Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Router og fildeling/DC++, treghet


Anbefalte innlegg

Jeg har et lite problem:

 

De jeg leier hos har trådløst nettverk som jeg har koblet meg på.

 

Jeg har forsøkt å bruke fildelingsklienten DC++ men det går stort sett ufattelig tregt hvis det går ikke i det hele tatt.

 

Det har fungert å laste ned noe et par ganger, men det er unntakene. Det er med andre ord ustabilt. Det er mulig å søke på DC++ men å koble seg opp til andre brukere går som regel aldri (connection timeout).

 

Hva kan jeg gjøre for å forbedre dette? Jeg har lest utallige innlegg om samme tema her på hw.no uten at det hjelper meg.

 

Litt av problemet mitt er vel at jeg ikke har tilgang til den routeren som står i 2.etg her. Slik jeg har skjønt det så må jeg ha det for å åpne porter osv.

 

Vil jeg støte på samme problemer med andre fildelingsprogram?

 

Setter pris på litt hjelp selv om folk sikkert er lei av å svare på slike inlegg...

 

Noen uklarheter?...Det virker som jeg har fast IP-adresse. Jeg har kun brukt DC++ i "passive mode"...active funker ikke...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Søk frem til det du vil ha. Legg inn en del i download queuen din. Jeg får ofte connection timeout. Vet ikke hvorfor. Hvis det går tregt er det vel en treg server. Så lag en lang liste med ting du vil laste ned, og vent. Når du får søke skal det også være mulig å laste ned, hvis DC finner noen med ledige slotter. Mer har ikke jeg å si om den saken tror jeg... :)

Lenke til kommentar

Dersom du er satt som passive, kan du kun laste ned fra brukere som er "active". Laster du ned fra noen som er "passive", vil du derfor få "connection timeout". Er man derimot "active", kan man laste ned fra både "active" og "passive" brukere.

For å bli "active" må du åpne èn TCP-port og èn UDP-port i routeren. Dersom det trådløse aksesspunktet også har NAT/er en router, må du videreføre portene to ganger.

 

Altså, dersom èn router;

Modem/router 10.0.0.1 -> Din maskin 10.0.0.20

Åpne port 4040 TCP og 4040 UDP frem til 10.0.0.20

 

Dersom to routere;

Modem/router 10.0.0.1 -> Trådløs router 10.0.0.2 -> Din maskin 10.0.0.20

Åpne port 4040 TCP og 4040 UDP frem til 10.0.0.2. Åpne deretter 4040 TCP og 4040 UDP frem til 10.0.0.20.

Lenke til kommentar
Laster du ned fra noen som er "passive", vil du derfor få "connection timeout". Er man derimot "active", kan man laste ned fra både "active" og "passive" brukere.

 

Hvordan se jeg forskjell på de som er passive eller aktive da? Trodde jeg som passiv bruker ikke kunne "se" andre passive brukere og heller ikke kunne søke etter filer hos disse.

 

Har det noe med fargekodene til hver enkelt bruker å gjøre?

Lenke til kommentar
Laster du ned fra noen som er "passive", vil du derfor få "connection timeout". Er man derimot "active", kan man laste ned fra både "active" og "passive" brukere.

Har det noe med fargekodene til hver enkelt bruker å gjøre?

Jepp. Grønn mann er aktiv, mens rød (eller grønn) mann med en mur forran er passive.

Endret av jallakim
Lenke til kommentar

http://www.dslreports.com/faq/dc

 

Q: Why do I need active mode? (#6517)

A:

In passive mode, DC++ will only make outbound connections to other users. All searches will be sent through the hub, and search results will be returned through the hub as well. DC++ will return a maximum of 5 search hits for a passive user. Passive users cannot download from other passive users. Passive mode is an extra strain on hubs, so please do not use it unless you must. DC++ users in passive mode will have M:P in their DC++ tag.

 

That being said, active mode on DC++ will make inbound and outbound connections to other users. All searches will be sent through the hub, and search results will be returned directly from active mode users and through the hub for the passive users. Active users can download from either active and passive users. Obviously that means you can connect to a larger group of people.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...