Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Støyproblem, nye singalkabler og forsterker?


Mazeking

Anbefalte innlegg

Har kjøpt en litt Jalla forsteker og 10" sub på qxl og satt sammen dette i ei kasse på ca 30 liter. Har en grei pioneer 7600 cdspiller i front. Forsterker er en SPL oppgitt til 500 watt mono. Tror heller det er 5 Watt mono :cry: Forsterkeren ser fancy ut men veier ikke en dritt. Spiller da men det er ingen kongelyd. :(

 

Merker dog et par underlige støyproblemer. Når jeg setter setter i en cd i pioneeren kan man tydelig høre vislelyder i subben når lasren scanner cd'ern for mp3 filer. Har i dag en 3 skjermet "standard" kabel fra biltema. Når man skrur opp gainen på forsterker begynner subben å summe svakt. Dette også når bilen ikke er i gang, så da kan det ikke være dynamostøy?

 

En interessant ting var at subben spilte mye pener ved høy belastning med disse sikkert dyre kablene.

 

Fikk låne et par Phoenix Gold kabler av en kompis (pris ukjent) vet bare at han betaler for kvalitet. Disse kablene hjalp en del på støyproblemer men det ble ikke helt borte. Lurer derfor på hvor dyre kabler jeg må ha for å få noe som minsker støyen mer en biltemas kabler.

 

Hvor mye kan forsterkeren ha og si på støyproblemet? Den er ihvertfall ikke de 500 wattene den er oppgitt til.

 

Spørsmål er derfor om det er forsterker eller signalkabler som "laserleselyd" og brumming i kassa, eller kanskje en kombinasjon av begge deler?

Endret av Mazeking
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

enig med morten, desutten så tviler jeg på at du får bort støyen ved dyrere kabler... :no: prøv det morten sier eventuel prøv med litt forskjellige jord punkter til cd spilleren, eventuelt forsterkeren og. dessverre ingen fasit men du må bare prøve deg litt fram, prøv å skru forsterkern på en tre platte først og den platta i karoseriet, dra ut antenne kablen fra spillern og lytt, jord RCA ut på spilleren og lytt -kanskje du får dynamo støy... men prøv!!

 

Pioneer har en flyttende signal jord på RCA utgangene og den kan gi den type støy på enkelte forsterker, jeg hadde selv i bilen til dama en pioneer spiller med en dyr SoundStream+PPI forsterker og da kunne høres den type støy veldig svak, prøvde mye men ble aldri kvit det -ble bare svakere- men den forsvant når hun "arvet" min Alpine cd spilleren... :roll:

 

lykke til!!

Lenke til kommentar
tror jeg ville sjekket jordingspunktet til forsterkeren. evt også bak spilleren.

 

hvor tykk strømkabel bruker du?

Bruker biltema sin tykkeste strømkabel til forsterker. bruker samme kabel til jord. Har et jordstrekke på 0.5 meter ned i en superlang skrue som setet er festet med.

Er usikker på tekniske data på kabelen men den er rimelig feit.

 

Strømkabler til forsterker er de originale som satt i kontakten bak på originanspiller i bilen tynn som spaghetti.

 

Var mest opptatt av forsterkerstrøm jeg, men dere mener sikkert man bør ha feite strømkabler til spiller også?

 

Hva med singalkabler hva er minste aksepterte kvalitet sånn prismessig, hvis det skal være noe som ikke er dritt?

Lenke til kommentar
enig med morten, desutten så tviler jeg på at du får bort støyen ved dyrere kabler... :no: prøv det morten sier eventuel prøv med litt forskjellige jord punkter til cd spilleren, eventuelt forsterkeren og. dessverre ingen fasit men du må bare prøve deg litt fram, prøv å skru forsterkern på en tre platte først og den platta i karoseriet, dra ut antenne kablen fra spillern og lytt, jord RCA ut på spilleren og lytt -kanskje du får dynamo støy... men prøv!!

 

Pioneer har en flyttende signal jord på RCA utgangene og den kan gi den type støy på enkelte forsterker, jeg hadde selv i bilen til dama en pioneer spiller med en dyr SoundStream+PPI forsterker og da kunne høres den type støy veldig svak, prøvde mye men ble aldri kvit det -ble bare svakere- men den forsvant når hun "arvet" min Alpine cd spilleren... :roll:

 

lykke til!!

Mener du at laserstøy eller subbrumming var det problemet du hadde?

 

Hvis det evt er laserstøy bør jeg jo sjekke hvilke kombinasjoner av utstyr som folk har testa uten laserstøy.

 

Bør også singalkablene jordes :ermm: ?

 

Har ikke laserstøy når jeg kjører uten sub....

Lenke til kommentar

hadde det du kaller "laser støy" over hele registre -øvre-mellom og subb reg- anyway. det var ikke det jeg mente ang "kombinasjon" men mer ment som at enkelte spillere vil "generere" og være folsøm for støy uansett signal kabler du bruker... :yes:

 

signal kablene skal egentlig ikke jordes, men når du feilsøker så kan du prøve det... jorden for signalen (den er egenlig "flyttende")skal være atskylt fra jorden til bilens elektriske system! ;)

 

Anbefaller deg å sette jordings kablen til subb forsterkeren en annen sted, som skruen til sikkerhets belten, siden skruen i settene har en tendens til å irre og oksidere mer enn den andre skruen/festen og husk å rense kontakt flatten veldig godt og spray litt kontakt spray og.

 

Biltema har -tror var noen lyse blå fargede- signal kabler som er greie nok til din bruk og veldig mjukke og rimelig, skal du ha bedre kabler må du gjerne kjøpe men skal du kunne høre noe direkt forskjell så må du ha en mye dyrere og bedre system i bilen.... :whistle:

 

finnibu, du mente vel en spole i serie med 12volten? bare husk at den spolen skal ha "svart rimelig" lav indre motstand dvs STOR og TUNG og DYRT... ellers blir mye spennings fall i den når det begynner å gå litt strøm gjenmnom spolen og kablen... desutten så opptås støyen i servo kretsene til cd spiller... såkalt "laser støy" den dekker hele den hørbare frekvens spektre. grunnet at du bare høre den i subben er at den er netopp koblet med lav pass filter som filtrere bort de høyere frekvenser. ;)

 

du må prøve litt forskjellige og husk å prøve å sette en jordings kabel rett på chassiset til spilleren og dra ut antene kabelen og lytt etter forandringer!

 

lykke til!!

:thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...