Gå til innhold

Skriv under på drivere til Linux!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Det er forskjellige kriteria for fri programvare. Jeg regner fri programvare som programvare som yter frihet til brukeren.

Mener du programvare som yter noe som helst frihet til brukeren? Windows kan man jo bruke til hva man vil -- regner du i så fall Windows som fri programvare?

Hvis du hadde lest gjennom posten min skikkelig, legger jeg vekt på fritt bruk og fri distribusjon.

Så du sidestiller gratisprogramvare ("freeware") med fri programvare, fint.

Jeg vet ikke hvorvidt du har rett eller ikke i paragraf 1. Vi får da en makefil, samt noen .c-filer vi kan leke oss med? :!:

Det tynne grensesnittet mot kjernen, hvis hensikt er at den faktiske driveren skal fungere uten kildekode tilgjengelig? Det er ikke driverkoden.

I paragraf 3 nevner du frihet til å forbedre programmet og la offentligheten få tilgang til forbedringene. Dette er ikke mulig, siden nVidias offisielle driver implanterer teknologi som ikke tillater slikt. De KAN IKKE GI UT NOEN FRI DRIVER!

Nå bruker du ikke ditt eget frihetsbegrep lenger :-)

Så klart kan nvidia lage frie drivere hvis de vil. De har faktisk en person som under streng overvåkning får bruke fritiden sin på nv-driveren, på betingelse av at den bare får ha grunnleggende 2D-funksjonalitet og at koden skal være vanskelig å lese. De offsielle driverne holder de hemmelig, sannsynligvis for å dekke over industrispionasje. Om de ville, kunne de laget offisielle frie drivere, med eventuelt lisensiert kode erstattet med egen. Det er ikke "umulig", og hvis du tror det, er det nok fordi viljen til å tro det er sterk nok.

Endret av slime mold

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...