Gå til innhold

Proteintilskudd i hverdagen


Anbefalte innlegg

Har nettopp skaffet meg ett 3 kilos spann med proteinpulver (sjokolade). Jeg lurer da på hvordan den lureste måten er å ta dette på?

 

Tar det nå rett etter skolen (45-60 min før middag), rett etter trening og erstatter kveldsmat med proteinpulver. Altså, jeg tar det 3 ganger dagen. Blir dette riktig? Andre måter som kan anbefales?

 

Pleier å blande en scoop med 5dl melk. Det står 2dl melk på spannet, er ikke det litt lite? Har snakket med kompisser som sier man minst skal ha 4dl melk.

Endret av Gef
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf
Tar det nå rett etter skolen (45-60 min før middag), rett etter trening og erstatter kveldsmat med proteinpulver.

Hvorfor i alle dager erstatter du kveldsmaten med proteinpulver?

 

Jeg tar en på morgenen, en 20 minutt før jeg trener og en rett etterpå.

Lenke til kommentar
Tar det nå rett etter skolen (45-60 min før middag), rett etter trening og erstatter kveldsmat med proteinpulver.

Hvorfor i alle dager erstatter du kveldsmaten med proteinpulver?

 

Jeg tar en på morgenen, en 20 minutt før jeg trener og en rett etterpå.

Frodi da kan jeg legge meg med en mer eller mindre tom mage slik at fettet kan forbrennes om kvelden.

 

Mindre melk er notert, skal ikke ha så mye kalorier.

Lenke til kommentar

Forsåvidt kan du også blande ut i vann hvis du skal deffe. Da får du enda færre kalorier pr. shake.

 

Å drikke en rett før du spiser er ikke sikkert har så mye effekt. Det kommer an på når du spiser ellers. Det er nemlig slik at kroppen har begrenset hvor mye protein den kan ta opp. En grei regel er 10 gram i timen, og ikke mer enn 30 gram pr. servering. Ut over dette går svært mye til spille i systemet. Edit: se et par poster under!b]

 

Husk at kosttilskudd er TILSKUDD, ikke måltidsertstattere. Proteinpulver er genialt, men erstatter på ingen måte et sunt kosthold :)

Endret av bfisk
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Det er nemlig slik at kroppen har begrenset hvor mye protein den kan ta opp. En grei regel er 10 gram i timen, og ikke mer enn 30 gram pr. servering.

Vel, nei.

 

"Hvor mye proteiner er kroppen kapabel til å ta opp etter ett måltid?"

 

Ca 95-97%, uavhengig av mengde. Enkelte studier gir forsøkspersoner opptil 200g protein i et og samme måltid uten problemer.

 

"Hvor lang tid bør gå før kroppen er klar igjen for opptak? ( tid mellom måltid )"

 

Kroppen er hele tiden klar for opptak, så her er det ingen regler. Spis i forhold til hvor mange kalorier du skal ha i deg i løpet av dagen, og hvor mange måltider disse skal være fordelt mellom. Det kan være greit å innta proteiner minst hver 5. time i løpet av dagen.

 

"Hvor mye Karbohydrater bør inntas for å sikre optimalt opptak av protein og kreatine monohydrat etter en treningsøkt?"

 

Tar du kreatinet sammen med protein før treningsøkta trenger du faktisk ikke karbohydrater. Etter trening har de fleste studier rundt kreatinlagre benyttet seg av 50-100g dextrose eller maltodextrin. De bør inntas flytende - i fast form vil maten kreve lenger tid for å fordøyes, og etter trening er det viktig med så hurtig gjenoppfylling av glykogenlagrene som mulig (med mindre du er på diett).

Lenke til kommentar

Dude! Da sitter jeg på gammel informasjon. Har alltid ment det jeg sa, og så vidt jeg vet var det basert på forskning. Om ny forskning viser noe annet, eller jeg har misforstått, legger jeg meg flat for det.

 

Vet du om Wars utsagn kan begrunnes noe dypere?

 

Edit: Har googlet litt, og fant en fin artikkel av en Dr. Barexstein på www.lommelegen.no, som bl.a. omhandler proteintilskudd:

Om det er skadelig å bruke proteinshake daglig ?

Helt soleklart nei. (Med ett unntak: personer med nyresvikt)

Et gammel myte om at det kan være skadelig for nyrene, er grundig og mange ganger meget vel motbevist i større vitenskapelige undersøkelser. Faktisk viser det seg at nyrefunksjonen heller bedres av å endre sammensetningen av kosten i retning av relativt mer protein og relativt mindre karbihydrat.

Det er veldig gunstig å øke proteinandelen i kosten, av svært mange grunner, blant annet bedrer man balansen mellom de to hormonene glukagon og insulin, som svært mange mennesker har en ubalanse mellom, i form av for høye insulinverdier, hvilket fremmer fettlagring, hemmer fettforbrenning, øker sjansen for utvikling av diabetes, høyt blodtrykk, urinsyregikt, høyt kolesterol m.v.

Og i tillegg har du selvfølgelig den muskelbyggende effekten, som du sikkert er ute etter, såpass mye som du trener, og økt muskelmasse er helsemessig svært gunstig, da det øker forbrenningen / "basalstoffskiftet", øker insulinfølsomheten m.v.

 

Optimal timing av proteinshake ?

For det første kan man ikke ta opp mer en ca 30 gram protein pr måltid, så hvis man ønsker å få i seg store mengder f.eks. ved styrketrening, så må mengden protein fordeles på ALLE dagens 5-6 måltider. En tommelfingerregel ved tung styrketrening er 2-3 gram pr kg kroppsvekt.

Det viktigste tidspunktet for proteininntak er etter treningen.

Dette kalles "the window of opportunity", da er musklene maksimalt mottagelige for å pakke inn protein i dem. Dette dreier seg om perioden fra 30-90 minutter etter treningen. Du øker videre opptaket av protein etter trening, ved at det første du gjør etter trening, dvs innen minutter etter du har avsluttet treningen, er å innta karbohydrater med høyest mulig Glykemisk indeks. Dvs en f.eks. drikk med glukose eller maltodextrin, les innholdsfortegnelser. Dette får insulinnivåene i kroppen til å øke dramatisk, hvilket fremmer proteinopptaket i muskelcellene deretter, når du så inntar proteinshaken noe senere. En annen grunn til å innta raske karbohydrater umiddelbart etter trening, er at da er glykogenlagrene i musklene helt tomme, og trenger å fylles opp igjen, hvilket man oppnår med disse raske karbohydratene.

 

Tiden mellom karbodrikken og proteininntaket ? La det gå litt tid slik at insulinnivåene kan få steget, f.eks. en liten halvtime, så tar du proteinshaken eller den proteinholdige maten. 3-4 egg gir også ca 30 gram protein (= maks proteinopptak pr måltid) og egg er det mest fullverdige protein som finnes, med en fullverdig aminosyreprofil.

Endret av bfisk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...