Gå til innhold

Ekstern harddisk, hva du bør bruke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når det gjelder ekstern harddisk til bærbar har du et par ting du bør tenke på, skal gå kort igjennom de her.

USB. Enkelte her kommer med en fast størrelse, altså du kan ikke bytte ut harddisken når du trenger noe større. Dette virker på meg som en utdatert løsning i dag, men funker greit. Hvorfor det er utdatert kommer nedenfor. Disse er også betydelig dyrere enn vanlige disker.

Firewire. Disse er kjappere enn USB, men hvor mye du legger merke til det i din bruk er vel diskutabelt. Igjen, tenk på hva du skal bruke den til, for hvis det er bare lagring av diverse filer som lastes fra nett er det langt fra sikkert du trenger betale ekstra for dette. Er kanskje den "beste løsningen", men men... kommer an på øyet som ser. Er også dyrere enn vanlige disker.

Harddisk i kabinett. Begynner å komme en hel del av disse, og løsningene er greie. Her betaler du for harddisken og kabinettet, og kommer ut med en kostnad som ikke er så verst. De fleste her går på usb2.0, så hastigheten er helt kurrant. De billigste kabinettene koster fra 300. Dette er grunnen til at man bør se nærmere på denne løsningen i forhold til den øverste, da man her kan skifte ut diskene etterhvert som det trenges noe større.

Har selv tenkt det siste alternativet. Kan være greit å lese litt om de forskjellige alternativene av kabinetter. Har hørt at man kan være uheldig og ødelegge flunkende nye harddisker, men dette gjelder bare noen få av kabinettene.

Til sist vil jeg bare få nevne at dette er direkte svar til tråden som var lukket for et øyeblikk sia. Moderator har bæsja kraftig på leggen, og bør gå under en stein i minst ei uke. Det er TÅPELIG å stenge en tråd som det der når det kommer rimelig fornuftig frem hva det er snakk om. Har sett mange andre alternativer som slipper forbi der man heller skriver svada i topic. Dessuten, blei dette mye ryddigere??? Nei tviler på det. Skjerpings :thumbdown:

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Har bestilt et Zynet usb kabinett (250,-) og en 40GB 2.5" Samsung disk (650,-) for ca en time siden til meg selv :D

Trådstarter (av den opprinnelige tråden) sier ikke hvor stor plass han ønsker, men det kan være verdt å merke seg at om man trenger mindre enn 60GB så blir prisen mindre eller lik for 2.5" kabinett (disken er et par hundrelapper dyrere, men kabinettet er billigere igjen), og de trenger normalt ikke ekstern strømforsyning slik som 3.5" diskene trenger.

Er det blitt sånn at alle tråder med mindre enn tre ord i tittelen stenges uten forbehold nå? :no:

Endret av MailMan13
Skrevet

Den ekstern harddisk guiden der var veldig grei og kjekk!

Takker for den.

Virker som det er posten min dere hinter til, og jeg må si jeg dumma meg litt ut der..

Hadde vist gått glipp av 3 ord regelen..

Men størrelsen harddisk som pappa tenker på til bærbaren sin er 100gb ++

Så tror nok det ender med at vi kjøper et eksternt hdd kabinett, og en 120gb hdd til å sette i den...

Virker som det er billigste og greieste løsning..

Skrevet

Kjører et "selvbygger-sett" på jobben og en ferdig Maxtor hjemme. Ytelsesmessing merker jeg ingen forskjell, men Maxtor'en er så og si støyfri, mens den selvbygde støyer litt.

Mye av grunnen til dette er at den selvbygde ikke har støt-dempere rundt HD'en, og for lufting er det åpent gitter rundt hele. Kabinettet er en ICYBOX.

Den selvbygde har både USB2 og FW mens Maxtor'en min kun har USB2. Har ikke merket noen ytelsesforskjell i "normal" bruk.

Det som jeg tror er viktigere å se på er hastigheten på disken. Sørg for å kjøpe en med minst 7200rpm.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...