Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Router/aksesspunkt/bridge/repeater? Hva er hva?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

trådløs router: fungerer som et aksesspunkt, dvs tilkoblingspunkt for trådløse enheter i tilleggg til å ha mulighet for å gjøre oppkobling mot internett

aksesspunkt: tilkoblingspunkt for trådløse enheter

bridge/repeater: viderekobling, forsterker av signaler mellom to trådløse enheter, feks hvis du har et aksess punkt et sted og en trådløs datamaskin et annet sted, men de er akkurat uten for rekkevidde til hverandre kan du sette en repeater/bridge i mellom et sted(jeg er ikke 100% sikker på info om bridge/repeater, men jeg er temmelig nærme 100% sikker)

Lenke til kommentar

å ha en router med repeater funksjon er totalt bortkastet, hvis du setter denne til å være repeater, hva skal da koble deg til internett? den kan ikke være både og som jeg vet hvertfall... det vil da si at hvis du setter den til å være repeater vil du ikke ha en router. hvis du vil øke rekkevidden til en router må du enten kjøpe en antenne som forsterker signalet til routeren eller kjøpe en repeater, det er endel aksesspunkter som kan bli satt i repeater/bridgemodus. men en ren repeater vil nok være billigere, evt en antenne... kan lage ganske sterk antenne med pringles boks, søk litt på google om du gidder, eller så kjøper du antenne i butikken

Lenke til kommentar
Finnes det da en router med bridge/repeater funksjon? Hvis jeg vil forlenge denne rekkevidden, må jeg bruke samme merke på router og bridge/repeater eller har ikke det noe å si?

Mesteparten av de nye ruterne har støtte for repeter, mulighet for å være repeter. Sjekk om ruteren har WDS (Wierless distrubution system?), da skulle det funke.

 

Vet ikke om det går så bra å bruke forskjelige merker. Er ikke sikker på om det er en skikkelig standar som ligger til grunn her eller om det er produsentene som har funnet på dette. Det beste er nok uansett å holde seg til en produsent. Da slipper du iallefall å rote med så mange forskjelige menyer osv.

Lenke til kommentar
Finnes det da en router med bridge/repeater funksjon? Hvis jeg vil forlenge denne rekkevidden, må jeg bruke samme merke på router og bridge/repeater eller har ikke det noe å si?

Ja, LinksysWRT54G kan når den utsyres med Sveasoft firmware brukes som repeater, router, switch og aksesspunkt, både kablet og trådløst.

 

Har kun brukt den sammen med en annen WRT54G så jeg kan ikke svare på hvordan den fungerer sammen med andre modeller som støtter WDS.

 

Ruteren koster under 650kr, til denne prisen er det vanskelig å finne en annen stabil repeater.

Lenke til kommentar
å ha en router med repeater funksjon er totalt bortkastet, hvis du setter denne til å være repeater, hva skal da koble deg til internett? den kan ikke være både og som jeg vet hvertfall...

Det jeg mente var at dersom jeg eventuelt skulle flytte ut, om jeg kunne brukt denne som en egen router istedenfor repeater/bridge slik at jeg slapp å kjøpe meg en ny en.

 

Situasjonen nå er at jeg bor i en hybel i underetasjen med trådløs router (belkin) i 3.etg og jeg får utrolig dårlig signaler ned til hybelen. Lurte på om det gikk an å plassere en router (f.eks linksys WRT54G) med bridge funksjon midt i mellom routeren og pc'en?

Lenke til kommentar

hehe

 

repeater-strømm forsterker (feks om du kabler mer en 100m)

 

aksespunkt-"kontakter,motakere" for å koble på feks rj-45 kabler, som ofte går det videre inn i veggen til switch så til ruteren

 

brigde- deler colissiom domain med stopper ikke opp broadcast, med andre ord det lager mindre collisiomdomains. (svært sjelden i bruk når vi har switch i dag)

 

ruter-ruter trafikk som ikke skall være på ditt lokae nettverk videre og visa versa.

 

brigde og hub er ikke brukbart lenger.

 

den flotteste dingsen du kan kjøpe til hjemme bruk er en ruter switch.

 

Mange her som har missforstått horibelt

 

Edit:Alle enheter funker som repeater, da alle vill forsterke signalene

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
å ha en router med repeater funksjon er totalt bortkastet, hvis du setter denne til å være repeater, hva skal da koble deg til internett? den kan ikke være både og som jeg vet hvertfall...

Det jeg mente var at dersom jeg eventuelt skulle flytte ut, om jeg kunne brukt denne som en egen router istedenfor repeater/bridge slik at jeg slapp å kjøpe meg en ny en.

 

Situasjonen nå er at jeg bor i en hybel i underetasjen med trådløs router (belkin) i 3.etg og jeg får utrolig dårlig signaler ned til hybelen. Lurte på om det gikk an å plassere en router (f.eks linksys WRT54G) med bridge funksjon midt i mellom routeren og pc'en?

Dersom Belkin ruteren du bruker støtter WDS kan du plassere en WRT54G mellom hybelen og 3 etg, denne trenger da kun tilgang til 220V og vil sende signalene videre ned til deg.

 

Dersom du siden flytter har du en boks du kan bruke til det meste.

Lenke til kommentar
å ha en router med repeater funksjon er totalt bortkastet, hvis du setter denne til å være repeater, hva skal da koble deg til internett? den kan ikke være både og som jeg vet hvertfall...

Det jeg mente var at dersom jeg eventuelt skulle flytte ut, om jeg kunne brukt denne som en egen router istedenfor repeater/bridge slik at jeg slapp å kjøpe meg en ny en.

 

Situasjonen nå er at jeg bor i en hybel i underetasjen med trådløs router (belkin) i 3.etg og jeg får utrolig dårlig signaler ned til hybelen. Lurte på om det gikk an å plassere en router (f.eks linksys WRT54G) med bridge funksjon midt i mellom routeren og pc'en?

Dersom Belkin ruteren du bruker støtter WDS kan du plassere en WRT54G mellom hybelen og 3 etg, denne trenger da kun tilgang til 220V og vil sende signalene videre ned til deg.

 

Dersom du siden flytter har du en boks du kan bruke til det meste.

Så hva er da WDS? Hvis ikke belkin ruteren min støtter WDS, da får jeg ikke bruk for en WRT54G? Er det noen som har andre anbefalinger?

Lenke til kommentar
å ha en router med repeater funksjon er totalt bortkastet, hvis du setter denne til å være repeater, hva skal da koble deg til internett? den kan ikke være både og som jeg vet hvertfall...

Det jeg mente var at dersom jeg eventuelt skulle flytte ut, om jeg kunne brukt denne som en egen router istedenfor repeater/bridge slik at jeg slapp å kjøpe meg en ny en.

 

Situasjonen nå er at jeg bor i en hybel i underetasjen med trådløs router (belkin) i 3.etg og jeg får utrolig dårlig signaler ned til hybelen. Lurte på om det gikk an å plassere en router (f.eks linksys WRT54G) med bridge funksjon midt i mellom routeren og pc'en?

Dersom Belkin ruteren du bruker støtter WDS kan du plassere en WRT54G mellom hybelen og 3 etg, denne trenger da kun tilgang til 220V og vil sende signalene videre ned til deg.

 

Dersom du siden flytter har du en boks du kan bruke til det meste.

Så hva er da WDS? Hvis ikke belkin ruteren min støtter WDS, da får jeg ikke bruk for en WRT54G? Er det noen som har andre anbefalinger?

Dersom Belkin ikke støtter WDS (Wireless Distribution System) kan du ikke bruke en WRT54G, du må da eventuelt også bytte Belkin ruteren med en WRT54G eller finne en signalforsterker som fungerer sammen med Belkin.

Lenke til kommentar
  • 5 år senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...