Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

trenger hjelp til 87 camry 1.8


eab

Anbefalte innlegg

Hei

 

Håper jeg treffer noen med lik bil her inne, da det er noe småtteri jeg lurer litt på.

 

Har problemer med at gassen henger igjen på turtall. Dersom man kjører inn mot et kryss, bremser og tramper inn clutchen så blir motoren hengende igjen endel over tomgangsturtall. Av og til detter motoren tilbake til rett turtall av seg selv og andre ganger må man hjelpe til med clutchen. Varierer hvor lenge motoren henger på turtall før den detter ned når dette skjer. Samme hvis man bremser på motoren i nedoverbakker hvor farta kommer over 25-30 i 2.gir eller ca 60 i 3.gir. Da hopper motoren opp på turtall og det er null vits i motorbrems.

 

Har såklart sjekka gasswireren, den hegner ikke igjen noe sted. Dersom jeg åpner gasspjeldet på forgasseren "manuelt" framme i motoren skjer det samme, hvis bilen står og går. Når motoren ikke går er ikke dette noe problem og spjeldet lukker seg helt normalt.

 

Det er ikke snakk om at motoren blir hengende igjen mye over tomgangsturtall, vil tippe at motoren henger igjen på rundt 2000. Tvinger man motoren ned på lavere turtall ved å holde den igjen med clutchen detter den fint ned til rundt 800. Skulle nesten tro at det var ment å være slik. En slags japansk vakum-raritet.

 

Ellers er det vel veiva/kammen som driver fordeleren? Har såvidt gløtta i rep. boka men så veldig lite til dette. Tenninga blir mer og mer på jordet for hver dag som går selv om alle vakumslanger er i orden. Litt rart om registerreima er så slakk at tenninga blir heeeelt på jordet?

 

Er også ute etter tips om hvordan man enklest mulig kommer til elmotoren til takluka da det sannsynligvis er et drev eller ei reim/kjede som har hoppa av.

 

Og kjølevifta skal vel ikke gå hele tida? Får bytte termostatbryteren, for jeg både tror og håper at vifta skal gå bare når det er behov for det :)

 

Spør hvis det er noe dere lurer på eller hvis noe er uklart!

 

mvh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann ;) , kaster av meg noen små tips jeg;

 

Den vifta skal nok ikke gå nei, prøv og dra av ledningen til bryteren først, så du er sikker på at det er den som er defekt. Sitter oftes på selve radiatoren. Når du drar av ledningen skal vifta stoppe, gjør den det er det bare og bytte bryteren, gjør den ikke det er det et rele eller annet som er feil.

 

Det tomgangsproblemet høres litt ut som det kan være vakumtrøbbel ja. Er det en vakumstyrt tomgangsregulering der, eller evnt elektrisk regulering?

Litt treghet/forsinkelse i slike systemer er i så fall ikke uvanelig, men hvis det er snakk om flere sekunder eller mer er det noe galt ja...

 

Si gjerne hva slags "dempersystem" det er. Uansett om du ikke alt har gjort det, bør du sjekke at det ikke er noe mekanisk form for treghet i den tappen eller hva det nå er du har som gassen ligger an mot på tomgang. Er også greit og ta en gjennomgang av alle vakumslanger, sjekke at alle er uten sprekker og skikkelig på plass. Du har kanskje alt gjort alt dette? Hva slags bok er det du har, er det evnt noen greie tegninger over forgasseren der?

Ezekiel

Tenninga blir mer og mer på jordet for hver dag som går selv om alle vakumslanger er i orden. Litt rart om registerreima er så slakk at tenninga blir heeeelt på jordet?

Hmm, hvilket jorde snakker vi om her..? Som deg syns jeg det høres litt rart ut at registerrem skal være så slakk at tenningen blir feil...

Men på hvilken måte er den feil?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...