Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvilken router med QoS & enhetsprioritering?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal nok mest sansynelig ha IP-telefoni fra Telio, da er det en viss sjanse for at jeg må, eller bør gå til innkjøp av en god router, da jeg ikke ønsker å oppleve hakking eller lignende med VoIP'en, det ville ha vært veldig kjipt.

 

Linjekapasitet vil ikke være noe problem, regner jeg med og håper på da, hehehe ;) . Om noen skulle lure på det når de svarer på innlegget mitt, jeg har en NGT 3600/704 kbit/s

 

Ja, som dere ser fra mitt valg av emne tittel, så MÅ denne routeren ha god støtte for QoS, enhetsprioritering. Jeg ønsker å prioritere trafikken mellom VoIP adapteret fra Telio fremfor all annen trafikk, for å unngå hakking osv. Jeg kan selfølgelig i stedet for kansje bruke NetLimiter eller et annet lignende program, men uansett, jeg ønsker at dere gir meg anbefalinger på gode routere som har det jeg ønsker. Jeg har ikke et trådløs nettverk, jeg kjører 100 mbit/s nå, men, min bror har 1000 mbit/s ethernetkort, så jeg går nok til annskaffelse av et også. Men, dere kan også anbefale 100 mbit/s routere.

 

Oppsettet mitt er slik hjemme, jeg har Netopia ADSL-routeren fra NGT, så har jeg en switch, det er en unmanaged switch fra SMC.

 

Routeren bør absolutt ha mulighet til å skru av NAT, da jeg har NAT i ADSL-routeren, kjipt å måtte åpne porter der og i ADSL-routeren også, hehehe...

 

Kansje jeg heller bør gå til innkjøp av en managed switch, hvis det finnes switcher der som har QoS og enhetsprioritering, hvis jeg kan stille inn innstillinger i en slik switch, er det hva som er forskjellen på en unmanaged og en managed switch? har ikke satt meg så sinnsykt inn i det akkurat, men jeg regner med det..

Om en har de samme mulighetene i en managed switch, som de jeg er ute etter, da kan dere heller anbefale en god managed switch...

 

Venter på svar, hilsen PcFreak

Endret av pcfreak
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dersom du kjøper en LINKSYS WRT54G Trådløs router og patcher denne med uorginal firmware fra Sveasoft kommer du svært billig fra det. Kan anbefale Alchemy-6.0 Firmwaren, men QOS etc etc

Ja, vet om den muligheten allerede, det med de Linksys WRT54G, og er det ikke en til som heter WRT54GB eller WRT54BG også? som du også kan gjøre dette med, altså få QoS?. Uansett, takk for innspillet, kansje jeg skal vurdere å gå over til tråløst... Men nå støtter jo ikke trådløst multicast enda, bare unicast, er det ikke så? Kommer sikkert ikke til å få brukt det noe særlig uansett, men det er jo dumt at ikke trådløs støtter det...

Endret av pcfreak
Lenke til kommentar
Det er jo hardware QOS på di 4 lan porter på den..

Det tråløse kan du bare skru av til du får brukt for det

Jo det er jo sant, siden den har 4 lan porter, er routeren 1000 mbit/s?

 

Annet spørsmål, jeg er opptatt av sikkerhet om jeg i fremtiden skal bruke trådløs nett, støtter den AES4/Rijndael, eller tilsvarende god krypteringsalgoritme, eller bedre, vil ha det så sikkert som mulig, jeg er litt paranoid på det området ;-) Sikkerhet er et must for meg.... Selv om jeg kansje ikke akkurat sitter å kommuniserer/sender ting som er så utrolig farlige om andre får tak på, hehehe....

 

Jeg regner med at det er gode muligheter for å hindre at uvedkommende ikke skal få tilgang på nettverket mitt så de kan surfe på min linje, hehehe....

Endret av pcfreak
Lenke til kommentar

Sjekket den ut nå, ser den støtter maks 100 mbit/s, hmm... Litt kjipt at den ikke var 1000 mbit/s, så på storebroren som jeg snakket om, WRT54GS, samme med den... Koster jo ikke stort mer den, hvorfor ikke kjøpe den fremfor WRT54G?

 

Det finnes vel tilsvarende gode firmware'r og greier til den også?

 

Så WPA-AES på prisguiden for både WRT54G og WRT54GS, så det er jo flott...

Endret av pcfreak
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...