Gå til innhold

Feil prosessorhastighet på Tundra 1557?


Anbefalte innlegg

Hei, har en kompis som har kjøpt en Tundra 1557 1.7Ghz. Men han klaget på at han syns den gikk litt tregt, og når jeg høyreklikket "my computer" og gikk på properties så stod det 1.7ghz, men 599mhz under.

 

Nå kan jeg huske at det var skrevet noe her på forumet tidligere om dette fenomenet, men jeg fannt ingenting når jeg søkte. Er det noen som vet hvordan dette kan ordnes, om det så har seg slik at det er noe som må ordnes? Prøvde å skifte strømprofil, men ingenting endret seg under properties.

 

Takk for hjelp! (på vegne av min venn)

Endret av squabbish
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En centrino maskin klokker seg ned når den ikke kjører oppgaver som krever over de ~600mhz du snakker om. Om den må kjører den seg opp på max hastighet for krevende oppgaver. Er vist en bios til disse 1557 maskinene som gjør underverker, men vet ikke noe om hvor elns.

Lenke til kommentar
En centrino maskin klokker seg ned når den ikke kjører oppgaver som krever over de ~600mhz du snakker om. Om den må kjører den seg opp på max hastighet for krevende oppgaver. Er vist en bios til disse 1557 maskinene som gjør underverker, men vet ikke noe om hvor elns.

les litt lenger nede, den biosen er djevelen selv

Lenke til kommentar
En centrino maskin klokker seg ned når den ikke kjører oppgaver som krever over de ~600mhz du snakker om. Om den må kjører den seg opp på max hastighet for krevende oppgaver. Er vist en bios til disse 1557 maskinene som gjør underverker, men vet ikke noe om hvor elns.

les litt lenger nede, den biosen er djevelen selv

Jeg vet ikke om du kjenner så veldig til det bios-styret.

 

Men her har du en annen tråd der samme sak har vært oppe, og der var det bios-oppdatering som måtte til for å få maskinen til å kjøre på en fornuftig måte.

 

Pentium M 1.7 går bare på 600mhz?

Lenke til kommentar
En centrino maskin klokker seg ned når den ikke kjører oppgaver som krever over de ~600mhz du snakker om. Om den må kjører den seg opp på max hastighet for krevende oppgaver. Er vist en bios til disse 1557 maskinene som gjør underverker, men vet ikke noe om hvor elns.

les litt lenger nede, den biosen er djevelen selv

Jeg vet ikke om du kjenner så veldig til det bios-styret.

 

Men her har du en annen tråd der samme sak har vært oppe, og der var det bios-oppdatering som måtte til for å få maskinen til å kjøre på en fornuftig måte.

 

Pentium M 1.7 går bare på 600mhz?

om jeg kjenner til det? jeg kjenner til det first hand... jeg oppdaterte biosen på min 1557, og nå er den helt på trynet, var rett før jeg sendte den tilbake før jeg fant ut at man kunne "degradere" til 64mb versjonen, men nå funker ikke skjermkortet som det skal, så det er jo kjempeflott... go Aopen

Lenke til kommentar
om jeg kjenner til det? jeg kjenner til det first hand... jeg oppdaterte biosen på min 1557, og nå er den helt på trynet, var rett før jeg sendte den tilbake før jeg fant ut at man kunne "degradere" til 64mb versjonen, men nå funker ikke skjermkortet som det skal, så det er jo kjempeflott... go Aopen

Da er det jo fornuftig å skrive dine erfaringer, i steden for å bare komme med halve historien. Biosoppgraderingen har jo tydeligvis fungert for enkelte, mens andre som deg tydeligvis har fått problemer etterpå. Det er slike erfaringer som fungerer best som argumenter. "Den biosen er selve djevelen" kan jo baseres på rykter osv og hjelper ikke en stakkars som opplever at maskinen konstant kjører på 600mhz.

Lenke til kommentar

Den andre tråden som er linket til lenger oppe, viser hvordan problemet skal løses.

 

Det er normalt sett IKKE nødvendig med en BIOS oppgradering, man trenger som oftest bare å stille på strøminnstillingene i Windows. Sett den opp som en hjemme-/kontor pc istedet for laptop, slik at ting står alltid på. Da overstyrer man speedstep ganske effektivt.

 

Jeg har selv en ECS laptop (1,5Ghz) som hadde samme problemet, kjørte kun på 598Mhz unntatt når jeg kjørte tyngre oppgaver i Photoshop etc. Skikkelig irriterende, og det var heller ingen BIOS valg rundt speedstep.

Men etter at jeg endret Windows innstillingene, så går den på full speed hele tiden.

Eneste er jo da at batteritiden går ned, men det er egentlig ikke noe problem i mitt tilfelle. (PC'en sitter på salongbordet i stuen, koblet til strømnettet).

 

Arcade

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...