Gå til innhold

Lover som følge av press utenfra..


Anbefalte innlegg

Om EU-ville blitt forbanna? Det er jo forpliktelser vi har påtatt oss. Hvis jeg lover deg at jeg skal følge dine retningsregler for å få handle i din butikk så ville sikkert også du likt det dårlig om jeg ikke brydde meg om vår overensstemmelse. Og lovgivning om f.eks. opphavsrettigheter ville kommet uansett, gjennom forpliktelser i andre fora. Norge kunne ikke vært eneste vestlige land en liberal lovgivning på dette feltet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hele poenget med det indre marked er jo at alle skal stille likt. Da må lovverket være likt på de viktige områdene. Det er en av EUs hovedgrunner til å eksistere - være et frihandelsområde med fri konkurranse.

 

Vi kan selvfølgelig si opp EØS avtalen, men det vil få enorme konsekvenser.

 

Bare se på f.eks schengen (sp) - vi kan reise i hele europa uten pass. Ingen stengsler.

 

Vi kan reise til alle EU land og søke jobb.

 

Om du er arbeidsledig - ta turen til Mallorca og søk jobb!

 

Vi har masse fordeler av denne avtalen (ikke minst mtp økonomien - 70+% av vår eksport er til EU)

Lenke til kommentar
Om EU-ville blitt forbanna? Det er jo forpliktelser vi har påtatt oss. Hvis jeg lover deg at jeg skal følge dine retningsregler for å få handle i din butikk så ville sikkert også du likt det dårlig om jeg ikke brydde meg om vår overensstemmelse. Og lovgivning om f.eks. opphavsrettigheter ville kommet uansett, gjennom forpliktelser i andre fora. Norge kunne ikke vært eneste vestlige land en liberal lovgivning på dette feltet.

 

Ja, det var jo du som hevdet at man ikke foreslo lovene for å blidgjøre EU, men det er jo det som er tilfellet. Du svarte forresten ikke på resten av innlegget mitt, er litt interessert i hva du har å si der ;)

Om lovgivingen ville kommet uansett er jo irrelevant, for da ville den komme som følge av et behov fra nordmenn og nordmenn ville komme med inspill til hvordan loven skulle blitt utformetr. Nå er loven utformet for å tiilfredsstille EU.

 

Vi kan selvfølgelig si opp EØS avtalen, men det vil få enorme konsekvenser.

Ja det har du rett i. Men det er konsekvenser for å ha EØS avtalen også. Som at man mister respekten for loven og at med eksempelet som er nevnt vil gjøre titusenvis av nordmenn kriminelle. Om ikke kanskje hundretusenvis.

Lenke til kommentar
Jeg forstår din argumentasjon. Men det finnes andre løsninger.

 

Vi har nok av annet å forhandle med slik at vi slipper å endre lovene våre. For fakta er at konsekvensen er at til og med politiet ikke tar loven de skal håndheve seriøst. Er det da verdt det? For alvorlig talt, jeg tror vi kan bli enig med EU uten at vi endrer våre lover til noe som nordmenn ikke er interessert i.

 

Men du er vel uenig i det?

Hvilke lover er det ikke Politiet tar seriøst? Lovforslaget som har vært oppe i media den siste tiden er enda ikke vedtatt, og det er kun ett av utallige direktiver fra EU. Politiet håndhever nok lovene, og folks flest rettsfølgelse er nok ikke særlig rammet av dette (med unntak av INFOSOC-direktivet, men det er enda ikke vedtatt og noe i en særstiling. Det er også verdt å merke seg at det norske forslaget er strengere enn det en rekke andre land har, altså klarer vi kanksje utforme lover uten hjelp fra EU likevel?).

 

Det er ikke sånn at Norge kan føre en 100 % selvstendig lovgivningspolitikk. Med en globalisert verden er det helt nødvendig med samarbeid over landegrensene, også innenfor jusen. At det kun er det norske folk som bestemmer hvilke lover og regler som gjelder i Norge er en illusjon, vi har en rekke internasjonale forpliktelser som den norske hvermannsen ikke har vært med å utforme, mye foregår i teknokratiske nettverk over landegrensene. Nord-Korea kan føre en 100 % selvstendig lovgivningspolitikk innad, men jeg vil påstå Norge stiller langt friere internasjonalt sett likevel.

 

Et poeng er det også at det slett ikke bare er norske lover som har kommet etter EU-direktiver som folk har problemer med å akseptere, når du snakket om lover Politiet ikke ønsker håndheve tenkte jeg umiddelbart på høyningen av bøtenivået fom. denne mnd. Det initiativet er som kjent 100 % norsk.

 

Poenget er:

- Dette er noe vi gjør frivillig

- Internasjonal samkjøring av lovverk er ikke noe nytt (i forhold til deltakelse i EUs indre marked er det en forutsetning)

- Absolutt folkestyre er en illusjon

 

De aller fleste nordmenn følger nok lovverket irrelevant om det er påvirket av EU eller ikke, og kontroversielle lovforslag ville vi hatt uansett. Flertallet av EUs befolkning føler vel ikke noe spesielt annerledes i saken om opphavsrettighetsbeskyttelse enn vi i Norge gjør.

Lenke til kommentar
Vi kan selvfølgelig si opp EØS avtalen, men det vil få enorme konsekvenser.

Det vil få større konsekvenser for EU om vi slutta å selje dei olje og gass utan forvarsel! Vi treng ikkje EØS eller EU for å bli akseptert. Eg beundrar Sveits for deira avtalar med EU. Dei er verken med i EU eller EØS. Dei har mange mindre avtalar i staden for ein stor som skal bestemme alt. Synast at vi skulle funne på noko liknande.

Lenke til kommentar
Det vil få større konsekvenser for EU om vi slutta å selje dei olje og gass utan forvarsel! Vi treng ikkje EØS eller EU for å bli akseptert. Eg beundrar Sveits for deira avtalar med EU. Dei er verken med i EU eller EØS. Dei har mange mindre avtalar i staden for ein stor som skal bestemme alt. Synast at vi skulle funne på noko liknande.

Hvordan vurderer du et slikt tiltak i lys av Norges medlemsskap i WTO?

Lenke til kommentar
Det vil få større konsekvenser for EU om vi slutta å selje dei olje og gass utan forvarsel! Vi treng ikkje EØS eller EU for å bli akseptert. Eg beundrar Sveits for deira avtalar med EU. Dei er verken med i EU eller EØS. Dei har mange mindre avtalar i staden for ein stor som skal bestemme alt. Synast at vi skulle funne på noko liknande.

Hvordan vurderer du et slikt tiltak i lys av Norges medlemsskap i WTO?

Det tenkte eg ikkje på.

Lenke til kommentar

Ser at i Sverige skal det bli forbudt med programvare som kan fjerne kopibeskyttelse. Sikkert bra tenkt, men loven slår jo helt feil ut.

 

Tenk deg at du har en Ipod, Muvo eller en annen type MP3 spiller. Hvis du har gått til innkjøp av en slik sak, så er det jo innlysende at du har tenkt å bruke den. Men hva slags musikk skal du legge i minne på den hvis du ikke kan rippe CD plater du lovlig har kjøpt? Samme hvis krypteringen på platene er så sterk at de ikke kan rippes... Da er jo eneste mulighet å laste ned musikk fra nettet, eller kopiere hos andre som har MP3 filer! Vær sikker på at det fins de som klare å knekke krypteringen, samme hvor sterk den er!

Og DVD plater.... De fleste med unger vet at DVD plater ikke holder mange uker hvis poden på 3-4 år prøver å mate DVD platen inn i videospilleren for å se på Disneyfilmen sin, eller bruker den som leketøy på gulvet! Når man har kjøpt en barnefilm til 225,-kr, så ønsker man at den skal vare lengst mulig, og da kan det være smart å lage en kopi, eller en divx film på en billig cd-r plate.

Men hvis dette ikke lengre er mulig, tja, da er det jo billigere å laste ned filmer fra nettet!

 

Så i mine øyne er vanlige folk de eneste som blir rammet av de nye lovene, for vær sikker at Hax0r McCrax0r & co. klarer å knekke det meste av koder. Og hvis det er umulig for Average Joe å lage MP3 filer og kopier av filmer han lovlig har kjøpt (og betalt blodpris for), så er det bare å logge seg inn på ftp siden til Hax0r McCrax0r og laste ned det hjertet lyster!

Lenke til kommentar
Det vil få større konsekvenser for EU om vi slutta å selje dei olje og gass utan forvarsel! Vi treng ikkje EØS eller EU for å bli akseptert. Eg beundrar Sveits for deira avtalar med EU. Dei er verken med i EU eller EØS. Dei har mange mindre avtalar i staden for ein stor som skal bestemme alt. Synast at vi skulle funne på noko liknande.

Hvem skal vi selge den til da?

 

Hvorfor henger folk seg sånn opp i olja? Det er det minste problemet. Å selge den er ikke noe problem i det hele tatt nå, da det er grei balanse mellom tilbud og etterspørsel.

 

Hvorfor er mange mindre bedre en en stor? Enda verre å følge opp, mye flere tvister, lettere å si opp - mindre forutsigbarhet.

 

Må ikke glemme at Norge har en veldig åpen økonomi med stor eksport og import. Vi har alt å tape og svært lite å vinne på handelskriger.

 

Bare se de problemene norsk lakseeksport har med eu når vi har EØS. Tenk problemene om vi hadde stått utenfor. Det tar lang tid før saker er oppgjort gjennom WTO domstolene. IIRC så tok det to år før de dømte USA for ulovlig toll på stål.

Lenke til kommentar
Og DVD plater.... De fleste med unger vet at DVD plater ikke holder mange uker hvis poden på 3-4 år prøver å mate DVD platen inn i videospilleren for å se på Disneyfilmen sin, eller bruker den som leketøy på gulvet! Når man har kjøpt en barnefilm til 225,-kr, så ønsker man at den skal vare lengst mulig, og da kan det være smart å lage en kopi, eller en divx film på en billig cd-r plate.

Men hvis dette ikke lengre er mulig, tja, da er det jo billigere å laste ned filmer fra nettet!

Der har du et godt poeng.

 

Jeg kunne lettere ha akseptert beskyttelse på platene om de gjorde som f.eks. micorsoft og gav deg ny plate om den originale ble ødelagt. F.eks. en ordning hvor du møtte opp i butikken med den defekte plata og fikk med deg en ny.

Lenke til kommentar

Hvilke lover er det ikke Politiet tar seriøst? Lovforslaget som har vært oppe i media den siste tiden er enda ikke vedtatt, og det er kun ett av utallige direktiver fra EU.

Det nevnte lovforslaget er et av tilfellene som representanter fra politiet har uttalt at de ikke kan ta "seriøst". Men du har rett i at det ikke er vedtatt, selv om de 3 regjeringspratiene er for det og derfor ikke trenger så mye mer støtte. Men blir det endringer i lovforslaget så er det en annen sak, da har nordmenn fått styrt litt og min bruk av dette eksempelet faller i grus. Tiden vil vise ;)

 

At det kun er det norske folk som bestemmer hvilke lover og regler som gjelder i Norge er en illusjon

Har aldri hevdet noe annet, tvert imot. Det er den problemstillingen jeg reiser også, hvordan vil lover som stort sett er kommet som følge av utenforstående krefter bli mottatt av nordmenn?

 

Et poeng er det også at det slett ikke bare er norske lover som har kommet etter EU-direktiver som folk har problemer med å akseptere,

Enig der, men det er en litt annen debatt, selv om den kan ha sammenheng med denne.

 

Poenget er:

- Dette er noe vi gjør frivillig

- Internasjonal samkjøring av lovverk er ikke noe nytt (i forhold til deltakelse i EUs indre marked er det en forutsetning)

- Absolutt folkestyre er en illusjon

Det nevnte lovforslaget tyder jo på at det ikke er noe vi gjør frivillig. Er bare til å merke seg reaksjonene. Men om man endrer det før det blir vedtatt, så er det en annen sak.

Lenke til kommentar
Det vil få større konsekvenser for EU om vi slutta å selje dei olje og gass utan forvarsel! Vi treng ikkje EØS eller EU for å bli akseptert. Eg beundrar Sveits for deira avtalar med EU. Dei er verken med i EU eller EØS. Dei har mange mindre avtalar i staden for ein stor som skal bestemme alt. Synast at vi skulle funne på noko liknande.

Hvem skal vi selge den til da?

USA for eksempel(dei er ikkje betre, men dei kjøper mykje olje)

 

 

Hvorfor er mange mindre bedre en en stor? Enda verre å følge opp, mye flere tvister, lettere å si opp - mindre forutsigbarhet.

Difor får vi færre ulemper og får bare samarbeid om det vi vil ha. Vi er eit rikt land som EU vil ha som medlem. EU vil tjene på det, men vi vil tape. Dersom det er fleire som imporerer enn exporterer olje kan EU tvinge ned prisane ved å auke exportavgiften av olje slik at oljen blir i EU.

 

Må ikke glemme at Norge har en veldig åpen økonomi med stor eksport og import. Vi har alt å tape og svært lite å vinne på handelskriger.

Begge vil tape. Vi kan handle med andre land(kanskje ikkje fisk, men vi tjener mest på oljen)

 

Bare se de problemene norsk lakseeksport har med eu når vi har EØS. Tenk problemene om vi hadde stått utenfor. Det tar lang tid før saker er oppgjort gjennom WTO domstolene. IIRC så tok det to år før de dømte USA for ulovlig toll på stål.

Vi kan prøve å eksportere til andre land.

Lenke til kommentar

Jeg sier det igjen: OLJE SELGES PÅ DET FRIE MARKED. Den som betaler mest, får den. Det finnes oljebørser hvor dette reguleres.

 

Legge avgift på eksporten: vil ramme selskapene som selger, ikke prisen. Slike exportavgifter vil nok bli felt i WTO. Er det noe vi ikke trenger å bekymre oss for er det å så solgt oljen. Den selger seg selv.

 

Qtanj, du er da av den mening at vi kun skal ha avtaler som utelukkende gir oss fordeler? Vi, elt lite land på ca 4 mill (dvs færre en endel byer i EU) - hvorfor skal de være villige til det? Forhandlinger handler om å gi og ta - ikke forlange utelukkende fordeler.

 

Skulle gjerne sett din plan for å komme inn på andre markeder enn EU (som er 70+% av eksport) - og det vil nok industrien også. Om vi sliter med å være konkurransedyktige på EU markedet som er vårt nærmeste - hvordan skal vi da være konrkurransedyktige på markeder enda lenger borte? Legg til at EU er et rikt marked med stor betalingsevne.....

 

EØS er et kompromiss - vi har markedsadgangen, men mangler stemmerett. Personlig er jeg av den oppfatning at det er i Norges interesse å bli helt med. Sies EØS avtalen opp har vi en hel del å tape.

Lenke til kommentar
Jeg sier det igjen: OLJE SELGES PÅ DET FRIE MARKED. Den som betaler mest, får den. Det finnes oljebørser hvor dette reguleres.

 

Legge avgift på eksporten: vil ramme selskapene som selger, ikke prisen. Slike exportavgifter vil nok bli felt i WTO. Er det noe vi ikke trenger å bekymre oss for er det å så solgt oljen. Den selger seg selv.

Dersom det legges nok eksportavgift på oljen vil dei selje oljen sin til land som det ikkje er høge eksportavgifter.

Slike exportavgifter vil nok bli felt i WTO. Er det noe vi ikke trenger å bekymre oss for er det å så solgt oljen. Den selger seg selv.
Det tar lang tid før saker er oppgjort gjennom WTO domstolene. IIRC så tok det to år før de dømte USA for ulovlig toll på stål.

Er ikkje dette litt sjølvmotsigelse. Dei bruker for lang tid på laksen, men ikkje på oljen? Både vi og alle(eller dei fleste) land i EU er med i WTO. Det burde bety at dersom vi meldte oss ut av EØS ville vi forsatt handle med dei!! WTO er ein internasjonal handels organisasjon ikkje ein europeisk handels organisasjon.

 

Qtanj, du er da av den mening at vi kun skal ha avtaler som utelukkende gir oss fordeler? Vi, elt lite land på ca 4 mill (dvs færre en endel byer i EU) - hvorfor skal de være villige til det? Forhandlinger handler om å gi og ta - ikke forlange utelukkende fordeler.
Vi kan holde oss til avtaler begge partar tjener på. Så truar vi med å slutte dei avtalane dersom dei ikkje følger nokre av krava våre(som kostar dei mindre enn dei tjenar på avtalane begge tjener på.)

 

Skulle gjerne sett din plan for å komme inn på andre markeder enn EU (som er 70+% av eksport) - og det vil nok industrien også. Om vi sliter med å være konkurransedyktige på EU markedet som er vårt nærmeste - hvordan skal vi da være konrkurransedyktige på markeder enda lenger borte? Legg til at EU er et rikt marked med stor betalingsevne.....

Det er sikkert mange land som ikkje liker EU fordi det bare er for europeiske land. Dei vil sikkert støtte oss når vi boikotter EU eller når dei boikotter oss. Vi kan betale for ein handelsavtale begge partar tjener på og tjene mange penger på det. USA kjøper mykje olje. Kvifor skal dei ikkje kjøpe det av oss dersom vi bare legger ned prisen med 1$ fatet for eit visst antall fat. Då taper vi litt meir pengar men vi kan alikevel tjene meir enn med EU.

EØS er et kompromiss - vi har markedsadgangen, men mangler stemmerett. Personlig er jeg av den oppfatning at det er i Norges interesse å bli helt med. Sies EØS avtalen opp har vi en hel del å tape.
Etter EU-barometeret i januar er det 44,4% mot og 40,4% for. 15,2% veit ikkje. Eg meinar at det er over 54% som er mot. Ein del som ikkje veit. Vi vil både tape og tjene på å si opp EØS avtalen, men WTO vil sikkre oss videre handel.
Lenke til kommentar

Hvorfor ska EU pluteslig finne på å legge på eksportavgifter? De har ikke lagt dette på NOE ennå (import avifter dvs. toll - er det som er vanlig å legge på). INGEN land opererer med avgift på eksport av olje. Om noe legges denne inn som havneavgift, resten taes inn som skatt fra selskapene.

 

Ingen selvmotsigelse - det tar tid å få saker opp for WTO. Men i kjølvannet vil en saksøke for å få dekket tapet. Hadde EU en gang i fremtiden forsøkt seg på å legge avgift på norsk olje - så måtte avgiten vært like uansett hvem vi solgte til - både EU og WTO krever likhet. Så sov goodt, min venn, olja vår får de aldri :) Og olje er antageligvis et av de greieste produktene som finnes å få solgt.

 

Hvorfor skal et stort marked som klarer seg aldeles utmerket uten det aller meste norge selger være særlig villige til å inngå mange småavtaler med et lite land? Might makes right. Du kan like det eller ikke, men that´s life. En trussel fra norge om å si opp en avtale ville ikke føre til annet enn et skuldertrekk og noen ledere i ledende europesike aviser som gjør narr av rikingene på berget som ikke vil bidra men gjerne høste fordelene.

 

WTO er uten tvil en grei avtale - men den gir oss mindre rettigheter enn EØS.

 

For alle prakiske formål er norge delt på midten i EU saken. Begge gangene havna vi på så godt som 50-50 (ca. 54-46 (72) og 52-48(94)?)

 

og igjen - hvem som kjøper oljen er likegyldig. Om vi hadde insistert på å kun selge til noen ville vi ha tapt penger - den/de kjøpende part(er) hadde selvfølgelig utnyttet dette. Om vi ikke selger til EU vet potensielle kjøpere at de kan by underpris.

Endret av m-kane
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...