Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hastighet kryptert vs. u-kryptert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Taper man hastighet på nettet hvis en kjører trådløst kryptert overføring? Føler hastigheten detter når jeg kjører kryptert.

Spørsmål 2:

Går det ann å se om noen utenfor mitt hus bruker nettet mitt, eventuelt finne ut hvem og hva de gjør?

Spørsmål to: Jeg kjørte WLAN uten kryptering, helt til jeg så i loggen at en pc'en som ikke var min hadde logget seg på og fått utdelt en IP adresse.

Det betyr at denne pc'en fikk tilgang på internett linja min. Serveren min krever krever passord, men de to andre pc'ene har en åpen katalog hver.

 

Men siden jeg bor i blokk, med mye betong, og sidene signalene er dårlig her inne i leiligheten, trodde jeg ikke noen skulle greie å få kontakt utenfor leiligheten, men det gikk.

 

Så nå kjører jeg med kryptering. Føler ikke at det går så mye saktere, men noe saktere skal det visst gå i følge boka, og andre tester av WLAN.

 

Men heller noe lavere overføring, og ett sikkert nett, en høy overføring og ett åpent nett.

Lenke til kommentar

Det du også kan gjøre som et enket sikkerhets tiltak uten kryptering er å sette opp mac-filtrering i ruteren din. Dvs. du angir mac adressene til de maskinene som har lov til å koble seg til(dine) og angir så at ingen andre enn disse adressene kan koble seg opp. Ikke like sikkert som feks. kryptering, men stopper de aller fleste fra å tilfeldigvis koble seg opp mot ruteren din.

Lenke til kommentar
Merker en noe forskjell mellom 64 bit og 128 bit når det gjelder hastighet og hvor sikkert det er?

Jeg kjører på 64 bit nå. Driver ikke Pentagon, og regner ikke med at noen hacker seg inn kun for å surfe på internett linja mi.

 

Men ser at guider osv, anbefaler 128 bit kryptering.

 

Har du en 12-14 åring i nabohuset med seks pc'er, eget strømverk, og colabunner som briller, så kanskje satse på litt mer enn 64bit.....hehe :D:D (håper jeg ikke fornermet noen nå )

Lenke til kommentar

Det kan være så einkelt at dei logger seg på feil nett uten om og vite om det ein gang.

 

Mange det som trur at alt er i orden vis www funker.

 

Som regel kan du sjå navnet på maskina tild en som er inne på ditt wlan i routern din.

Sett passord på mappene dine du, så er du trygg.

Endret av Cornel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...