Gå til innhold

Innkjøp av speilrefleks (20d/D70) i Singapor!


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

gjennom en bekjent i Singapor skal jeg nå gå til innkjøp av et speilreflekskamera. Under har jeg satt opp forslag til "startpakker" i to forskjellige prisklasser, og det er disse han skal ta utgangspunkt i når han undersøker priser. Er det noen objektiver jeg burde skifte ut? Er det noen ting jeg burde legge til?

 

Kunne noen ha hjulpet meg med å gjøre det samme med Nikon D70?

 

 

Canon EOS 20D

 

Minstepakken (bør være mulig å få til 18k)

 

Canon EOS 20D

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=20212

 

Canon EF-S 17-85 mm f/4-5,6 IS USM

https://prisguiden.no/produkt/20230

Denne har fått litt pepper, andre tips?

 

Canon EF 70-200mm f/4L USM

https://prisguiden.no/vis_produkt.php?pro...829&view=prices

 

HURTIG Minnekort (bør være minst 1gb)

 

Bag

 

 

Dyrere pakken:

 

Canon EOS 20D

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=20212

 

Canon EF 28-70mm f/2.8L USM

 

Canon EF 70-200mm f/2.8L USM

https://prisguiden.no/produkt/2828

 

HURTIG Minnekort (bør være minst 1gb)

 

Bag

 

Ekstern blitz

Endret av Holters
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm.. Kan du ikke bare kjøpe pakken med D70 + 18-70mm objektiv? (link)

+ minnekort og en god blitz?

 

Personlig ville jeg heller kjøpt et 60mm F2.8 macro-objektiv fremfor et 70-200mm objektiv. Men meg om det.

 

Nå har det seg slik at jeg skal mellomlande i Singapor på veil til Australia om halvannen uke ca, og jeg lurer på hvor det lønner seg å kjøpe kamera. Er det greit nok å kjøpe på flyplassen? Eller er det nede i selve byen en får god pris? Uansett rekker jeg ikke ned til byen, men om noen kunne fortelle meg hva et D70 + 18-70mm koster på flyplassen kontra på markedet nede i byen ville jeg blitt glad for det :thumbup:

Endret av Krapfoss
Lenke til kommentar

Hei,

du bør definitivt vurdere Sigma 18-50 F2.8 EX og Sigma 70-200 F2.8 EX HSM som alternativer i det prissjiktet du sikter på (minstepakken).

 

Førstnevte linse har stort sett fått veldig gode kritikker (både i User feedback forums og i proffe tester), mens Canons 17-85 har vært mer både og (byggekvalitet vs pris, CA, diskuterbar skarphet etc). Husk også at IS ikke hjelper deg på bevegelige motiver, samt at den ikke vil være særlig brukbar som portrettlinse pga liten maks-blender (5.6 på tele). Enkelte rapporterer også at effektiv maksimal brennvidde er vesentlig lavere enn 85 mm, nærmere 70 sier noen - men dette bør du i tilfelle kanskje sjekke ut i en butikk, jeg går ikke god for dette....(det skal her tillegges at Sigma også snyter litt på brennvidden, 18-45 er nok en riktigere angivelse).

 

70-200 linsa til Sigma er helt enkelt vanvittig bra, og er en høyt anerkjent linse, også faktisk i enkelte proffmiljøer. Scorer jevnt over høyere enn Canons EF 70-200mm f/4L USM, og enkelte steder også høyere enn Canons F2.8 versjon av samme (som koster rundt det dobbelte av Sigmaen). Knallsolid bygget (tung!), svært rask autofocus (HSM), utrolig bra skarphet, farger, kontrast og bokeh. Fungerer også svært bra med Sigmas 1.4x converter hvis du skulle få bruk for mer rekkevidde etterhvert.

 

Jeg tar forbehold om at jeg ikke har førstehåndserfaring med noen av de to omtalte Canon-linsene, men jeg var i nøyaktig samme situasjon som deg for en tid tilbake og vurderte begge to for mitt 20D. Jeg landet imidlertid på Sigma, og er så langt strålende fornøyd med det.

 

Uansett; lykke til med valget uansett hva du lander på, huset du har valgt er ihvertfall udiskutabelt best i prissjiktet! :w00t:

Endret av sir_lancelot
Lenke til kommentar

 

70-200 linsa til Sigma er helt enkelt vanvittig bra, og er en høyt anerkjent linse, også faktisk i enkelte proffmiljøer. Scorer jevnt over høyere enn Canons EF 70-200mm f/4L USM, og enkelte steder også høyere enn Canons F2.8 versjon av samme (som koster rundt det dobbelte av Sigmaen). Knallsolid bygget (tung!), svært rask autofocus (HSM), utrolig bra skarphet, farger, kontrast og bokeh. Fungerer også svært bra med Sigmas 1.4x converter hvis du skulle få bruk for mer rekkevidde etterhvert.

Beklager min uvitenhet, men hva er bokeh?

Lenke til kommentar
Beklager min uvitenhet, men hva er bokeh?

Hm. Jeg ser dette mangler i ordboka her.

Bokeh describes the rendition of out-of-focus points of light.

 

It describes the appearance or "feel" of out-of-focus backgrounds and foregrounds.

Differing amounts of spherical aberration alter how lenses render out-of-focus points of light, and thus their bokeh. The word "bokeh" comes from the Japanese word "boke" (pronounced bo-keh) which literally means fuzziness or dizziness.

A technically perfect lens has no spherical aberration. Therefore a perfect lens focuses all points of light as cones of light behind the lens. The image is in focus if the film is exactly where the cone reaches its finest point. The better the lens, the tinier this point gets.

Bokeh sier altså noe om hvordan lyspunkter i bildet som er ute av fokus vil ta seg ut, når du bruker stor blenderåpning. F.eks. vil en speiltele gjengi detaljene utenfor fokus som "smultringer", mens vanlige objektiver gjerne har mer utflytende prikker, av ulik form.

Her kan du bl.a. se en lang rekke illustrasjoner av dette.

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

I Singapore by er det mulig (man bør) å prutte i de fleste fotobutikkene. Vet ikke om det er det samme på flyplassen.

Man kan normalt prutte ganske mye på prisen de forlanger i utgangspunktet (kommer også an på hvor mye de har av varen, samt hvor populær den er).

Lenke til kommentar

IKKE kjøp på flyplassen. Der er det dyrt. Dra til "sim lim square". 8 etasjers elektronikk-kjøpesenter, der de to nederste etasjene inneholder ca 50 foto-butikker. Så da er det bare å gå fra butikk til butikk til du finner den beste prisen..Har selv bodd i Singapore, så dette fungerer. Kjøpte mitt f601 m/ekstra minne og batteri minne for 3 år siden for 2500 norske. Da kostet dette kameraet 5500 uten minne og ekstra batteri i Norge (komplett.no). Det skal legges til at de ville ha 4000 i utgangspunktet, så pruting hjelper...:)

 

Det må også legges til at dette som sagt er 3 år siden, men forundrer meg mye om ikke gode gamle Sim-Lim er best på utvalg og pris enda. Kursen i Singapore er også meget fordelaktig om dagen da Singapore dollar følger Amerikanske dollar..

Lenke til kommentar

Akkurat når det gjelder så stort avslag så kan man jo akseptere at det er vanskelig med garantier/bytte/lån ved rep. osv.

En gylden regel for meg er at jeg må vite hva som er inni skallet når jeg kjøper klokke, video, kamera etc i "syden/østen".

For meg er det viktig med referanse ved kjøp, en plass å henv seg til om uhellet er ute.

Men med å betale halve prisen er jeg kanskje enig med den måten dere snakker om. :cool:

Lenke til kommentar
Hvis lommeboka tillater:

EOS 20D

Sigma 120-300mm F2.8 + 1.4x teleconverter

 

Ikke kjøp D70 dersom du skal skyte actionbilder, med mindre budsjettet tvinger deg. 20D har overlegen hastighet.

Ja, jeg har tenkt på 20D også.

 

Jo, men jeg skal for det meste ta "vanlige" bilder og etterhvert ta bilder under vann. Tøysebilder av folk som står på ski har jeg ikke tenkt å drive med :D Det er for det første lettere å finne UV-hus til D70 siden det har vært på markedet litt lengre, samt at det bedre blits-synkronisering (1/500) enn Canon 20D (1/250). Har fått den anbefalingen av folk som driver med UV-foto.

Endret av Krapfoss
Lenke til kommentar
Dra til "sim lim square". 8 etasjers elektronikk-kjøpesenter, der de to nederste etasjene inneholder ca 50 foto-butikker.

Har funent ut at jeg har drøye 3 timer i Sinapore fra ca kl 18:00. Er det lang vei ned til "sim lim square"? Eller vil de ikke slippe transit passasjerer ut i sin fine by?

Simlin Square - Alan Photo. Man må prute og deale for å få gode priser, men det er lettere å få med ekstrautstyr enn å få det billigere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...