Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Managed Switch - Styre internett flow


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tenkte egentli på noe jeg kunne bruke på et kontorbygg med forskjellige fio

rmaer, for å kontrollere hvor mye båndbredde hvert enkelt firma hadde ut mot internett.

Noe ideer på åssen det kan gjennomføres på enklest mulig måte?

Du kan for eks sette opp en m0n0wall med vlan der de ulike vlanene er begrenset i trafikk ut mot internett.

 

Pass på å da ha gode nettkort i m0n0wall boksen samt switcher med management slik at en får skilt firmaene i ulike vlan for å kunne styre trafikk samt ha sikkerhet mellom dem.

 

Du finner m0n0wall på http://www.m0n0.ch/wall

Endret av ftpman
Lenke til kommentar
Tenkte egentli på noe jeg kunne bruke på et kontorbygg med forskjellige fio

rmaer, for å kontrollere hvor mye båndbredde hvert enkelt firma hadde ut mot internett.

Noe ideer på åssen det kan gjennomføres på enklest mulig måte?

Du kan for eks sette opp en m0n0wall med vlan der de ulike vlanene er begrenset i trafikk ut mot internett.

 

Pass på å da ha gode nettkort i m0n0wall boksen samt switcher med management slik at en får skilt firmaene i ulike vlan for å kunne styre trafikk samt ha sikkerhet mellom dem.

 

Du finner m0n0wall på http://www.m0n0.ch/wall

Hva gjør den moon wall boksen i en slik konfigurasjon da? Styrer hastigheten mot internett? Er ikke det mulig med en avansert router eller liknenede?

Lenke til kommentar
Tenkte egentli på noe jeg kunne bruke på et kontorbygg med forskjellige fio

rmaer, for å kontrollere hvor mye båndbredde hvert enkelt firma hadde ut mot internett.

Noe ideer på åssen det kan gjennomføres på enklest mulig måte?

Jeg har jo gitt deg løsningen her. Smekk tre nettverkskort i serveren som jeg omtaler, og du er good to go.

Lenke til kommentar
Tenkte egentli på noe jeg kunne bruke på et kontorbygg med forskjellige fio

rmaer, for å kontrollere hvor mye båndbredde hvert enkelt firma hadde ut mot internett.

Noe ideer på åssen det kan gjennomføres på enklest mulig måte?

Du kan for eks sette opp en m0n0wall med vlan der de ulike vlanene er begrenset i trafikk ut mot internett.

 

Pass på å da ha gode nettkort i m0n0wall boksen samt switcher med management slik at en får skilt firmaene i ulike vlan for å kunne styre trafikk samt ha sikkerhet mellom dem.

 

Du finner m0n0wall på http://www.m0n0.ch/wall

Hva gjør den moon wall boksen i en slik konfigurasjon da? Styrer hastigheten mot internett? Er ikke det mulig med en avansert router eller liknenede?

Den står som en firewall mot internett m/shaping samt firewall mellom alle de interne nettene.

 

Du kan også gjøre dette med komersielle løsninger som FortiGate-60, NetScreen 25 osv osv

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...