Gå til innhold

Film: Deathlag - Ibsen Arts UKM bidrag


Anbefalte innlegg

ibsenposter.jpg

Klikk på bildet for å komme til Ibsen Art's hjemmeside

 

 

Vi i Ibsen Art er nå endelig ferdig med vår nyeste produksjon, som vi i all hast døpte Deathlag. Filmen skulle meldes på Ungdommens KulturMønstring (UKM) her i Haugesund, og det var kvelden før fristen gikk ut, så vi bare fant på et navn. Det kan være noen forstår det etter å ha sett filmen, hvis ikke er det ikke så farlig, navnet er nok litt søkt.

 

 

Filmen kom faktisk også videre fra UKM, selv om kanskje ikke nivået på filmene der var all verden, i og med at det bare var to filmer påmeldt. Uansett så skal filmen være med på fylkesmønstringen i Sandnes, i mars en gang. Vi har egentlig ingen forhåpninger om å gå videre, trodde ikke vi skulle gå videre herfra en gang.

 

 

Mer om filmen, ideen kom jeg på i juleferien, men det var ikke før på nyåret vi iverksatte den. I hovedrollen finner du meg, og den ene birollen som finnes innehar brukeren Comrad. I tillegg høres stemmene til Comrad og stemmen til Dork. Der er disse to sistnevnte som også har vært bak kamera. Redigeringen står jeg for, og i tillegg har vi fått grafisk ekspertise, blant annet til denne posteren, av Eagle 12. Mohuhau har hjulpet til med diverse tekniske ting, og med komprimeringen. Så hele besettningen i Ibsen Art har på en eller annen måte vært involvert i filmen.

 

 

Kan røpe at Deathlag trolig går under sjangeren drama, men jeg vil ikke røpe så mye angående filmens handling, last den ned å se selv vel :p

 

 

Vi har brukt komersiell musikk i filmen, dette var helt ok på UKM, men vi har kontakt med en kollega av meg, som kanskje vil lage musikk til filmen. Vi får eventuelt se, om det blir bedre. Da vil vi sannsynligvis legge ut en ny versjon, samtidig som den gamle fremdeles vil være tilgjengelig.

 

Den musikken som blir brukt i filmen nå er følgende:

Prodigy - Claustrofobic String

Massive Attack - Angel

Thomas Newman - Any Other Name

 

 

Tekniske Detaljer:

Varighet: 4:28

Komprimering: DivX

Størrelse: 36,2 megabyte

 

 

 

LINK TIL SIDEN

 

DIREKTE LINK

 

 

 

Kom gjerne med tilbakemeldinger :)

 

PS: En del ting som virker som bugs, er ikke nødvendigvis det ;) Selv om man forstår handlingen, tror jeg at en kan få enda bedre innsikt ved å se den to ganger, selv om det sikkert er individuelt :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg må si, jeg er ikke mektig imponert.

 

Først og fremst så starter det veldig tregt. Den kunne trenge et ordnetlig anslag. Jeg blir ikke interessert nok. Så blir det veldig langtekkelig. Fyren bruker på filmen 2 minutter på noen som kunne gått mye fortere. Det er alltid en fordel å ikke vise alt. Bare vise det nødvendige.

 

Men så tok det seg litt opp. Når jeg hørte radioen ble det mer spennende.

Men også nå blir det litt langtekkelig. Men jeg tror allikevel det blir feil å kutte det ut, for det som er der trengs for å skape spenning og en oppbygning mot klimakset. Derimot kunne det hjulpet med flere bilder. Kanskje intensivert dem når klimakset nærmet seg.

 

Lyden var veldig bra. Man hørte kun de detaljer som trengtes og etter hva jeg kunne høre var det ingen bakgrunnstøy. Nå hørte jeg bare med mini-headphones da...

Endret av kennethdammyr
Lenke til kommentar

Ja, det gikk veldig tregt. Jeg bryr meg ikke om hvordan han stod opp, og hvor trøtt han var. Dessuten var det mange unødvendige kameravinkler som bare ikke passet. Et eksempel er at jeg fikk havregrynens synsvinkel når han tok den ned, og det er jo ikke meningen. Jeg mener; havregrynen er bare en liten birolle, og jeg trenger ikke nødvendigvis vite at det var havregryn han spiste så tydelig.

 

Det tok litt tid før jeg i det hele tatt skjønte hva denne filmen dreide seg om. Mye urelevant materiale. Dere prøvde kanskje å la klokken ved senga virke spennende ved å vise den flere ganger, men det var nok mislykket.

 

Alt i alt; så er det en bra film. Lykke til i UKM!

Endret av Oleway
Lenke til kommentar

Ja, jeg forstår at dere synes det var relativt kjedelig og urelevant i begynnelsen. Men jeg må faktisk si meg uenig :D hehe, er med på hvorfor dere synes det, men det finnes grunner til at vi har vist såpass mye. Kan være med på at vi nok kunne kuttet litt ned, men mye av det som vises i begynnelsen har en viss relevans. Vi har lagt ut en del små bugs i filmen rett og slett. Ting som ikke er logiske der og da, men når man har sett filmen ferdig kommer kanskje logikken frem. Det vi må ta selvkritikk på her da, er at disse hintene kanskje er såpass skulte at ingen legger merke til dem.

 

Men skal garantere at dersom dere ser den en gang til, ser dere minst en av disse hintene jeg snakker om, og dette ene hintet har noe med denne den "irriterende havregrynpose-vinkelen" å gjøre.

 

Så jeg tar egentlig ikke kritikk på at vi viser såpass mye som vi viser i begynnelsen, jeg bare angrer på at vi ikke klarer å få bedre fram hvorfor vi viser dette :p

 

Men dere skal få lov å være uenig med meg også altså :D

 

Takk for tilbakemeldinger uansett, slikt vokser vi på :)

Lenke til kommentar

Jeg synes filmen var utrolig bra, og jeg hadde ikke så veldig imot de "våkne scenene".

De fortalte litt om alt filmen, spesielt klokka synes jeg var viktig.

Men selfølgelig kan de kuttes litt ned på.

 

Likte godt scenen der han tar melken, men det med havregrynet skjønte ikke jeg helt.

Han hadde jo allerede satt havregrynsposen på bordet. (?)

 

Men likte veldig godt filmen!

Lenke til kommentar

Takktakk Skomaker :)

 

Ja, han setter havregrynposen på bordet to ganger, og det er litt av poenget. Tanken var at vi legger ut noen agn i begynnelsen av filmen, som skal få seeren til å undre seg litt: "Hvorfor setter han posen på bordet to ganger?" Ting vi tar kritikk på, ang denne filmen, er det at vi kanskje ikke har klart å å få frem disse hintene godt nok, folk legger gjerne merke til at han setter havregrynen på bordet to ganger, men det er flere ting.

 

- Hovedpersonen har ingen refleksjon i speilet når han vasker seg i ansiktet. Se nøye etter, refleksjonen i speilet stemmer ikke overens med det som skjer, feks kikk på kranen, den står ikke i stil med refleksjonen sin.

- Når han kommer inn på rommet er sengen oppredd, og i tillegg slenger han en genser fra seg på senga. To sekunder senere er ikke genseren der

- Han heller havregryn oppi skåla mens han hører på radioen. Likevel er skåla tom når filmen kommer tilbake fra flashbacket, og hendene hans fader vekk...

 

 

Grunnen til at vi har lagt inn disse feilene er at hovedpersonen er død hele tiden, han bare vet det ikke selv. Ting han gjør får bare konsekvenser inne i hodet hans, og det han har glemt ut at han har gjort "har heller ikke skjedd"... Det er i hvertfall omtrent vi har tenkt i utviklingen av denne filmen.

Ser også at det ikke er alle som helt forstår sammenhengen mellom disse hintene og historien etter å ha sett filmen, så tar selvkritikk på det området også. Men tror kanskje denne filmen blir best om man ser den to ganger, mange vil i alle fall forstå ting bedre da...

Lenke til kommentar

Hmmm jeg veit ikke helt jeg.. .har ikke sett så mye sånne filmer i denne sjangeren her.

Men du sier at vi skal legge merke til detaljene, som f.eks at han står opp i samme klærne han døde i, at han kler på seg og da er senga oppredd selv om han ikke redde den opp før han gikk på badet.

Men hvem har redd opp den senga da?

Sånn det går frem i filmen så skjedde innbruddet før klokka 3, og Sjela hans eller hva man skal si står opp klokka 7 samme morgenen.

Så da er det jo to spørsmål som står igjen, hvorfor bare bråsnur en innbruddstyv seg og bare skyter han fyren?, han er jo på ingen måte noen trussel ovenfor tyven, lissom så fort han kommer inn i rommet så ser tyven opp og drar frem pistolen og skyter han... synes det kanskje blir litt søkt.

Og en annen ting, hvem redde opp sengen hans?

for når han skulle opp og se etter innbrudstyven klokka 3 om natta så rer han jo ikke opp senga si før han går for å se etter tyven, og om det skulle være andre i huset så blir nok ikke det å re opp senga første prioritet de første 4timene etter ett mord...

Var forsåvidt en god ide om en film, men kanskje den ikke var fullt så godt gjennomtenkt? eller at dere hadde dårlig tid for å rekke ukm da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...