SGE7000 Skrevet 17. februar 2005 Skrevet 17. februar 2005 (endret) Hei! Lurte på om det går an å koble flere switcher til hverandre med vanlige tp-kabler... Skal ha lan til helga, og har bare to 4-ports switcher og en ruter. Tenkte å ha det sånn: 4-ports switch ----------- -*-*-*-*- ----------- | | | | 4-ports switch ----------- -*-*-*-*- ----------- | | | | | 4-ports router ----------- -*-*-*-*- ----------- Alle vi kobler til switchene, og de to switchene kobles til hverandre og den ene til router'n. Endret 17. februar 2005 av SGE7000
Lufen Skrevet 17. februar 2005 Skrevet 17. februar 2005 det er mulig ja... kabel fra ruter og til hver av switchene og pcene på de da ledige portene det funker perfekt....så lenge alle switchene og rutern har har kabel slik at de har tilgang til hverandre...
SGE7000 Skrevet 17. februar 2005 Forfatter Skrevet 17. februar 2005 å? så switchene må begge ha en kabel fra routern? det går ikke an å koble den ene switchen til den andre via tp-kabel da?
trost i taklampa Skrevet 17. februar 2005 Skrevet 17. februar 2005 Høh...regner med at routeren er utveien til internett så da......?
SGE7000 Skrevet 17. februar 2005 Forfatter Skrevet 17. februar 2005 jaja, routern har tilkobling til internett... det jeg lurer på er om en nettverkskabel fra en port i routern kan kobles i den ene switchen, og en ny kabel fra den ene switchen kan kobles til den andre switchen...
trost i taklampa Skrevet 17. februar 2005 Skrevet 17. februar 2005 Dette kan du få til (kalles å stacke). Mulig du trenger kryssa kabler for å det til. Sikkert andre her som kan dette bedre enn meg.
Lættis Skrevet 17. februar 2005 Skrevet 17. februar 2005 (endret) Det er bare å koble switcher i hverandre. Du vil fortsatt få internett på alle maskiner uansett hvor i nettet de står. Router - Switch - Switch også videre. Sitter i et slikt nettverk akkurat nå. Bruker også standard nettverkskabel. Ingen kryss eller knutemerker i lua er nødvendig. Du må bare huske å sette på uplink mellom switchene om de ikke har auto. Endret 17. februar 2005 av Lættis
simalarion Skrevet 17. februar 2005 Skrevet 17. februar 2005 Switchcer microsegmenterer så det går. Eneste jeg er noget usikker på er om du må bruke krysset kabel men det finner du fort ut selv (mener og tror at du ikke behøver det)
Pulsar Skrevet 17. februar 2005 Skrevet 17. februar 2005 Dette kan du få til (kalles å stacke). Mulig du trenger kryssa kabler for å det til.Sikkert andre her som kan dette bedre enn meg. Stacking er noe annet, og jeg tviler på at switchene det er snakk om her har støtte for det. Du trenger kryssede kabler for å få dette til å virke ja, mm switchene har dedikert uplink port eller bryter for å krysse porten. Tror noen nyere switcher har autosense på dette og, men er ikke helt sikker. Begge løsningene skissert her vil fungere, men optimalt burde løsningen med å koble begge switchene til ruteren brukes hvis mulig. HUBer, ikke bare switcher, vil også fungere med begge løsninger.
Dastardly Skrevet 17. februar 2005 Skrevet 17. februar 2005 Eg ville koblet hver switch til routeren, da får du en ledig port til på switchene. Og når dere skal spille i nettverk så får dere bedre ytelse om de som spiller er koblet til den samme switchen alle sammen.
trost i taklampa Skrevet 17. februar 2005 Skrevet 17. februar 2005 (endret) Eneste jeg er noget usikker på er om du må bruke krysset kabel men det finner du fort ut selv (mener og tror at du ikke behøver det) Hehe..det kommer vel litt an på hva slags switsher man snakker om:) Tiden og utviklingen går fort, men det er ikke så veldig lenge siden jeg stacka to 3Com switcher med en kort gul kryssa kabel:) Endret 17. februar 2005 av trost i taklampa
trost i taklampa Skrevet 17. februar 2005 Skrevet 17. februar 2005 Stacking er noe annet, og jeg tviler på at switchene det er snakk om her har støtte for det. Er ikke stacking det samme som å binde ting sammen? Jeg bare spør i min uvitenhet.
ZanZel Skrevet 17. februar 2005 Skrevet 17. februar 2005 Litt om stack.. stack - In network parlance, a stack is a set of layered programs, each of which talks to the ones above and below it. Below is an illustration of the most common kind of network stack, showing how an application program talks through the stack to the low-level network: Winsock application Winsock API Specific implementation of Winsock Protocol stack API Protocol stack (TCP/IP, IPX/SPX, DECnet, etc.) Hardware driver API (packet driver, NDIS, ODI, etc.) Hardware driver Networking hardware (network interface card, modem, CSU/DSU) Communications path (Ethernet cable, the telephone system) There is a stack within the stack: the protocol stack. Just like the network stack, the protocol stack is a layered architecture, where higher-level components talk to lower-level components, and vice versa. (The model used when talking about protocol stacks is the OSI network model.) Here's a simplified example of how a stack works, using FTP as an example: 1.The FTP client sends some data to Winsock; for example, a command asking to download a particular file. 2.Winsock prepends a TCP and IP header onto the data packet. (I'm purposely not going into how packetization really works here.) 3.The TCP/IP packet is sent to the hardware which wraps the packet in a frame and sends it across the network. 4.On most types of local area networks (LANs), all computers see all packets. The target computer knows which packets are for it by looking for its hardware address in the frame header. The hardware sends the data inside the frame up to the network stack. 5.The network stack processes and removes the IP and TCP headers. This tells the network stack which program to deliver the data to. 6.Winsock delivers the file download request to the FTP server.
trost i taklampa Skrevet 17. februar 2005 Skrevet 17. februar 2005 Ja. så det var jo ikke helt skivebom da:)
norpheus Skrevet 17. februar 2005 Skrevet 17. februar 2005 Sitter selv på et router(med switch)-switch-pc nettver. Er null problem å koble sammen flere switcher på måten beskrevet i 1. post. Funker helt fint med vanlig TP også..
SGE7000 Skrevet 17. februar 2005 Forfatter Skrevet 17. februar 2005 så jeg kan koble en tp-kabel fra f.eks port 1. på en switch til den porten bak den andre switchen?
norpheus Skrevet 17. februar 2005 Skrevet 17. februar 2005 Litt feil det jeg beskrev i posten min over. Nå kjører jeg CC router - switch - switch - min pc. Helt samma hvilken port du bruker på de forskjellige switchene. Bare å koble ivei!
eiga Skrevet 18. februar 2005 Skrevet 18. februar 2005 så jeg kan koble en tp-kabel fra f.eks port 1. på en switch til den porten bak den andre switchen? Vel å merke dersom det ikke er en router med 'porten' på den andre siden . Forresten trodde jeg at å stacke switcher var å stable dem opp på hverandre :!: (Switch-stacking kan bare gjøres med switcher som har støtte for det og vanligvis via egne innganger). Back-draw med å sette opp ett nettverk med vanlige switcher(samme segment), er at man kun oppnår 100 Mb mellom hver switch.
SGE7000 Skrevet 18. februar 2005 Forfatter Skrevet 18. februar 2005 blir nok til at jeg bruker én switch, og strekker opp enda en kabel til femtemann
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå