Gå til innhold

Strømadapter/inverter til bil


ola555

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal kjøpe en 12V til 220V adapter/inverter til bil beregnet til lange (og kjedelige) bilturer. Formålet er å holde liv i min bærbare pc i mer enn 2 timer. Jeg så at netshop selger 2 utgaver av disse. En som yter 150W og en som yter 300W. Trenger jeg en den som er 300W eller rekker den på 150W i lange baner? Jeg har virkelig ikke anelse men håper noen kan komme med tips. (Min bærbare maskin er en Aopen 1557 men 1,7GHz Dothan)

 

Mvh,

Ola

Endret av ola555
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, jeg skal kjøpe en 12V til 220V adapter/inverter til bil beregnet til lange (og kjedelige) bilturer. Formålet er å holde liv i min bærbare pc i mer enn 2 timer. Jeg så at netshop selger 2 utgaver av disse. En som yter 150W og en som yter 300W. Trenger jeg en den som er 300W eller rekker den på 150W i lange baner? Jeg har virkelig ikke anelse men håper noen kan komme med tips. (Min bærbare maskin er en Aopen 1557 men 1,7GHz Dothan)

 

Mvh,

Ola

Det blir ofte operert med to ulike bil-"ladere" til laptops. Den eine typen gir nok strøm til at du ikkje belastar batteriet, dvs. at du kan _anten_ bruke pc'n eller lade batteriet. Ikkje begge deler samtidig.

 

Den andre typen gir nok strøm til å lade samtidig som du brukar.

 

Vil tippe at det er det samme her.

Lenke til kommentar

Det blir ofte operert med to ulike bil-"ladere" til laptops. Den eine typen gir nok strøm til at du ikkje belastar batteriet, dvs. at du kan _anten_ bruke pc'n eller lade batteriet. Ikkje begge deler samtidig.

 

Den andre typen gir nok strøm til å lade samtidig som du brukar.

 

Vil tippe at det er det samme her.

Er ikke så sikker på dette. Disse 2 omformerene er standard - og ikke nødvendigvis kun til bærbare. Det er 2 forskjellige effekter - slik at en kan velge den som passer best. Det er laderegulatoren i maskinen som bestemmer hvor mye strøm makinen trenger. Dersom du kun skal bruke omformeren til PC, Tlf, Gps mm, så vil den på 150W fint fikse dette.

Lenke til kommentar

Har kjørt en stasjonær pc, en amd k6II 300mhz med 200w strømforsyning og masse ekstra utstyr, på en 150w inverter i mange år i bilen min. Måtte riktignok ”modde” inverter’n min med en 8cm vifte for ekstra kjøling så den ikke skulle gå varm.

Så en 150w inverter til en bærbar skulle holde i massevis

:yes:

Lenke til kommentar

Det blir ofte operert med to ulike bil-"ladere" til laptops. Den eine typen gir nok strøm til at du ikkje belastar batteriet, dvs. at du kan _anten_ bruke pc'n eller lade batteriet. Ikkje begge deler samtidig.

 

Den andre typen gir nok strøm til å lade samtidig som du brukar.

 

Vil tippe at det er det samme her.

Er ikke så sikker på dette. Disse 2 omformerene er standard - og ikke nødvendigvis kun til bærbare. Det er 2 forskjellige effekter - slik at en kan velge den som passer best. Det er laderegulatoren i maskinen som bestemmer hvor mye strøm makinen trenger. Dersom du kun skal bruke omformeren til PC, Tlf, Gps mm, så vil den på 150W fint fikse dette.

Ok, eg antok at det var merkevarer levert av laptop-produsenten.

 

Veit av førstehånds erfaring at HP/Compaq i alle fall opererte med det konseptet eg beskreiv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...