Gå til innhold

Pakkesystemet i Fedora


Anbefalte innlegg

Jeg skjønner ikke helt dette pakkesystemet i Fedora. Jeg tror jeg har yum, up2date, og apt med synaptic inne. (Prøvde det som står i FAQ'en.)

 

1. Er dette komplentære verktøyer, dvs trenger man bare å bruke ett av disse verktøyene for å installere et program?

 

2. Jeg ønsker å installere Eclipse for å programmere litt Java.

$ yum install eclipse
Gathering header information file(s) from server(s)
Server: Fedora Core 2 - i386 - Base
Error - /var/cache/yum/base/header.info cannot be found
Please ask your sysadmin to update the headers on this system.

 

Hvis jeg klikker på det røde ikonet nede til høyre som sier at 119 oppdateringer gjestår, så kommer jeg ikke lengre enn at jeg får masse sånne meldinger:

RPM package conflict error.  The message was:

Test install failed because of package conflicts:

file /etc/vimrc from install of vim-minimal-6.3.054-0.fc2.1 conflicts with file from package vim-common-6.2.457-1

 

I synaptic, som jeg forstår er gui til apt, så finnes ikke noe som heter eclipse.

 

3. up2date sier jo at 119 oppdateringer gjenstår, hvordan kan jeg få i gang dette igjen? Eller bør jeg oppdatere pakkene med atp eller yum? Det starta nemlig på 140 pakker eller noe sånt, men så klikka programmet mens jeg dreiv og oppdaterte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja de er komplementer (Synaptic er frontend til apt, som igjen er et alternativ til yum og upToDate var elendig sist jeg testa det).

 

For å forandre noe på systemet (f.eks) opdatere må su være root, det blir du med

 

su -

 

Nå kan du oppdatere med

 

yum update

 

Da skjer det samme som om du hadde brukt upToDate, men det programmet funker dårlig spør du meg. Nå er systemet oppdatert og du kan instalere Eclipse med

 

yum -y install eclipse

Endret av LessThanJake
Lenke til kommentar

Hvisingen har laget de pakkene du trenger for distroen din er det ikke så rart at apt klager. Det er derimot en del du kan gjøre for å sjekke om det er dependencies som er problemet ditt. Kjør apt-get fra kommandolinja (som rot), og se hva du får som output, les så man sidene til apt-get, de gir masse tips i hvordan du kan fikse dependencies.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...