Gå til innhold

er det lurt å invistere i php-editor, og hvilken?


Anbefalte innlegg

Det er en funksjon som gjør at alle funksjonene som begynner på det du har skrevet dukker opp i en meny...

 

skriver du f.eks. "ere" så dukke det opp en meny som da viser f.eks. ereg( string pattern, string string [, array &regs]) eregi( string pattern, string string [, array &regs]) osv.

 

Hvid du synes det er en slitsom funksjon så er det nok mange som mener motsatt av deg, det er ikke uten grunn at det er standard i alle avanserte script programmer. PHP Designer 2005 har også denne funksjonen, men da må man trykke [Ctrl] + [space].

 

Denne funksjonen har i alle fall spart meg for MANGE MANGE timer med oppslag i manualen. PHP har utrolig mange funksjoner, og huske hvilken rekkefølge variablene skal stå i f.eks. imap_list() og alle andre funksjoner er umulig. Da er alternativet å bruke en editor der det kommer opp automatisk eller slå opp i manualen - og det er vel liten tvil om hva som tar kortest tid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, det var ikke akkurat det jeg tenkte på, da. Trodde den automatisk fullførte koder. Var borti noe sånt i en HTML-editor, skrev jeg f.eks. "<head>", kom "</head>" automatisk. Utrolig irriterende.

 

Den funksjonen i PHP kan være nyttig, har vært borti den før, men har egentlig aldri dratt nytte av den. Men er ikke i veien, så kan jo være bra å ha. ;)

Lenke til kommentar

Zend Studio.

 

 

 

Hvorfor?

 

-Debugger

-Code completion på et helt annet nivå. Kan fullføre funksjons/klasse/variabelnavn du har skrevet selv tidligere i koden.

-Zend Studio Server er grei å ha

-CVS-integrasjon (4.0)

-SQL-integrasjon (4.0)

-kan analysere farten på koden din for å finne flaskehalser og slikt

-støtte for code snippets

-kan generere phpdocumentor-output automagisk

-prosjektmuligheter

-kan analysere koden din

 

I tillegg til alt det DW har å by på (som er en del, bl.a. mulighet til å redigere filer direkte via FTP).

Lenke til kommentar

Zend Studio er nok den desidert beste IDE'n for PHP-programmering nå for tiden. Frem til og med v3.0 var den for treg og inneholdt for mye bugs, men v3.5 og v4.0 er veldig bra!

 

Har selv kjørt med diverse betaer for så å bruke personal edition (som er gratis) det siste året, og er veldig fornøyd. Men jeg brukre den kun når jeg programmerer på hele prosjekter.

 

Hvis jeg skal gjøre småscript eller endringer i enkelte filer holder jeg meg fortsatt til UltraEdit som jeg har benyttet i 7-8 år (den er ikke spesielt dyr heller).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...