Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Høyt oljeforbruk! Hva er galt?


TiP3X

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan være en hel rekke ting som er galt.

Det første du må gjøre er å se om du har lekkasje. Se der bilen pleier å stå parkert, om du har lekkasje vil det være oljeflekker på bakken.

 

Ta en titt under panseret også. Sjekk at oljefilteret er skrudd godt til (NB! Ikke bruk verktøy, kun håndmakt) Sjekk toppdekselpakning og andre pakninger.

 

Om motoren er fullstendig tilgriset av olje, kan du vaske av det verste for lettere å se hvor lekkasjen kommer fra.

 

Om du ikke finner tegn til lekkasje noe sted er jeg redd du har intern lekkasje. Brenner den olje? Blårøyk? Få noen til å kjøre etter deg i oppoverbakke med god belastning på motoren. Er det oljetrøbbel internt vil han/hun som kjører bak både se og lukte brent olje.

 

Ta bilen tilbake til der du hadde service (hvis du ikke gjorde det selv) og forklar symptomene. Du kan være heldig - kanskje verkstedet har gjort en feil.

 

T'Weed

Lenke til kommentar

Det er aldri oljeflekker under bilen da den står parkert. Jeg har lite peiling på motor selv, men ser ikke noen tydelige lekkasjer rundt motoren.

 

Jeg har ikke tatt service på den selv. Mulig de har gjort en feil.

 

Takk for hjelpen. :D Jeg skal få med noen og se om det er blårøyk eller lukter brent olje!

Lenke til kommentar

På min gamle Renault 19 16v fyllte jeg nesten på 1l i mnd. tror jeg. Kom jo helt ann på hvor mye jeg kjørte. Var ikkeno lekkasje på den. Brukte bare rett og slett olje (racerbiler må da det :p ).

 

Edit: Kanskje ta med at det var en 93 mod....

Endret av Pomfri
Lenke til kommentar

Alle bilmotorer har et visst forbruk av olje, og det hevdes til og med at oljeforbruk (innenfor visse rammer) er et tegn på at alt er i orden. Hvor mye olje motoren forbrenner, varierer fra bilmerke til bilmerke (og fra bil til bil). Det er vel slik at motorer med eldre konstruksjoner bruker mer olje enn moderne motorer.

Lenke til kommentar
Hei. Jeg har en Toyota Corolla 91 modell. Den har gått bare 100 000km.

Den går helt fint men bruker bekymringsfullt mye olje!

Den buker nesten 1L i mnd... :(

 

PS: har nylig hatt service og skiftet oljefilter.

 

Hva er galt? og hva kan jeg gjøre med det?

Vann i oljen ? (skum) Olje i vann ? = Topppakning :(

Defekte ventilforinger er vel et spm ?

Lenke til kommentar

Jeg hadde en tråd her for en tid tilbake, med en Lada med de samme symptomene som TiP3X's Corolla. '81-modell. Gått bare 105 000km. Lada'n min går også helt fint, men den bruker litt vel mye olje, og det lukter litt brent. Vil tro at vi har samme problemet, TiP3X. Stikkordet er at bilene er for lite brukt, med tørre og krympede ventiltetninger som resultat.

Endret av Lada2103
Lenke til kommentar

Har samme "problem" på min toyota corolla 89 modell. Bruker fort opp oljen og må etterfylle minst et par desiliter olje hver mnd.

 

Men da jeg tok en danmarkstur (over 1100 km på 1 uke) i fjor sommer merket jeg nesten ikke til noe oljeforbruk og hadde ikke behov for å etterfylle med olje da jeg kom hjem.

 

Så det eneste svaret jeg synes er logisk på mitt oljeforbruk må ha sammenheng i stort oljeforbruk når motoren er kald og om den startes kald ofte, ikke kjørelengden. Muligens dette gjelder din bil og?

Lenke til kommentar

Småkjøring ødelegger motorer, og det kan virkelig lønne seg å svinge en ekstra runde for å få motoren i topp stand. Dette er faktisk en litt snål sammenligning, men du harre hatt sære behov du og om du bare hadde gått noen meter frem og noen meter tilbake iløpet av en dag. Med andre ord, en skikkelig langtur hjelper deg nok, ganske sikkert:) Også er det jo trivelig og da

 

Lykke til

Lenke til kommentar

Disse produktene hjelper virkelig, det er det ingen tvil om. Det hjelper også å tisse i buksa i sprengkulda, men dessverre ikke så veldig lenge. Slitte motorer, og dermed høye toleranser gjør at dette oljen trenger lettere trenger gjennom der den ikke skal, og vidundermiddel kan dessverre ikke reparere for høye toleranser. Men det tetter en stund, tenk da bare på hvor andre steder det også tetter... Små oljestrømskanaler, meget fine små filter, etc etc. Dette er selvfølgelig ikke å anbefale! Da er det bedre at du bytter til en tykkere olje, gjerne mineralolje, og prøver deg litt frem på den måten.

Dessuten så har den ikke så veldig høyt forbruk egentlig, ikke noe jeg ville risikert alvorlige motorskader på (Omega) eller overhalt for den saks skyld.

Helt til slutt vil jeg si til jendor, i tilfelle det blir litt protester:

en 6.2 motor er en motor som har endel større innvendige mål enn en liten corollamotor, og at dermed blir forholdet noe annerledes. Det er på ingen måte anbefalt å bruke dette produktet eller andre produkter på noen som helst motor med dette formålet. Sikkert flere som ikke er enige med meg der, men slik er det nok dessverre... mundus vult decipi

 

Mvh Geir

Lenke til kommentar

Er du sikker på at den bare har gått 100.000 km? Hørtes lite ut for en '91-modell...

Hva slags olje bruker du?

 

Hvis den ikke lekker fra pakninger så det vises på utsiden, er det mest sannsynlig at den brenner opp oljen. Årsaken er som regel en av tre:

- Enten er motoren slitt slik at stempelringene legger igjen for mye olje i sylindrene og dermed brenner opp eller

- ventiltetningene er uttørket og olje siver ned ventilstammene og brenner opp

- stempelringene har kokset/brent seg fast grunnet mye småkjøring og/eller slurv med oljeskift

 

En utslitt motor må overhales, men du kan, som noen har foreslått, prøve et rensemiddel eller tykkere olje, eller gå over til mineralsk olje. (Eks. mineralsk 10w-40 eller 15w-40)

Det finnes et utall rensemidler på markedet, ulempen med noen er at de er hurtigvirkende eller inneholder sterke løsemidler, noe som KAN forårsake tetting av kanaler etc. hvis "alt løsner" på èn gang. Pass ihvertfall på at du ikke har dem i motoren for lenge, evt. finn et som er uskadelig i bruk.

Lenke til kommentar
Er du sikker på at den bare har gått 100.000 km? Hørtes lite ut for en '91-modell...

Det finnes jo faktisk biler som har gått lite. F.eks. pensjonistkjørte biler. Ladaen min, som er en 81-modell har ikke gått mer enn 106000km den heller. Så har det jo litt med bilmerket å gjøre da. En Mercedes har som regel vesentlig lengre kjørelengde pr. år enn "konebiler/gubbebiler" (håper ingen føler seg støtt) som Toyota Corolla og Lada.

Lenke til kommentar

Min Toyota 86 Carina DXII bruker vel 1 liter i måneden og vel så det alt avhengig av kjørelengden. Nå har jeg en lekasje i toppakningen (eller dvs at det mangler to skruer der som jeg aldri har giddet å sette inn) som må med i betrakningen men dette har aldri vært noe nevneverdig innspill på forbruket.

 

Jeg brukte tidligere Castrol 5-40 olje hvor jeg måtte fylle etter en gang i uka før langkjøring (kjører ca 600-700 km i uka med den bilen). Nå i høst byttet jeg over til en Esso Uniflow 10-40 hvor oljeforbruket har redusert seg betraktelig.

 

Prøv en tykkere olje og se hvordan det går.

 

Det kan være motoren din svetter en del hvor det forsvinner en del olje på den måten, ta en real motorvask og se.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...