Gå til innhold

Fra Intel til AMD - er usikker.


skarsk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

On 2001-11-16 19:43, skarsk skrev:

Etter å ha vært svoren Intel-fan i alle år, har jeg tenkt å bytte til AMD pga pris / ytelse.

 

Men jeg er usikker. Jeg forstår det slik at om vifta stopper på prosessoren så går den til evig hvile, og hva med hovedkortet?

 

Kan noen svare meg på dette?

 

vist det er det eneste du bekymrer deg for. Så tror jeg ikke det er noe stort problem...at cpu viften stopper sånn helt uten videre er ikke et problem som går igjen..den vil støye masse før den ryker helt

Lenke til kommentar

Hvis vifta stopper på en AMD så vil den ikke gå til de digitale jaktmarker med en gang(hvis den i det hele tat vil det). Hvis derimot ribba også faller bort, vel da er situasjonen verre

 

Jeg ville ikke brydd meg nevneverdig over faren for at dette skjer. Det er klart noen få opplever at festene på socketen ryker og CPU+HK går til H, men det er veldig veldig få og når man tar prisforskjellen i betraktning vel da er AMD best for de fleste nerder.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-11-16 19:43, skarsk skrev:

Etter å ha vært svoren Intel-fan i alle år, har jeg tenkt å bytte til AMD pga pris / ytelse.


Men jeg er usikker. Jeg forstår det slik at om vifta stopper på prosessoren så går den til evig hvile, og hva med hovedkortet?


Kan noen svare meg på dette?


 

Du hører jo vis cpu vifta stopper så da bare drar du ut strømmen.

Lenke til kommentar

Epox kommer snart med et nytt KT266A hovedkort, 8KHA2+. Dette hovedkortet vil støtte en ny teknologi fra AMD som fungerer slik at hvis cpu temp blir over 90 grader reduseres ytelsen slik at temperaturen også reduseres (formulerte meg dårlig der, kort sagt, en kopi av Intel's teknologi).

 

En annen sak er at kort tid etter at Toms Hardware hadde publisert problemet med at AMD cpu'er går til hælvette hvis kjøleribben faller av ble det publisert en video hos Anandtech eller no slikt der filmen viste betydlig mindre konsekvenser.

 

Uansett, AMD er s@fe, jeg ville ikke vurdert :sad: stINkTEL :sad:

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en AMD Athlon 1400 Mhz prosessor etter å ha hatt Intel i lengre tid(ok, alltid). Det er generelt sett en dårlig følelse, selv om jeg sparte en tusenlapp eller to. Kommer til å kjøpe en P4 prosessor ved første anledning økonomien gir meg. Det som irriterer meg mest er at det eneste CPUen er bra på er benchmarker(utrolig kult å spille sisoft sandra?). I virkelige programmer og daglig bruk vil jeg påstå at den gamle Celeronen(600@900) med SD-RAM og ett gammelt BX440 chipsett ikke stod noe særlig tilbake for Athlon 1,4Ghz med DDR-RAM, selv om alle benchmarker skulle tilsi noe i den retningen.

 

Bare som ett lite vennskapelig råd bra en Intel tilhenger.

Lenke til kommentar

kindings vis du ikke merker forskjell fra en 600/900 Mhz Celerom til en Athlon 1400 er du både blind og dum...

 

En Athlon 1400 er over dobbelt så rask som en celeron 600/900 i de fleste applikasjoner...

 

Jeg skal være enig med deg att det er en del buggs og annet tøv med AMD systemer ,(ja det hovedkortet jeg har nå er det 3 socket A hovedkortet jeg har PGA feil og atter feil + att jeg har hatt flere AMD Cpuer som ikke har virket :sad:

og jeg foretrekker faktisk Intel da det er mere stabilt...

men PGA økonomi har jeg AMD...

men som sagt farten til AMD er det ikke noe og klage på :smile:

Lenke til kommentar

Velg Amd,Hvis vifta stopper på en amd så henger det

seg bare.Har jo kjøleribbe.:grin:

 

 

T-Bird 1400Mhz

Abit KG7

256mb DDR

GlobalWin cak 38

Plextor 16/10/40

Geforce3

Creative 1024 live

Winbond 100mbit

CTX 19"

Aopen HQ Fulltower 300W

Win XP

7254 3dmarks 2001 i 1024/768 :0

 

INTEL KILLER :roll:

Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg bygde PC'en min selv, for 2 år siden. Med

AMD 800 Atlon cpu, denne ble startet opp uten

vifte og kjøleribbe, to ganger til det ble

svart! Først da så jeg hva som manglet.

PS, fingertrykket mitt fikk jeg aldri fjernet

i ettertid.

PC'en har virket siden, da med vifte...

 

Rkskaar

Lenke til kommentar

Vil begynne med å takke for seriøse reaksjoner og tolkinger av det jeg skrev.

 

Det er selvfølgelig en forskjell, men dobbel så rask? Neppe, ikke i daglig bruk. Har også KG7 hovedkort og jeg er ikke misfornøyd med stabilitet etc, det er ett kjempekort på alle mulige måter. Maskinen er ikke ustabil overhode, men trenger unaturlig mye kjøling i form av vifter(bråk) i forhold til den gamle maskinen.

 

At jeg heller vil ha en Intel CPU igjen er en ren subjektiv sak som jeg ikke helt kan(eller vil begynne å) begrunne objektivt. Det hele bunner ut i at jeg egentlig er Intel tilhenger og føler meg litt snytt, dette fordi at man på steder som dette har en tendens til å skryte AMD i taket.

 

Det store poenget mitt var at benchmarker(les. fargerike søylediagrammer) ikke er alt og at mange MHz evnt. GHz kanskje ikke er det man trenger(kanskje bare litt mer RAM?). Noe av poenget mitt med benchmarker er at de ofte måler "ideele tilstander", dvs maskinen kjører ett program etc, noe som sjelden er tilfelle. Dessuten har jeg studert flere tester av bla P4 og Athlon(disse er populære) og lagt merke til at resultatene og kanskje særlig konklusjonen avhenger av hvem som tester og tolker resultatene. Det er ikke med noe godt statistisk grunnlag for konklusjonene, det minste man burde ha med er en %-vis forskjell og denne bør være relativt stor før man trekker konklusjoner. Jeg leste en side som faktisk hadde med en slik % forskjell, problemet var at forfatteren klarte å trekke konklusjoner på forskjeller mellom 0,5-3%. Det kunne kanskje vært greit nok dersom flere av de forskjellige benchmarkene var brukt som statistisk grunnlag.

Lenke til kommentar

Det er nok ikke den beste prosessoren til diverse kontor/grafikk osv programmer, men jeg må si at på spill som cs, Quake osv som jeg bruker maskinen til er det en betydelig bedring i min 900@1100mhz Athlon, enn min skolepc P-3 1000.

 

Vet dere kommer til å si at dette kommer ann på skjermkort og ram, ram er det nok litt mindre av på skolen, men skjermkortet jeg bruker her er et Geforce 1 32mb DDr, men hjemme bruker jeg Geforce 2 MX 32mb SD. Alikevel er pc'en hjemme overlegen, ikke lite heller.

 

Andre ting er MU, et program som dekrypterer ting, (skal ikke gå nermere inn på dette) hjemme har jeg godt over 4500 units per sekund, men her på skolen er jeg sjelden over 3000.

 

Synes dette er et tegn på at Intel kanskje har bedre kvalitet, men er det det vi vil ha ? Jeg vil ha ytelse fremfor kvalitet, for meg gjør det ikke noe om en prosessor varer i 3 år eller 20 år, Hvem har samme cpu i 20 år ??

 

Og prisforskjellen som greit nok har fallt, men ikke nok, langt der ifra. Jeg hadde Intel før, men jeg tror AMD kommer til å ta over markedet mer og mer. Spesiellt om de kommer med billige Dual hk.

Lenke til kommentar

Hvis du skal bygge et AMD system (Intel også for den saks skyld), vær forsiktig! Det er lett å ødelegge noe, og du merker ikke annet til det enn ustabilitet. Selv har jeg nettopp bygd en pc (ikke min :sad: ) med Athlon XP 1800+, ASUS A7V266-E, GeForce3, du skjønner tegninga. Hele tida var jeg forsiktig, tok på en jordet ovn, fjernet matte og teppe på gulvet, skrudde jevnt osv. Denne maskinen har ikke hengt seg mer enn et vanlig Windows-system, og ikke i det hele tatt etter at all installering var unnagjort.

 

Med hensyn til vifte har det ikke noe å si hva du velger, så lenge den er AMD-godkjent for prosessorhastigheten. På de aller fleste er det allerede en slags goop eller thermal pad, hvis dette ikke holder, er det webshopen sin feil, ikke din (garanti).

 

Lykke til med valget!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...