nu hørt det også..

 

man kan ALDRI få for stor PSU til en maskin.

Om den er på 350 eller 1 kw har ingenting å si..

Det er ikke noe stort steg mellom 350 og 400.. det netshop mente var bare at en PSU mellom 350 og 400 watt ville passe bra til den maskinen, men ikke at det var maks på noen som helst måte.

Så lenge man snakker om ATX PSU`er.. altså.. men finnes drøssevis av andre typer som ikke passer til amd, intel, osv osv..

 

Bytt ut PSU`en.. og prøv da.. :)

Endret av Stig-Arne
Lenke til kommentar
Det er vel egentlig relativt umulig å få _for_ _kraftig_ strømforsyning... =)

Nei, det er fullt mulig. En strømboks passer ikke til alle slags prosessorer. For eksempel kan en eller annen 350W strømboks passe til bare PIII og alle AMD-prosessorer.

Nå har man nu hørt det også..

 

man kan ALDRI få for stor PSU til en maskin.

Om den er på 350 eller 1 kw har ingenting å si..

Det er ikke noe stort steg mellom 350 og 400.. det netshop mente var bare at en PSU mellom 350 og 400 watt ville passe bra til den maskinen, men ikke at det var maks på noen som helst måte.

Så lenge man snakker om ATX PSU`er.. altså.. men finnes drøssevis av andre typer som ikke passer til amd, intel, osv osv..

 

Bytt ut PSU`en.. og prøv da.. :)

Du sier noe der. Når jeg tenker over det, høres det litt ulogisk ut at man kan få for kraftig PSU. ;) Jeg uttalte meg om dette på grunnlag av at jeg har kjøpt meg en 400W PSU som det står følgende på (e.l): "Works with PIV and all AMD processors". Det som menes med dette er vel heller at den funker til PI, PII, PIII, PIV og alle AMD prosessorer.

 

Det går nok ikke an å ha for kraftig PSU, men det går an å ha for dårlig PSU.

 

Enig, prøv å skift ut PSU'en. Det kan hjelpe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...