Gå til innhold

Billig, kjapt og lettforstålig kamera?


Anbefalte innlegg

Jeg tenker på kjøpe et kamera i presang til mamma nå når hun går av med pensjon, men det er ikke lett å vite hva en skal kjøpe.

 

Hun er EKSTREMT lite teknisk og trenger et pek-og-klikk-kamera. i dag har hun et olymus-mju (ikke digitalt) og det er akkurat teknisk nok.

 

Kravene til kameraet er altså:

-Lettforstålig, pek og klikk.

-Litt store taster, kanskje litt stort kamera i det hele tatt da hun begynner å se litt dårlig.

-Enkelt å se/slette bilder uten at det blir for mange tastetrykk

-rask oppstart og rask autofokus/utløser

-gjerne 2-3x zoom

-bør ikke koste mer enn koste ca. 2000-2500

-Må fungere med iphoto for mac

-Ikke så mange megapixler, det tar jo bare opp plass. 3 holder i massevis for hennes bruk

-Må selvfølgelig ta gode bilder og ha god skarphet.

-Gjerne stor optisk søker.

 

Finnes dette? neppe, men hva er nærmest? Kom med forslag med linker!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tipset fra Rivers høres glimrende ut. Det minner om mitt første digitale, som var et Olympus C-960. Begge disse minner en del om din mors Mju-kamera, slik at overgangen ikke blir så stor, da hun kjenner seg en del igjen. Det er bare tull å legge mer penger og teknikk i et kamera til en bruker i denne kategorien. Løp ti Elkjøp, sier jeg....

Lenke til kommentar

"Hva med Olympus Camedia C-370 til 1200kr fra Elkjøp?"

 

Regner med at hun kommer til å ta en del bilder i kaffeslaberas og andre innendørs selskapligheter. Da synes jeg kanskje at en "vidvinkel" på 38mm blir i smaleste laget. Trist at hun må stå i inngangen til kjøkkenet å ta bilder, mens resten sitter i stua. Så er det heller ikke optisk søker, men kun skjerm. Eldre mennesker er ganske trege med nye ting, og et digitalt kamera vil være nytt leeeenge. Da er hun avhengig av at skjermen står på hele tiden, og da bruker hun mye batteri. Ville prøvd å få tak i et kamera med optisk søker og med bedre vidvinkel så hun slipper å gå ut av stua for å få med seg alle "tantene"..

 

F828

Lenke til kommentar
Da synes jeg kanskje at en "vidvinkel" på 38mm blir i smaleste laget.

Nå er jo ikke verden akkurat full av enkle og billige digitale kompaktkameraer med god vidvinkel. Jeg kan i hvertfall ikke komme på noen (husk: enkel og billig!)

 

Jeg gjetter på at en optisk søker er viktigere for at en eldre dame skal få beholde "35mm følelsen".

Lenke til kommentar
Regner med at hun kommer til å ta en del bilder i kaffeslaberas og andre innendørs selskapligheter. Da synes jeg kanskje at en "vidvinkel" på 38mm blir i smaleste laget. [...]. Så er det heller ikke optisk søker, men kun skjerm. Eldre mennesker er ganske trege med nye ting, og et digitalt kamera vil være nytt leeeenge. Da er hun avhengig av at skjermen står på hele tiden, og da bruker hun mye batteri.

Du skjønte hva jeg var ute etter :-)

 

De olympuskameraet som var nevnt så ikke dumt ut, men det bekymrer meg at det var så mange knapper på baksiden (det forvirrer) og så kan jeg tenke meg at det egentlig er et litt lite kamera.

 

Noen som vet noe om dette? Olympus Camedia C310ZOOM Det virker på meg som om det er noe sånt hun burde ha. Stor optisk søker, få knapper, billig, mulighet for aa-batterier (også oppladbare), men hvordan er billedkvaliteten og responstiden/autofokus? Det var få brukererfaringer her dessverre.

 

edit: Jeg fant dette istedet og tror kanskje det heller er tingen. Hva tror dere? SAMSUNG Digimax 301. Dog er det ikke noe optisk zoom, men det er ikke så viktig. Det oppleves vel også kjappere om det ikke er noen optisk zoom også? tenker på autofokus og sånn.

Endret av skjelsba
Lenke til kommentar

Olympus C310 blev for nylig kåret til det bedste "billig-kamera" i bladet Digital Foto, og blandt meget andet fik det ros for den gode billedkvalitet og den nemme betjening. Helt sikkert et godt valg til ikke-tekniske folk, der bare vil have et enkelt kamera der tager gode billeder.

Lenke til kommentar
Olympus C310 blev for nylig kåret til det bedste "billig-kamera" i bladet Digital Foto, og blandt meget andet fik det ros for den gode billedkvalitet og den nemme betjening.

I Itavisen.no sin test fikk kameraet trekk for vanskelig betjening. Noen som vet om noen fler "user reviews" om dette?

 

Forøverig ble jeg så fasinert av den lave prisen på digimax 301 (899,- på Best buy) at jeg impulsivt kjøpte et til meg selv som partykamera :-) 300D'en min er ikke så glad i øl , dansegulv, slalombakker o.l.

 

Edit: Det kameraet fra Rioch er litt i dyreste laget og det virker egentlig litt overkill. Noen som forresten vet hvordan samsung og olympus-kameraer er sammen med iphoto? no stress?

Endret av skjelsba
Lenke til kommentar

Du burde ta en titt på Kodak EasyShare CX7430.

 

Jeg kjøpte dette kameraet til dama, hun er stor-fornøyd. Det har fått god kritikk i de fleste tester jeg har lest.

 

Det tar gode bilder (ift. prisen) og er ekstremt enkelt i bruk. Har et vribart hjul på toppen (akkurat som et analogt) som gir brukeren tilgang til så godt som alle nødvedige funksjoner for en pek-og-trykk fotgraf.

 

Jeg har erfaring med at eldre som oftes har ett litt annet syn på "enkle" skjermbaserte meny systemer, enn dagens unge. Mange tør vel knapt å prøve seg idet hele tatt og det ender opp med at det ikke blir brukt. Her kan man bare vri på hjulet med greit forståelige ikoner på, og knipse. Genialt!

 

Det finnes også en identisk modell med 5 MP til 500 kr ekstra.

Endret av sinnataggen
Lenke til kommentar
Det kameraet fra Rioch er litt i dyreste laget og det virker egentlig litt overkill.

-bør ikke koste mer enn koste ca. 2000-2500

 

Om man har hatt et kamera med 28mm blir 35mm og opp tele.....

Men det er jo på grensen av prisen du satte.

 

Med "OVERKILL", hva mener du da egentlig?

 

Trur eg byrjar bli ein gamal mann eg... siden eg ikje skjønar kva ungdomen meinar...

 

F828

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...