Gå til innhold

4.7GB ikke nok plass for brenning framiniDV


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg føler meg litt "bergtatt" av den digitale verden for tida, og skjønner at den er litt ute av kontroll. Når jeg tar opp film med (min) den beste kvaliteten ved bruk av mitt miniDV-kamera går det med ca. 12GB. Jeg har en brenner som tar alle format, også tolags skiver.

 

Kan jeg barbere 12gb ned til 4.7gb uten at kvaliteten merkbart foringes? Og hvordan kan dette evnt. gjøres?

 

Er ikke interessert i å bruke en haug med dvd plater for å overføre et bånd. Da venter jeg heller på bedre tider, eller kopierer fra bånd til bånd som jo fortsatt tydeligvis har den beste kvaliteten.

 

Når jeg skal overføre fra pc til brenner får jeg til svar at det ikke er nok plass, og det er jo innlysende. Men det burde jo være mulig å overføre opprinnelig kvalitet slik at brenneren bare stopper når plassen er brukt opp, for så å fortsette evnt. på neste skive...

 

Bra hvis noen kan svare og ta opp tråden her.

 

Mvh.

esbe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du får ut av DV-kameraet er som kjent DV-AVI, som gir ca. 12 gigabyte pr. time. Det får akkurat plass på en DVD-plate konvertert til beste kvalitet i MPEG2-format.

En enkeltlags DVD har for øvrig plass til 4,38 gigabyte, ikke 4,7 som det gjerne står på etikettene. Det er enten for å lure kundene, eller fordi produsentene ikke vet at datamaskiner opererer med 1024 for kilo der folk flest bruker 1000.

Lenke til kommentar

Hvis du vil at brenningen skal stoppe når DVD'n er full, for så å fortsette på en ny plate, så blir det jo slik at du må ha en haug av plater...som du sa lenger oppe at du ikke ville.

 

Foreløpig må du dele opp avi filene dine så de passer på en plate, noe jeg har gjort.

 

Tommy

Lenke til kommentar
Det du får ut av DV-kameraet er som kjent DV-AVI, som gir ca. 12 gigabyte pr. time. Det får akkurat plass på en DVD-plate konvertert til beste kvalitet i MPEG2-format.

En enkeltlags DVD har for øvrig plass til 4,38 gigabyte, ikke 4,7 som det gjerne står på etikettene. Det er enten for å lure kundene, eller fordi produsentene ikke vet at datamaskiner opererer med 1024 for kilo der folk flest bruker 1000.

 

Takk for svar og korreksjon. Joda 4.7mb er ikke utnyttbar plass, det er sikkert.

Du sier at jeg kan konvertere til MPEG2-format i beste kvalitet. Hvordan gjøres dette, og vil det være merkbar forskjell i kvalitet fra opprinnelig materiale? Jeg har et helt normalt TV, vanlig 27 tommer.

 

Mvh.

esbe

Lenke til kommentar
Hvis du vil at brenningen skal stoppe når DVD'n er full, for så å fortsette på en ny plate, så blir det jo slik at du må ha en haug av plater...som du sa lenger oppe at du ikke ville.

 

Foreløpig må du dele opp avi filene dine så de passer på en plate, noe jeg har gjort.

 

Tommy

Takk for svar,og kan du beskrive din metode, og gir dette god nok kvalitet?

 

Mvh.

esbe

Lenke til kommentar

Vel poenget er at du MÅ konvertere til MPEG2 hvis du vil at DVD-platen skal være en DVD-video og ikke en data-DVD! Skjønner? Akkurat som en CD-R plate kan enten være audio (lyd), data, eller f.eks. VCD!

 

Det kan gjøres i mange forskjellige programmer. Det enkleste, som jeg tror er standard på de fleste PCer er å gjøre det i Pinaccle Studio. Men det kan også gjøres i f.eks. Adobe Premiere, Vegas Video, Final Cut Pro (for Mac), TMPEGenc (som er min favoritt) med flere.

 

De gir litt forskjellig kvalitet, men prisen på programvaren nevnt her er jo også forskjellig!

 

Hva er egentlig beste kvalitet som kan kjøres gjennom MPEG2 og så ut på en DVD-spiller? Er det 8000 kps? Har nemlig sett noen programmer som kan kjøre ut MPEG2 med 13000 kps! Kan dette spilles i en DVD-spiller uten at det hakker osv?

Endret av HenrikSolberg
Lenke til kommentar
Vel poenget er at du MÅ konvertere til MPEG2 hvis du vil at DVD-platen skal være en DVD-video og ikke en data-DVD! Skjønner? Akkurat som en CD-R plate kan enten være audio (lyd), data, eller f.eks. VCD!

 

Hallo,

 

Grei oppklaring, takk. Det du sier er at jeg faktisk MÅ konvertere til MPEG for å få gjort jobben. Betyr dette at en brent dvd alltid må ha redusert kvalitet i.f.t. det et miniDV-bånd innehar?

 

Mvh.

esbe

Lenke til kommentar
Ja, for en dvd-video er basert på MPEG2-formatet. Og mpeg2 har bare en så og så høy bitrate.

 

Men om du ser på en vanlig dvd som du har kjøpt, er virkelig dette dårlig kvalitet? Er jo denne kvaliteten du vil få når du lager en dvd-video.

Takk, men nå må jeg ha en viss oppklaring. Jeg gir meg ikke så lett!

Noen (forumet) sier at jeg bare kan dele dv filmen i porsjoner slik at jeg kan brenne f.eks. 3 dvd skiver (enkeltlags)slik at jeg tilsammen får plass til filmen som opprinnelig er på 12GB, og da har jeg jo fått inn den informasjonen jeg skal ha!? Det du(og andre) da egentlig sier er at dette ikke er mulig? Håper du skjønner hva jeg mener.

 

Mvh.

esbe

Lenke til kommentar

Ja du vil få det til, men du vil kun få en data-dvd med .avi-filer som du får spillt av gjennom feks windows media player.

 

Om du vil ha filmen spillt av i en dvd-spiller, så må du lage dvd-video, og MPEG2-formatet har en øvre begrensning på bitrate. Som da er så og si en time video pr single-layer dvd.

Lenke til kommentar
Ja du vil få det til, men du vil kun få en data-dvd med .avi-filer som du får spillt av gjennom feks windows media player.

 

Om du vil ha filmen spillt av i en dvd-spiller, så må du lage dvd-video, og MPEG2-formatet har en øvre begrensning på bitrate. Som da er så og si en time video pr single-layer dvd.

Takk for oppklaring, nå ser jeg lyset!

 

Mvh.

esbe

Lenke til kommentar

De aller fleste DVD-standalone spillere som man har til stuebruk osv takler maks 8300 kps ca 8mb/s. Så om du har 20 min film på 5GB vil ikke mpeg2 programmene skrive på hele DVD-R plata, men bare 1/3 av den. Med 1 time DV vil du få denne til å dekke hele plata. Men du ser neppe forskjell om du bruker 1,5 time heller. Skal du se den i en kinosal, er det forskjell, men ikke på en TV.

DVD er ca 5 ganger komprimert i forhold til DV tape.

Lenke til kommentar
De aller fleste DVD-standalone spillere som man har til stuebruk osv takler maks 8300 kps ca 8mb/s. Så om du har 20 min film på 5GB vil ikke mpeg2 programmene skrive på hele DVD-R plata, men bare 1/3 av den. Med 1 time DV vil du få denne til å dekke hele plata. Men du ser neppe forskjell om du bruker 1,5 time heller. Skal du se den i en kinosal, er det forskjell, men ikke på en TV.

DVD er ca 5 ganger komprimert i forhold til DV tape.

Takk for oppklarende og godt svar, det var denne "bekreftelsen" jeg var på jakt etter. Jeg synes det allikevel er litt synd at det ikke går an å få dette til, selv om du mener at det under normale omstendigheter ikke vil være merkbar forskjell av kvalitetsoppfattelse. Men at en DVD er 5 ganger mer komprimert en en mini DV, det er ganske mye.

 

Jeg tenker også på arkivering. Det vil jo være meget viktig å arkivere masterbåndene på god måte, siden denne kvaliteten med dagens teknologi foreløpig ikke lar seg kopiere over på DVD.

 

Mvh.

esbe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...