Gå til innhold

Kopiere HD til HD slik at jeg slipper ny installasjon av OS


Anbefalte innlegg

Jeg har en IBM 30GB med to partisjoner. OS samt de fleste programmen ligger som seg hør og bør på C: partisjonen. I tillegg til IBM disken har jeg 1 stk. WD60GB og 1 stk. WD120GB.

 

Nå er saken den, at jeg kunne tenke meg å avskaffe IBM disken, men samtidig har jeg ikke så lysten på å installere OS og programmer på nytt.

 

Er det mulig å lage en "blåkopi" av IBM disken på f.eks. WD 60 disken, slik at denne overtar for IBM disken. Hvordan går jeg frem, eventuelt hvis det finnes programvare, hva anbefales? WD 60GB er for øyeblikket tom. Forvørig kjører jeg WIN2K og NTFS.

 

Håper de fleste forsto dette.

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her kommer svarene før du rekker å få trykket "enter". Jeg søkte litt rundt på forumet og fant noen fornuftige oppskrifter. Jeg skulle selvfølgelig ha sjekket først. Nå forsker jeg videre med Ghost. Den ligger i Norton Systemworks pakken.

 

Takk for hjelpen så langt. Hvis noen har noe å tilføye, så tar jeg gjerne imot noen råd.

 

Ha en fin lørdagskveld! rotate.gif

Lenke til kommentar

Og mens du er i gang med å klone, er det en ide og bruke den 30gig disken som backup. Jeg har selv en 20 gig som jeg kloner min c: over på innimellom, slik at jeg bare kloner tilbake ved større krasjer. Tar jo utrolig lang tid å legge inn alt småtteriet av drivere og programmer etter ei formatering...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-22 21:17, Kong_Tom skrev:

Og mens du er i gang med å klone, er det en ide og bruke den 30gig disken som backup. Jeg har selv en 20 gig som jeg kloner min c: over på innimellom, slik at jeg bare kloner tilbake ved større krasjer. Tar jo utrolig lang tid å legge inn alt småtteriet av drivere og programmer etter ei formatering...


 

Veldig god ide. IBM disken har allerede kremtet en gang, så blir den bare liggende uansett. Det rådet skal jeg benytte meg av.

 

Mens maskinen står og kopierer fra den en HD`n til den andre, så lurte jeg på en annen sak. Hva gjør jeg så videre? På den nye WD disken så ligger innholdet på C: Når jeg nå skal starte maskinen på nytt, så lurer jeg på hvordan jeg takler å navne om stasjonen til C, slik at maskinen booter fra denne.

 

Er litt usikker på dette, men spiller det ikke noen rolle om hvilken bokstav disken har, bare BIOS får beskjed om hvilken disk den skal boote fra som "second boot" I dette tilfelle vil det bli HD 2, eller er det så enkelt at når jeg fjerner den opprinnelige IBM disken, så tar den nye WD disken plass som disk 0.

 

Dette var utrolig knotete skrevet, men jeg får skylde på at jeg er litt trøtt og sliten.

 

Takker for et informativt svar før kvelden er omme.

 

P.S. Jeg benyttet programmet "Stones Kopikontroll"

 

På forhåndt takk!

Lenke til kommentar

Bruk Partition Magic 7 og sett partisjonen du kopierte OS'et over til som ACTIVE. Når PC'en prøver å boote disken, vil den boote partisjonen med active taggen. BTW; Prøvde å kopiere en partisjon med PM7. Hadde samme ønsket som deg, slippe å reinstallere OS. Alt funktet helt fint til jeg skulle logge meg inn i WinXP; fikk error at om den ikke kunne sjekke serialen. Så, "copy partition" i Partition Magic 7 klarer IKKE å kopiere ALL informasjon, og egner seg dermed ikke til samme oppgave som f.eks. Norton Ghost. Så nå vet dere det. Jeg hadde jo ikke NC, så måtte jo bare prøve ;)

 

edit: skriveleif ;d

 

[ Denne Melding var redigert av: mFaFa på 2002-06-23 12:53 ]

Lenke til kommentar

Fikk et tips (innspill) fra min far om samme problemstilling, som gikk på å bruke oppstartsdisk til DOS. For så å kopiere fra c: til (den nye) d:. At dette ville sørge for at du fikk all data klonet over til den nye.

 

Noen som har noen formening, eller har prøvd dette?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-23 16:43, Chrily skrev:

Fikk et tips (innspill) fra min far om samme problemstilling, som gikk på å bruke oppstartsdisk til DOS. For så å kopiere fra c: til (den nye) d:. At dette ville sørge for at du fikk all data klonet over til den nye.


Noen som har noen formening, eller har prøvd dette?


 

Det vil ikke fungere fordi MBR (Master Boot Record) ikke blir kopiert. Dermed blir ikke harddisken bootbar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...