Gå til innhold

Tynnklinet og HW


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for linken, men det virket litt tvilsomt....

Mangler 12V strømadapter (fåes på de fleste elektrobutikker) ellers OK.

 

Hmm, det kan jo hende at den som selger denne har nappet den med seg fra en eller annen plass...[Les Stjålet]..og derfor mangler strømforsyning.

Nei, betaler heller full pris, det er nå sikrere.

Endret av slope
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ok, da er server i hus. Har så smått startet på å sette sammen leketøyet.

Blitt litt kjent med linux og diverse open source goddiser de siste ukene. Det som har overrasket meg mest er open office. Selv om det bare er beta virker den dødsstabil. Og kompitabel med MS. Ok noe blir litt rart i MS Word, men likevel til å leve med. Og så eksport direkte til xhtml 1.0 strict med css fil...coolt.

 

Begynner installasjonen over helga. Nå skal jeg pusle sammen all hardware først.

 

Kommer med mer ut i uka.

 

Neida, jeg hadde ikke glemt denne tråden, bare vært låst i en tidsklemme :yes:

 

God helg!

Lenke til kommentar
Ok, da er server i hus. Har så smått startet på å sette sammen leketøyet.

Blitt litt kjent med linux og diverse open source goddiser de siste ukene. Det som har overrasket meg mest er open office. Selv om det bare er beta virker den dødsstabil. Og kompitabel med MS. Ok noe blir litt rart i MS Word, men likevel til å leve med. Og så eksport direkte til xhtml 1.0 strict med css fil...coolt.

OpenOffice 2.0?

Lenke til kommentar

antagelig, iom at han sa den var *Beta*. Prøvde en av betaene for lenge siden (6 mnd eller noe), var "ok", men så ingen grunn til å hoppe over fta 1.1.x serien... Hvordan ser det nå ut? Hvilke merkbare forbedringer er det?

 

Og når var det slippet skulle komme?

 

BTW. for de som har lyst til å sitte inne hele sommerferien, så leter akershus fylkeskomune etter oversettere av OO2...

Lenke til kommentar

Hmm har ikke særlig erfaring fra OO 1.1 så er usikker på hva som er endret.

Ser litt lysere på bruken av OpenSource programmer forresten. Open office var stort. Gimp er bra men fortsatt ikke 100% for proffe brukere. Men det kan selvsagt også skyldes at det er funksjoner jeg ikke finner/har full oversikt over ennå. Har lekt litt med DTP og Scribus, og det ser greit ut. Kanskje ikke en fullverdig erstatter for Adobe's Indesign, men igjen det kan være jeg som ikke kjenner programmet godt nok ennå. Likevel har jeg stor tro på begge disse. Scribus er kanskje mest en Publisher konkurrent idag? Men tror nok det bedrer seg.

 

Har ikke fått fordøyd alt av open-source til Linux ennå, så her skal det nok bli lange kvelder utover våren.

 

Dersom noen vet om det finnes programmer tilsvarende disse for Linux som er bedre eller tilsvarende deres Windows brødre tar jeg gjerne tips. Også kommersielle programmer vil vurderes.

 

Sliter litt med å få asp.net til å kjøre under Mono, men det er vel jeg som har sresset under oppsett. Får plundre litt mer så løser vel det seg. Nåvel når Mono er 100% oppe, og asp.net sviver fint har jeg faktsik reelle alternativer til kommersielle windows programmer. Ikke det at det er aktuelt for meg nå, da arbeidsgiver holder lisenser, men jeg er så overrasket over hvor mye open-source goodies det finnes.

 

For de som starter opp idag, og ikke er avhengig av legacy systemer må det jo være midt i blinken å gå for linux helt fra starten av. Suppler evt. men vmware el. dersom en trenger noen wiondows programmer. Er sikker på at det ligger store besparelser i lisenser. Klart at for de som må porte applikasjoner kan det fort bli kostbart. Men de som starter med blanke ark bør absolutt vurdere linux.

 

Nåvel det ble vel mye halleluja, men er litt oppglødd som dere skjønner. Skal fortsette med Mono, og se om jeg fikser det.Ting begynner å komme på plass så jeg skal rable mer her når ting er fikset og alt kjører som det skal. Så jeg får skrive en liten erfaringsrapport, med problemer, hindringer, hvordan jeg løste de og hvilke kostnader/hw/sw jeg har benyttet.

 

Kos dere i vår solen!

Lenke til kommentar
Er det noen som kan anbefale HW for tynnklient oppsett?

 

Trenger 2 eller 3 tynneklienter.

Alle klientene vil kjøre uten HD, og vil bootes via nettverk. Har sett at HP har slikt, men har hørt at det er andre som leverer dette til rundt 1000-1500kr per tynnklient. så dersom noen har tips tar jeg gjerne imot.

 

Hva bør jeg ha av minne på klientene? Hva med skjermkort? Det blir ingen spilling, men litt video.....

Vil det gjøre noen forskjell om det benytter GbLan eller 100mb lan?

 

Hvor mye "klarer" serveren å levere? Kan f.eks en benytte open-office, mens en annen surfer, og den tredje streamer mediafiler fra server? Serveren er en Amd 3200 1mb cache, 1024 ram, bør jeg putte inn mer ram? Skal ha Suse på den. Kan alle tre klienter streame media filer samtidig fra server?

 

Ønsker å spare penger som dere ser, og har ikke lyst å legge ut for my per klient, dersom jeg ikke finner klienter billig nok tror jeg at jeg kjører gamle herpe maskiner som klienter til å begynne med. Hva kreves av ram for en tynnklient? Dersom jeg setter opp gammelt ræl er det jo ikke akkurat Ddr brikker i de maskina.....må sikkert bytte skjerm kort også. Har et par 17" LCD med 1280z1024 oppløsning, så det er jo ikke allverdens av kort jeg trenger.

 

Knall på med linker og andre godsaker. Dersom noen har lagt opp tynnklienter og har erfaringer med hva som er godt/mindre godt ved et slikt oppsett vil jeg gjerne høre om det.

Hvordan har dette gått?

Har ikke lest igjennom hele posten, men har du bestemt for noe?

Ellers kan jeg anbefale skolelinux, men der har vi lyd issue, knotete å få til...

 

 

 

Mvh

 

 

boza

Lenke til kommentar

Er midt på natta, på tide med en liten oppdatering. Ting går ikke silke glatt...sliter med å få noen script i linux til å kjøre tasks på rette maskiner.

 

Har fått en laaang tipsmail nå, så jeg skal printe ut og starte med friskt mot.

 

Så langt kan jeg ikke se den store ytelsesforbedringen, men jeg håper det er fordi jeg ikke klarte en enkel(?) linux oppgave,nemlig scripts. Når jeg har alt oppe skal jeg kjøre grundige tester slik at ting blir skikkelig dokumentert.

 

Slik ting er nå går ripping av film/musikk raskere på laptop'n enn på klyngen. Og slik skal det ikke være. Også teser med store billedfiler på rundt 80mb går raskere på laptop'n. Når jeg har kikket litt på scriptet skal jeg også kjøre OO filer, så skal vi se.

 

Blir litt lav kvalitet på innlegget med klokka er langt på natt og jeg har ikke kommet så langt som planglagt i natt. Må derfor bare knote ned noe her nå, slik at jeg kommer tilbake til testinga.

 

 

Kommer med mer så snart alt er oppe. Beklager at dette har dratt ut. Litt mye jobb, og dessuten dårlig linux erfaring. Så jeg må ofte knote med ting som jeg regner med de fleste her gjør i blinde. Vel vel så lærer jeg noe nytt :!:

 

:w00t:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du sier alt for lite til at vi kan være til hjelp. Hvilke skript er det snakk om, høres ut som om det er et skript for å styre hvilken node som skal gjøre hva. Ytelsen skal det da alltids bli orden på, den skal jo stå i forhold til noden, så en node som er kjappere enn laptopen, skal være raskere her.

 

Fortell oss om oppsettet ditt, hardware og software. Har du OS på hver node eller deler de disk, har du tynnklienter (hvilke), hva har du brukt til noder, få høre noen stikkord om skriptet ditt.

Endret av Del
Lenke til kommentar

En klynge fungerer vel som et multiprosessorsystem.

Hvis f.eks ripping av film skal gå noe raskere så må programmet som ripper film bruke flere tråder som arbeidet utføres i.

En tråd kan nemlig bare kjøre på en prosessor/node om gangen, og et program som bare kjører med en tråd vil derfor ikke dra nytte av ytelsen til klynga.

 

For å teste så kan du prøve å kompilere noe stort.

Bruk da f.eks make -j6, da vil make utføre opptil 6 oppgaver samtidig, såfremst det er mulig.

Hver av de vil ha minst en tråd, og derfor vil du få minst 6 tråder.

Lenke til kommentar
En klynge fungerer vel som et multiprosessorsystem.

Hvis f.eks ripping av film skal gå noe raskere så må programmet som ripper film bruke flere tråder som arbeidet utføres i.

En tråd kan nemlig bare kjøre på en prosessor/node om gangen, og et program som bare kjører med en tråd vil derfor ikke dra nytte av ytelsen til klynga.

 

For å teste så kan du prøve å kompilere noe stort.

Bruk da f.eks make -j6, da vil make utføre opptil 6 oppgaver samtidig, såfremst det er mulig.

Hver av de vil ha minst en tråd, og derfor vil du få minst 6 tråder.

Hvis du har satt opp klynga for parallellprosessering, hvis du leser tråden er dette lite sannsynlig (men det er jo en av tingene det hadde vært interessant å få vite).

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Noen som vet hvordan dette endte? Virker som en kul greie.Ville vært morsomt å høre om ting endte godt her. Tror det er mange andre som kan lære masse av denne tråden.

 

Er selv helt ny på linux, faktisk ikke fått det installert ennå. Men der ser nå ut til at det kan spare meg for mange penger, og jeg slipper tilværelsen som pirat.

 

Selv om jeg ikke har planer om noe så sinnsykt som dette ville det vært gøy å vite resultatet. Kanskje noen ideer til de som måtte ha mye gamle deler liggende?

Endret av olemann939
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...