Gå til innhold

Skal ha erstatning for: Asus P4SD-LA, men hvilket?

Chasseur

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Nå er jeg på vei inn i overklokkingens og ccasemoddingens verden, men først må vi få et nytt hovedkort istedenfor P4SD-LA, som da skal fungere med følgende maskinvare:

Intel Pentium 3,4 GHz

2x 512 MB DDR RAM

Ati Radeon 9800 256MB pro-

Det som er viktigst, er at det fatkisk går ann å overklokke gjennombios samtdig somd et fungerer med den hardwaren jeg allerede har. Men også mindre jo bedre, og det må ha 4 RAM slots, 5-6 PCI porter. Tror det var sånn ca det. Men hvordan finner jeg ut hvilken strømforsyning jeg har?

Takk på forhånd.

PS: Ja, jeg er nybegynner når det gjelder hardware og sånn. Men det er aldri for sent å lære?

Endret av LordZyfeX
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hm, hvordan finner jeg da ut hvordan chipset jeg har? CPU-Z?

Dette var mer komplisert en jeg trudde gitt...

EDIT: tipper jeg har 478, siden det står i cpu-z: package: mPGA-478

Kan det stemme?

Endret av LordZyfeX
Skrevet

chipset er ikke socket hvis du lurer. Den enkleste måten er bare å se på hovedkortet du har eller på fakturaen/kasselapp.

Skrevet

EDIT: tipper jeg har 478, siden det står i cpu-z: package: mPGA-478

Kan det stemme?

Kan nok stemme, tror ditt gamle hovedkort er s478. Kjøpte meg akkurat ett Asus p4gd1 til min gamle petium, virker som ett kult kort, støtte for veldig mye moderne ting (pci-e, s-ata osv) men samtidig for en gammel socket.

AtW

Skrevet

Burde er stikkordet ja :)

Men vet jeg? :(

*Åpna kassa og se omd et står noe på hovedkortet*

Der sto da det da lite. Hm, men skulle vel tru at det er socket 478, i og med at det taller er det som dukke ropp i CPU-Z, på package. (Eksakt: mPGA-478

OG: Det burde stå på sokkelen? Hm? Var det en vits som jeg ike tok eller noe olaman?

Skrevet

Etter å ha lest guiden til Apollo, så tror jeg nå at jeg har socket 478. I og med at prossesoren min sto under det. Greit, da er det oppklart. Men da kanskje jeg gir litt emr info om hovedkortet jeg kan tenke meg. Maks pris ligger vel på rundt 1000-1500 kroner, hvsi ejg kan få et bra hovedkort til det.

Skrevet

Asus P4SD-LA er lagd av HP på lisens fra Asus. Det blir kalt for Oxford og all support og oppdateringer gis av HP.

Det er ett mATX kort med socket 478 og i848 chipset.

Dersom du har minne og CPu til dette kortet vil det passe fint som snus på f.eks Asus P4C800-E Deluxe eller Asus P4P800-E Deluxe.

Dersom du skal overklokke og er fersk i faget er dette 2 gode kort siden de bla har crash-free bios og at du ved enkle tastetrykk i bios kan klokke det 5-10-20%

Vær oppmerksom på at dersom ditt P4SD-LA sitter i en HP Pavillion så er det festet med en skru som krever spesialverktøy (eller dremmel..) for å få løs. Dessuten er som sagt det kortet Ett mATX (24.5 cm x 24.5 cm) mens de jeg linket til her er ATX (30.5 cm x 24.5 cm) så du må være sikker på at du har plass i kabinettet.

Skrevet

hehe, skal lage meg et nytt kabinett fra scratch, orker ikke det idiotiske dårlig HP kabinettet lenger, som ikke har luftgjennomstrømning. PLuss å bli kvitt den irriterendes viftekontrollen som jeg ikke får overstyrt.

Takk for svar cluster1, men er de to korten de eneste som vil fungere? Eller kan jeg bruke hvilket som helst socket 478 hovedkort.

Og, i CPU-Z står det følgende om chipset: i865p/PE/G/i848p. Hva betyr det? Noe relevant?

Skrevet

Fortell hvilken CPU du har så er det lettere å fortelle hvilke kort som passer og ikke passer. Jeg har selv både en Pavillion stående og en selvbygd, og begge er Pentium4 socket 478 prosessorer.

Grunnen til at jeg refererte til de to hovedkortene er at jeg har P4P800-E Deluxe selv. Er godt fornøyd med det og vet at det fungerer godt på komponenter som også har vært montert på ett P4SD-LA tidligere.

Er du usikker på socketer, chipset og hovedkort generelt anbefaler jeg deg å lese tråden som er klistret i hovedkort-forumet her..

Anbefaler deg også å bytte ut boxed-kjøleren på CPU'en når du først skal bytte. Pavillion-kabinettet er såpass godt lydisolert at du merker ikke twin-otter støyen av den før du flytter det over i ett nytt kabinett ;)

Selv kjøpte jeg en Black Silence P4 fra Microplex med en 19db Mist-vifte på som jeg ble godt fornøyd med. Skal sies at støyen gikk betydelig mye ned mens temperaturen steg med 6-7 grader. Kan leve med det.

En annen ting jeg erfarte var at PSU'en på Pavillionen kun er på 250W og at om du ikke har planer om å bygge maskinen opp igjen vil det likevel lønne seg å kjøpe en ny og større PSU. Selv kjøpte jeg en Tagan 420W fra PCstyling. Greit den kostet litt mer enn andre men så er den dønn stabil og ikke minst veldig stille.

Lykke til med byggingen :)

Skrevet

Skal vi se, jeg har da 3,4 GHz Intel Pentium med code name: Northwood. Som er en socket 478 ifølge stickyen. Har også vurdert ny PSU, men det tror jeg at jeg kan vente litt med. Men da tror jeg at jeg skal gå for dette kortet. Gleder meg som en unge til å få nytt kort jeg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...