Don Juan Skrevet 8. februar 2005 Skrevet 8. februar 2005 Kort spørsmål, en venn av meg har bestilt ny bærbar PC med SATA-disk. Han sa at SATA-disken er mer robust enn vanlige IDE-disker. Jeg trodde den eneste forskjellen var hvordan overføringen av data ble gjort jeg. Hva er galt / rett?
lavizh Skrevet 8. februar 2005 Skrevet 8. februar 2005 Mer robuste er de nok ikke, men mindre kabling over nok en vesentlig forskjell Og raskere ytelse, S-ATA II er jo på vei.
Admin'c Skrevet 8. februar 2005 Skrevet 8. februar 2005 og støtte for ncq og hotswap er det vel på sata2/1(?) varierer litt er ikke alle kontrollere eller disker som støtter det
maedox Skrevet 8. februar 2005 Skrevet 8. februar 2005 Akkurat interface (PATA/SATA) i seg selv sier jo ikke noe om hvor robust en disk er. Kommer veldig mye an på produsent, men disker i bærbare maskiner er ofte mye mer robuste enn disker ment for stasjonære PCer. De har ofte G-sensor som låser lesehodene om den merker fri-fall. Om jeg ikke tar feil så har WD eller Seagate en egen SATA-diskserie ment for servere, og er dermed mye mer robuste; Lenger levetid og tåler mer varme og hardkjør over lengre tid.
kjaks Skrevet 8. februar 2005 Skrevet 8. februar 2005 (endret) Kontakten til s-ata ledningen er faktisk mindre robust enn en IDE-kontakt, og dette er stort sett den eneste fysiske foskjellen mellom en IDE og en S-ATA disk. Endret 8. februar 2005 av kjaks
Stigma Skrevet 8. februar 2005 Skrevet 8. februar 2005 (endret) Det er ingen forskjell på SATA og IDE når det gjelder selve disken, bare interfacet mot maskinen. -Stigma Endret 9. februar 2005 av Stigma
Onkel Kompost Skrevet 9. februar 2005 Skrevet 9. februar 2005 Hvordan fungerer det med s-ata disk i bærbare maskiner da? Er det en Destop Replacement sak eller? Bare lurer Oh oi. Innlegg nr 1000
maedox Skrevet 9. februar 2005 Skrevet 9. februar 2005 (endret) Hvordan fungerer det med s-ata disk i bærbare maskiner da? Er det en Destop Replacement sak eller? Bare lurer Oh oi. Innlegg nr 1000 Må si jeg stussa litt på det jeg også. Men er vel kanskje bare kontrolleren i maskinen som er forskjellig. Kabling og sånt i bærbare er jo en del forskjellig fra stasjonære maskiner. Endret 9. februar 2005 av maedox
Onkel Kompost Skrevet 11. februar 2005 Skrevet 11. februar 2005 Må si jeg stussa litt på det jeg også. Men er vel kanskje bare kontrolleren i maskinen som er forskjellig. Kabling og sånt i bærbare er jo en del forskjellig fra stasjonære maskiner. Hehe, ja jeg innser at jeg ikke har alltid så godt peiling på bærbare datamaskiner da jeg bare har bygget stasjonært. Men på den andre siden er kanskje s-ata en god teknikk i maskiner, med tanker på kabler og slik...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå