Gå til innhold

Norge og Sverige i union?


Anbefalte innlegg

Det er nå er 100 år siden unionen med Sverige ble oppløst, dette skal selvfølgelig feires, men hadde en union med Sverige vært SÅ gale?

 

Vi må huske at selv om Norge er i sitt prime akkurat nå, så kommer vi til å få seriøse problemer når oljen tar slutt eller oljeprisen synker. Vi kan ikke drive økonomien i et land med å satse på askjer i evig tid heller. På en måte kveler vi oss selv sakte, vi er for nedtrapping av bruk av fossile brennsler mens det er faktisk det vi lever av å selge.

Sverige, derimot, har en ganske solid industri som holder deres økonomi gående uavhengig av folks forbruk av drivstoff etc. Jeg syntes også at det virker som om Sverige er mye mer i balanse enn hva Norge er. Eneste grunnen til at vi faktisk topper listene over verdens beste land er fordi vi er så skamrike og har råd til å øse ut med penger her og der.

 

Jeg syntes det hadde vært flott om vi kunne være i union med Sverige igjen og heller bruke våre feite oljepenger til å etablere industri i Norge og utbygge den eksisterende industrien i Sverige. Vi passer utrolig bra sammen geografisk også hehe... Nordmenn forstår Svensk rimelig bra og Svensker forstår Nordmenn så ingen problem der, vi hadde også hatt en mye sterkere stemme i verden om vi var samlet som ett rike.

 

For dere som rynker på pannen og syntes at Norge er for Nordmenn så må jeg bare si at jeg syntes nasjonalisme er en veldig farlig følese som ikke burde ha eksistert. Jeg høres kanskje litt hippie ut, men det hadde vært mye sunnere for Jordens befolkning om vi kunne se på menneskeheten som en helthet i stedet for en amerikaner og en iraker.

 

Hvis noen av utsagnene mine er helt på trynet eller om det er noe jeg har glemt å nevne så bare si ifra. Syntes bare det virker som vi hadde hatt det mye bedre sammen enn separert.

 

 

Vintar

Endret av Vintar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
leste ikke innlegget ditt, men jeg mener nå at sverige har mange fine damer jeg sku sett mer til. samt mye mye billig mat xD

Det er akkurat det jeg mener og. Jeg vet ikke helt hvorfor Norge er så dyrt og Sverige så billig, men de må ihvertfall gjøre noe riktig og vi noe feil ettersom det er slik. :yes:

 

Unnskyld for at jeg feilpostet, det er fremdeles tidlig om morningen for meg. :D

Endret av Vintar
Lenke til kommentar
leste ikke innlegget ditt, men jeg mener nå at sverige har mange fine damer jeg sku sett mer til. samt mye mye billig mat xD

Det er akkurat det jeg mener og. Jeg vet ikke helt hvorfor Norge er så dyrt og Sverige så billig, men de må ihvertfall gjøre noe riktig og vi noe feil ettersom det er slik. :yes:

 

Unnskyld for at jeg feilpostet, det er fremdeles tidlig om morningen for meg. :D

Eller kanskje det er de som gjør noe feil og vi som gjør noe riktig...

Lenke til kommentar

Er visst en utbredt misforståelse at norge bare har olje.

 

Ta en kikk på eksport statistikker. Vi er flinke med metaller, treverk osv.

 

dessverre er olja blitt en forbannelse - ved at vi ikke har vært nødt til å ta nødvendige løft - vi har kunnet kjøpe oss ut av alle problemer. Det er slikt som fører til stort forbruk med dårlig uttelling.

 

Istedet for å spa spenn inn i et ford som støtter innovasjon i utlandet burde deler av fondet vært brukt til innovasjon og bedriftsutvikling i norge.

 

Det oljejusterte underskuddet på statsbudsjettet er vel rund 15%.

Hadde vi ikke hatt oljen hadde vi vært nødt til å ta grep tidligere. Nå kvier polotikerne våre (som er mer opptatt av gjenvalg enn langsiktig planlegging) seg for å gjøre noe. Sånt koster velgere, må vite. Jeg gleder meg til den dagen de virkelig må sette seg ned og slanke budsjetten for å få alt i balanse.

 

Sverige har en utenlandsgjeld som er på størrelse med Norges oljefond. Dette tyder på at de har hatt problemer med balansen - og har måttet låne endel utenlands. Men som skrevet tidligere - siden de har hatt underskudd har de måttet ta store, tunge løft. Vår tid vil komme - men jeg tror ikke en ny union er svaret.

 

Bare se på utenrikspolitikken. Norge er vestvendt, mens Sverige er sør/øst vendt. Hvem skal da bestemme hvilken vei en ny union skal velge? Vi må heller ikke glemme at de er endel flere enn oss :) Og på enkelte områder (direktørlønner f.eks :lol: ) er de faktisk dyrere enn oss.

Lenke til kommentar

Måtte jo da være en samarbeidene Norsk/Svensk regjering som reprensenterte begge meningene til vi var mer koherent. :yes:

Har ikke Norge noen form for utenlandsgjeld?

 

Syntes Norge virker så utrolig ueffektiv, betaler en masse for dårlig og treigt arbeid og godtar at det er slik fordi vi har råd til det... Enn så lenge ihvertfall.

Lenke til kommentar

Union med svenskene? nei,huff. Vi kan gi de østlandet, det tjener vi ihvertfall på :p

 

Nei, vi har det flott her i landet, ville foretrukket en union med danskene før svensekene. Arrogansen der borte i øst blir litt for mye til tider, selv for en bergenser (og kvart svenske) som meg.

 

Svenskene var stokk dum som gav fra seg Norge for hundre år siden, ikke la oss gi de anledningen til å rette den feilen opp ;)

Lenke til kommentar

Sant så sant, ikke det at jeg ser på sport ettersom jeg syntes det er gørrkjedelig. Vil heller ha øyelokkene mine teipet fast til pannen min og tvunget til å se på Free Willy 3 faktisk. ;)

 

Vi hadde ihvertfall fått mye større innflytelse i Europa, ikke bare et lite land på sidenlinjen som ingen egentlig kjenner til hehe.

Lenke til kommentar
Har lekt litt med tanken selv. Det er vel litt nasjonalistiske følelser for skandinavia blant de fleste nordmenn uansett.

 

Vi hadde vært en meget sterk nasjon, sportsmessig!

Vi hadde blitt en mektig nasjon på flere området, man har litt å si når hele nord europa er et land.

 

Må jo ikke glemme at vi faktisk har vært en verdensmakt før ;)

Lenke til kommentar
Eller kanskje vikingtiden?

 

Hanseatene kom vel fra Tyskland?

Det gjorde de ja, men mener den Norske kongen var ganske pop på den tiden og... Bygde fine fort i Bergen og hele pakken om jeg ikke husker feil. Norge og spesielt Bergen var et veldig viktig sted for handel på den tiden der. Etterhvert ble handelen flyttet til Oslo på grunn av at det var lettere å handle med hanseaterene der ifra, og så flyttet Kongen hovedstaden til Oslo i stedet.

 

Kan være jeg er helt på trynet though, hadde om dette i Norsken sist uke men er så forferdelig trøtt på tirsdag og torsdags morninger (resten av dagene og egentlig).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...