Gå til innhold

TEST: iWill ZMAXdp: Dobbel Opteron SFF


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
vel, hadde det ikke vært for støyen, hadde vel dette vært en god arbeidsstasjon for lydredigering. med vannkjøling kan sikkert dette endres.

 

skjønner ikke hvorfor folk er så gira på 3d-tester på dual-løsninger og arbeidsstasjoner

Skal bli vanskelig å montere vannkjøling i den saken, når både radiator, pumpe og vanntank må være plassert på utsiden av kabinettet. Og vips, ikke så enkel å få med seg på lan og heller ikke særlig liten. Men det er jo da fullt mulig å modifisere den slik at radiatoren ligger der hvor de 70mm viftene er!

Lenke til kommentar

Designet var virkelig sveisent!

Til slutt er det bare å sette på lokket og feste på den lille WLAN-finnen på toppen.

 

 

Synes denne testen var kjempefin!

Begynte å le litt/ble litt glad når jeg leste noe av følgende tekst(sitater)

Kanskje fordi jeg ikke har besøkt dataverden på 2 uker ... :hmm:

 

Man finner heller ingen muligheter for overklokking, noe som trolig vil være en liten skuffelse for mange. På en annen side er overklokking av serverprosessorer i en SFF-boks trolig ikke den beste ideen.

Disse svært hissige viftene (~5000 rpm) trekker luft fra kabinettet, drar det gjennom kjøleribbene og blåser det gjennom PSU-en og ut av systemet. Dette er ikke minste motstands vei, for å si det på en pen måte, og det er ikke til å legge skjul på at dette bråker noe infernalsk.

Som vi har vært inne på tidligere blåses all luften ut gjennom PSU-en på baksiden. På baksiden blir det derfor stående en ganske kraftig luftstråle, og denne strålen er god og varm. Vi klarte faktisk fint å tørke håret her.

Under testperioden har vi ikke opplevd noe problemer med stabiliteten på boksen, noe som lover svært bra.

Det som derimot er et enormt problem, med er at det bråker svært mye. Det finnes neppe noen bedre sammenligning enn en hårføner. De to 70 mm-viftene er usedvanlig hissige, og sammenligningen med Delta-vifter er nok ikke på noen måte urettmessig.

Støyen er faktisk så plagsom at undertegnede fikk relativt vondt i hodet av å være i samme rom som boksen. Til informasjon er jeg til daglig vant til å sitte ved siden av en vanlig dual Opteron-boks.

I BIOS-en har man mulighet til å sette på intelligent viftestyring, men uansett hvordan vi stilte på denne, så gikk viftene på full hastighet.

Med et såpass høyt støynivå blir det litt vanskelig for oss å finne et fornuftig bruksområde for denne boksen.

Vi har faktisk aldri gruet oss så mye til å skru på en PC noen gang for å sette i gang test, og har vanskelig med å tro at noen over lenger tid kan ønske å sitte ved siden av en slik boks. Det er i grunn svært synd, for ellers er dette en flott maskin.

Hadde det ikke vært for støyen, ville vi kunnet stå og skrike at vi elsket dette produktet. Det kan vi dessverre ikke gjøre.

Lenke til kommentar
vel, hadde det ikke vært for støyen, hadde vel dette vært en god arbeidsstasjon for lydredigering. med vannkjøling kan sikkert dette endres.

 

skjønner ikke hvorfor folk er så gira på 3d-tester på dual-løsninger og arbeidsstasjoner

Skal bli vanskelig å montere vannkjøling i den saken, når både radiator, pumpe og vanntank må være plassert på utsiden av kabinettet. Og vips, ikke så enkel å få med seg på lan og heller ikke særlig liten. Men det er jo da fullt mulig å modifisere den slik at radiatoren ligger der hvor de 70mm viftene er!

først og fremst, dette er ikke en lan-pc. i det tilfelle spiller det da liten rolle om den støyer eller ikke.

 

hva på lan ville gjort denne nyttig?

 

dessuten kunne man ordnet en grei løsning for vannkjøling med litt oppfinnsomhet.

Lenke til kommentar
Tulleting. Opteron skal brukes i servere, og det er som regel kun det den er egnet til, dersom du ikke er ustyrtelig rik og VIL bruke mye mer penger enn nødvendig på "det lille ekstra". Og på en server: hvem bryr seg vel om fysisk plass/design??

Servere og arbeidsstasjoner heller. Denne kan da fint brukes til det siste, muligens et sted hvor man ikke ønsker en stor stygg "standard" PC-boks.

 

Burde dog vært en bedre løsning på kjøling, men igjen, så er det jo mulig støyproblemet hadde forsvunnet med HE prosessorer. Og så har man jo Cool & Quiet som gjør underverker om maskinen ikke går på full guffe hele tiden....

 

En artig boks å ha på kontorpulten om man bare får orden på støyproblemet.

Lenke til kommentar

En liten feilkobling fra produsentens side.

 

Hei, sitter her med en slik maskin på test selv. Produsenten har vært litt ivrig etter å få ut disse på markedet og har således latt en mindre feil passere i sin produksjonslinje.

 

CN9 og CN10 er kontaktene man _skal_ benytte til viftene som trekker ut luft fra systemet. Om man har fått et system som låter som et helikopter så er jeg 99,9% sikker på at den ene viften sitter i CN12 kontakten på hovedkortet. (CN12 gir full rulle)

 

Systemet jeg har hjemme støyet også like voldsomt som testen konkluderer med, jeg må si meg enig i artikkelforfatters konklusjon som sier at man vanskelig kan finne et bruksområde til en løsning med et slikt støynivå. Har selv en DB måler og kan fortelle at støyen lå på svimlende 76db slik viftene var koblet fra fabrikken.

 

Etter å ha koblet om disse viftene slik de skal kobles, så opplever man en helt annen hverdag. Da har man plutselig en relativt støysvak løsning. Mitt system ligger jevnt over på ca 32db ved jevn last på CPU.

 

Siden systemet er basert på qfan funksjon så vil man innimellom oppleve støy som går litt over snittet, men i mine øyne så er denne boksen intet annet enn imponerende mtp støy.

 

Mitt råd er derfor at testbenken tas i bruk og at man flytter viften som sitter feil og kjører tester på nytt.

 

Jeg er fortsatt ikke ferdig med tester av ytelse osv, men så langt fungerer dette meget bra.

 

Stig Berntsen, Spydeberg

Endret av stigbernt
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Den egner seg meget bra til 3D.

Arbeider selv mye med 3D og sikler derfor veldig på denne lille saken, men synes den blir for dyr. 6000spenn pluss to cpuer, minst to gig ram, og helst to raptordisker, osv, blir dyrt!

Håper flere produsenter kommer med slike løsninger, så prisen kan presses litt ned.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...