Gå til innhold

Noen som kjenner til en måleenhet "M"?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Er det noen her som kjenner til en måleenhet som benevnes som M (stor M) ?

Jeg fikk et spørsmål fra noen som hadde sett at avstanden fra sola til jorda ble betegnet som 0,38M, og de lurte på hva M betyr.

Det eneste jeg vet er at avstanden fra sola til jorda normalt blir benevnt som 1AU (Astronomical Unit), 1.astronomisk enhet. Men dette med "M" har jeg aldri vært borti.

 

Noen her som vet svaret?

Endret av Polarbastard
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er fordi svært mange målenheter er kommet fra den praktiske bruken av kg. Tenk på f.eks. Newton - N - den er jo bl.a. definert ut fra kgms^-2, eller produktet av masse og akserlerasjon. Det villle blitt veldig upraktisk å begynne å endre hele formelapparatet vårt for å kunne bruke gram.

Endret av bfisk
Lenke til kommentar
Hei

 

Jeg fikk et spørsmål fra noen som hadde sett at avstanden fra sola til jorda ble betegnet som 0,38M, og de lurte på hva M betyr.

Det eneste jeg vet er at avstanden fra sola til jorda normalt blir benevnt som 1AU (Astronomical Unit), 1.astronomisk enhet. Men dette med "M" har jeg aldri vært borti.

 

Noen her som vet svaret?

M i ditt tillfelle står for Mega, som er betegnelsen for 10^6

Lenke til kommentar
#2: Ja, hvorfor er det slik?? Det er upraktisk... =/

Det er ganske grøss, indeed. Til og med i den nylig oppdaterte matteboken jeg sitter med nå (Erwin Kreyszig - Advanced Engineering Mathmatics) opereres det med arkaiske enheter som pounds, inches, o.l. Nå kan det "unnskyldes" med at boken simpelthen er amerikansk, men innenfor matematikken og andre vitenskaper burde da hele verden for lengst vært enig om SI?

 

Og hvorfor får jeg et inntrykk av at kjemikere er spesielt bad guys når det gjelder å la være å bruke SI-enheter?

 

My car gets forty rods to the hogshead, and that’s the way I like it!
Slik føles det virkelig når jeg leser oppgaver i de amerikanske matte- og kjemibøkene. Fysikkbøkene fra samme land virker langt flinkere til å holde seg til SI.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...