Gå til innhold

Oppstart-alternativ med Red Hat


Anbefalte innlegg

Har en gammel pc der det har vært installert Linux RedHat og Windows 98. Alle partisjoner ble så fjernet og alt slått sammen i en ny Windows partisjon. Problemet mitt er at oppstartvalget fra mitt gamle oppsett fortsatt er der, altså om jeg ønsker å starte Red Hat eller DOS. Er det noen som kan fortelle meg hvordan denne menyen fjernes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-06-19 05:57, aurstad skrev:

prøv og edit boot.ini i C:


Der skal det stå f.eks linux redhat 7.3 og hvilken oppstartsfil den skal bruke. Du kan fjerne dette.

Prøv deg frem, husk å lage en backup av fila før du forandrer noe!!!!



 

Dette skulle jo hjelpe han! Er det noe med dette han ikke skjønner får han si ifra.. Imens kan vi pludre off-topic så mye vi vil mener nå jeg :wink:

Lenke til kommentar

Takker for innleggene, enten de er on eller off-topic.. Cramps er bra, From dusk till dawn, ikkje fullt så bra..

Eg har partisjonert disken, som sagt - og kjører kun ett OS, nemlig 98 SE og da finnes ikkje boot.ini.. og det er ikkje DEN startmenyen eg får, men RedHat sin. Den kjem heilt i begynnelsen, før noenting som helst begynner å laste.. Som de sikkert skjønner er eg ikkje kommet noko lenger.. Meir on-topic please.

Lenke til kommentar

hmms.. virker som boot-loaderen til linux fortsatt er på systemet ditt. Når jeg la inn linux sammen med winxp så måtte jeg kopiere en linux fil over til c: og så konfigurere boot.ini til å peke til den filen. Jeg husker ikke hva den filen hette, men det kan jeg prøve å finne ut etter jeg har vært ¨på ferie..

Tanken min er at det kanskje ville hjelpe og slette denne filen.

 

Er det noen andre som har noen forslag som kan hjelpe? Jeg ekke noen linux-ekspert så du bør kanskje ikke høre på meg :wink:

Lenke til kommentar

on topic igjen...

 

Det er rett som slowcooler sier helt øverst, du har fremdeles linux sin LILO installert i MBR (master boot record). Kan ikke på sparket si hvordan du skal fixe dette (å bli sittende igjen helt uten MBR er nok ikke å anbefale), men litt søking på nettet skal vel gi gode svar...

 

Det var ikke så mye, men håper det hjalp :razz:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...