Gå til innhold

Elendige tempraturer med vannkjøling.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har dette settet i dette kabinettet, noe som skulle gi gode tempraturer. Men den gang ei. Jeg måler temprauturen på cpu med et programm som heter msi core center. (Ja jeg har flashet bios) Og under idle kan jeg ligge helt opp i 44grader selv med alle viftene på max.

Så jeg spør da dere kyndige folk hva som kan være galt. Har forhindret at slanger er i klem så det er utelukkende. Selv kan jeg tenke meg at det er kjølepastaen som er dårlig påført. En annen ting jeg kan tro er feil at det ser ut som om det ligger en del luft i cpu blokka. Har prøvd å få ut denne luften ved å få tanken som det høyeste punktet, men det så ikke ut til å hjelpe.

Kommer nok til å teste ut litt selv om en ukes tid eller noe, men om dere kan komme med noen gode forslag så ville det spart meg for mye tid.

 

Mvh Det Dvergiske Kaffebord

 

Specs:

MSI k8n neo

A64 3000+ (uklokket)

Radeon 9800pro (med vannblokk)

Endret av Det Dvergiske Kaffebord
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å snu på hele kabinettet sånn at lufta forsvinner ut av blokka...

Har prøvd dettte. Skal prøve igjen snart. Er det best at pumpa går da, eller skal vannet stå stille?

Pumpa må gå slik at lufta blir transportert vekk av vann strømmen.

 

Korleis såg blokka ut under før du monterte den, var den plan? Du kan prøva å planslipa

den dersom den er ugjevn. Det kan vera svært vanskelig å sjå om den er ugjevn, men det er ikkje så mykje som skal til for å få dårlegare effekt.

Lenke til kommentar

Pkt.1: Du kan aldri stole på de resultatene du avleser i slike programmer. Det viser seg alt for ofte at de gir gale verdier, begge veier.

 

Pkt.2: A64 er utstyrt med IHS, noe som øker kontaktflaten mot kjøleblokka i betydelig grad.

Dette stiller i sin tur svært høye krav mht plane kontaktflater, både for IHS og kjøleblokk, så sjekk att disse er absolutt P L A N E!

Skal man i det hele tatt snakke om avvik på disse flatene, så bør de i alle fall ha en konveks form, dvs høyeste punkt på flatene bør / må befinne seg i senter av disse.

Dermed oppnås en optimal kontakt mellom senter av kjøleblokk og senter av IHS, hvor også selve CPU-kjerna befinner seg.

 

Pkt.3: Når kontaktflaten blir såpass stor som den nødvendigvis blir mot en IHS, så er det desto viktigere med "riktig mengde" goop!

Legger du på for mye, så vil ikke presset fra monteringsklips / -fjærer, klare å presse vekk overskytende pasta, da trykket pr. kvadratmilimeter blir et helt annet i forhold til hva man kan oppnå med en kjøleblokk som er montert direkte mot core, eksempelvis en AMD XP2500. Der er ikke mengden med pasta fullt så kritisk, ettersom trykket pr. kvadratmilimeter er vesentlig større, og dermed presses overskytende pasta lettere bort.

 

Sjekk disse punktene i alle fall! Det vil overraske meg om du ikke klarer å forbedre resultatene, forutsatt at ovennevnte forslag følges....

Lenke til kommentar
Hei.

 

Jeg har dette settet i dette kabinettet, noe som skulle gi gode tempraturer. Men den gang ei. Jeg måler temprauturen på cpu med et programm som heter msi core center. (Ja jeg har flashet bios) Og under idle kan jeg ligge helt opp i 44grader selv med alle viftene på max.

Så jeg spør da dere kyndige folk hva som kan være galt. Har forhindret at slanger er i klem så det er utelukkende. Selv kan jeg tenke meg at det er kjølepastaen som er dårlig påført. En annen ting jeg kan tro er feil at det ser ut som om det ligger en del luft i cpu blokka. Har prøvd å få ut denne luften ved å få tanken som det høyeste punktet, men det så ikke ut til å hjelpe.

Kommer nok til å teste ut litt selv om en ukes tid eller noe, men om dere kan komme med noen gode forslag så ville det spart meg for mye tid.

 

Mvh Det Dvergiske Kaffebord

 

Specs:

MSI k8n neo

A64 3000+ (uklokket)

Radeon 9800pro (med vannblokk)

jeg har samme cpu blokk og tempen min ligger på 30 grader i bios og da har den stått og surra noen dager,, vannkjøler skjermkort og en harddisk i tillegg... . har du skrud den godt nok fast da?

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen. Skal teste ut mye av dette så fort jeg får tid. Jeg regner med at jeg har skrudd fast blokka godt, så jeg tror heller at punktene til skrue er riktige.

Hva med luften som jeg kan se ligger i blokka? Er det noe fler tips på dette?

Kjølepastaen jeg brukte var foresten ganske gammel og hadde ligget en stund i åpne luft (dvs uten kork på tuben) Skal kjøpe ny snart, regner med at det skal hjelpe.

 

Takk for hjelpen :thumbup:

Endret av Det Dvergiske Kaffebord
Lenke til kommentar

Om det ligger litt luft i blokka, så spiller det mindre rolle.

Det beste er selvsagt å fjerne den, men temperaturmessig tror jeg ikke du vil merke noen forskjell.

Prøv å legge maskinen over på siden med hovedkortet vendt nedover, da blir du antakelig kvitt siste rest av luft i blokka.

Termisk pasta kan nok kanskje forringes over tid om den ligger åpen for luft.

så det kan sikkert lønne seg å bruke en som er "frisk og rask". :yes:

Lenke til kommentar

Legg merke til at jeg sier "litt" PoNdUs.

Det er også overveiende sansynlig at det faktisk kun er snakk om litt, da de fleste vannblokker er slik konstruert at de ganske greit luftes ut uten dikkedarer.

Det kan imidlertid forekomme ( spesielt om man har lav flow i systemet) at det kan bli stående en liten luftlomme i blokka.

I forhold til resten av arealet som vannet er i kontakt med, så blir betydningen av en liten luftlomme svært liten!

 

En blokk nesten uten vann vil jo selvsagt kjøle dårlig.

Men om du (som jeg) har puslet litt med disse sakene en stund, så vil du fort skjønne(?) at man i realiteten snakker om små luftmengder, i et normalt fungerende vannkjølingsanlegg.

Har blokka mot formodning så mye luft i seg at det blir fare på ferde, så fungerer ikke pumpa!

Det tror jeg nok ikke er tilfelle i systemet til Det Dvergiske Kaffebord....

Lenke til kommentar

Leste nå trådstarten bedre og fulgte linkene.

Ser ut som om du har en liten radiator.

Tør ikke påstå at den er for liten.

 

Men min erfaring sier at det er størrelsen det kommer an på...

Og monteringen av blokkene, spesielt på CPU.

 

Du er vel ikke en av Dvergene vel ???

Fan av dem så det holder :love:

Endret av OogaBooga
Lenke til kommentar
Tenk om Kaffebordet har begått samme kardinaltabben som meg :blush:

I mitt første oppsett hadde jeg innløpet på CPU-kjøleren øverst og

utløpet nederst. Ikke mange bobler som kom seg ut derfra da :D

 

Kjøpekjølere, nei fy og fy. Sikkert der feilen lå :cool:

Hmmm. Skal vise et bilde av systemet mitt så kan dere se om jeg har gjort samme tabben...

 

Først et bilde av blokka. Luftbolene er ikke så synlig her:

blokk.JPG

 

Her er bilde av rekkefølgen på tingene. Kanskje det er noe feil her?:

vannkj%f8ling.JPG

 

Kommer med tilbakemeldinger om jeg klarer å fikse dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...