Gå til innhold

Nattbilder med kompakt, autofokus?


Anbefalte innlegg

Har tenkt meg ut på tur og ta noen nattbilder med stativ med det første hvis det blir litt månelys. Men, så kom jeg til å tenke på om jeg vil få trøbbel med å fokusere når det er så lite lys?

 

Har et Ixus 40, og det er vel ikke noen mulighet for å fokusere manuelt, noen som har tips? (Tenkte å ta både "nærbilder" og landskap)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Det kan være at autofokusen din får problemer med å fokusere. Men du MÅ ha lang lukkertid, hvis det er veldig mørkt. Det er spørs hvilken effekt på bildet du vil ha..

Vet ikke om du kan forandre lukkertiden med Ixus 400..... :hmm:

Det kan godt være at du får fokusproblemer, men bildene blir som oftest fine med mitt kamera: Sony DSC-V1. Du kommer sikkert til å syns bildene er fine, selv om de er litt ute av fokus :thumbup:

 

Hilsen Daniel aka. _Adler_

Lenke til kommentar

Hvis det er vanskelig å få fokusert rett, må du finne noe lyst å fokusere på, som er like langt unna som det du skal fotografere. Med andre ord, om du skal ta et landskapsbilde, kan du f.eks. fokusere på månen eller noe annet som er veldig langt unna. Så holder du utløserknappen halvveis inne (låser fokus og/eller eksponering, helst bare fokus..) mens du flytter deg og komponerer bildet, så kan du ta bildet.

Lenke til kommentar
anderfo

Skrevet 08/02/2005 : 19:42

  Hvis det er vanskelig å få fokusert rett, må du finne noe lyst å fokusere på, som er like langt unna som det du skal fotografere. Med andre ord, om du skal ta et landskapsbilde, kan du f.eks. fokusere på månen eller noe annet som er veldig langt unna. Så holder du utløserknappen halvveis inne (låser fokus og/eller eksponering, helst bare fokus..) mens du flytter deg og komponerer bildet, så kan du ta bildet.

 

Det var en veldig fin og grei beskrivelse :thumbup: . Jeg har aldri eksperimentert med å låse fokusen... Skal prøve det en dag :fun:

 

Hilsen Daniel

Lenke til kommentar

Ja, kjenner til fokuslåsen, den blir nok en selvfølge. På Ixus 40 har man mulighet til å sette manuell lukkertid mellom 1 og 15 sek.

 

Takk for tipset med fokusering mot månen, skal prøve det :)

 

Tenkte på å prøve noen nærbilder også, hadde det kanskje fungert å bruke en kraftig lommelykt til å lyse opp motivet mens jeg fokuserer? Rekkevidden hadde vel blitt noe redusert...

 

Hvor nært kan et motiv komme før det blir ute av fokus hvis jeg har fokusert "i det uendelige" (månen f.eks.)?

Lenke til kommentar

Hei,

 

IXUS40 har ikke manuell fokus, men det finnes en mulighet til å fokusere på et objekt, for deretter å låse fokusen selv når du slipper fokus knappen. Da kan du ta flere bilder uten å måtte låse fokusen med å holde knappen nede hver gang.

 

Ca side 65-70 i den engelske manualen.

Lenke til kommentar
Ja, kjenner til fokuslåsen, den blir nok en selvfølge. På Ixus 40 har man mulighet til å sette manuell lukkertid mellom 1 og 15 sek.

 

Takk for tipset med fokusering mot månen, skal prøve det :)

 

Tenkte på å prøve noen nærbilder også, hadde det kanskje fungert å bruke en kraftig lommelykt til å lyse opp motivet mens jeg fokuserer? Rekkevidden hadde vel blitt noe redusert...

 

Hvor nært kan et motiv komme før det blir ute av fokus hvis jeg har fokusert "i det uendelige" (månen f.eks.)?

Ja, en lommelykt kan duge. En laserpenn kan faktisk være nok, eller helst en laserpenn som lager et mønster (ikke bare en prikk). Fordelen med laserpenn er at den lyser mye lenger enn en liten lommelykt..

Mange kamera har en innebygd fokuslampe, men dette har kanskje ikke Ixus40?

 

Hvor nært motivet kan komme før det går ut av fokus hvis du har fokusert på uendelig, er avhengig av både blenderåpningen og brennvidden. Men på et kompaktkamera vil antakelig både brennvidden og blenderåpningen være forholdsvis små, slik at alt bortenfor 8-10m kan være "uendelig" hvis du ikke bruker for mye zoom. Dette må du imidlertid bare prøve deg fram med, så får du se hvordan det er.

Lenke til kommentar

Er en laserpenn virkelig nok, er ikke prikken fryktelig liten da?

 

Ixus 40 har en hjelpelampe for fokusen ja, men rekkevidden er heller dårlig, samt at den ikke fungerer særlig bra når det blir veldig lite lys. Egner seg best for innebruk.

 

Får se om jeg får lånt meg en kraftig lykt med justerbar stråle, så blir det en rusletur en kveld det ikke er dårlig vær. Håper det snart kommer noe snø også, både for motivet og skiføret sin del... :hmm:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...