Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

For ikke til LAN med to pc'er! Kan noen hjelpe?


Anbefalte innlegg

Jeg driver å irriterer meg over at det ikke fungerer! Jeg har 2 Pc'er med XP Home ED SP2 å for ikke til no nettverk. Jeg fikk det til når jeg hadde SP1, men etter at jeg la inn SP2 har alt blit så MYE vanskligere.

Jeg har alt som trengs for å sette opp 2 dataer på nettverk. :hmm:

Jeg får hele tiden denne beskjeden "Begrenset eller ingen forbindelse" hele tiden! :thumbdown:

Har prøvd mange forskjellige ting, men for det ikke til, jeg hakke SÅ mye peiling på dettta her men hadde håpet på litt hjelp da.....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sett opp faste ip'er på hver maskin...

 

 

eks.

pc1 192.168.0.3

sub 255.255.255.0

gateway 192.168.0.4

 

pc2 192.168.0.4

sub 255.255.255.0

gateway 192.168.0.3

 

Meldingen: Begrenset eller ingen forbindelse kommer av at du ikke har en pc/ruter som deler ut ip adresser, derfor for du ei 169.x.x.x ip adresse dette er en begrenset ip adresse.... det vil funke med denne også men da må du finne ut ip til den andre maskinen og bruke denne..

derfor er det letere og sette opp fast ip ..

 

Lykke til :D

Lenke til kommentar
Sett opp faste ip'er på hver maskin...

eks.

pc1 192.168.0.3

sub 255.255.255.0

gateway 192.168.0.4

 

pc2 192.168.0.4

sub 255.255.255.0

gateway 192.168.0.3

 

Lykke til :D

Hvorfor i all verden sette opp i to ipene på gateway?

 

greit nok om det hadde vært en gateway på de adressene, men vil jo ikke tro han har noe gateway å koble seg opp mot.... så skal vel strengt tatt ikke stå noe der i det hel tatt.

Lenke til kommentar

Det at du setter opp den andre pc til gateway gjør at pc'en spør den ip adressen når den ikke klarer å finne dns navn selv...

 

men ja.. man trenger strengt tatt ikke noe der... hvis man ikke har en gataway...

 

dette er et triks for å finne "dns navn" på et nettverk med 2 maskiner hvorpå dem ikke ligger i samme workgroup.....

 

 

 

i mange tilfeller går det greit å finne den andre maskina på dns navn uten at de har hverandre som gateway... men i mange tilfeller som folk har satt opp 2 pc'er med kryssa kabel og ikke "finner" hverandre så har jeg/eller fått dem til å sette opp den andre pc1 med ip adressa til pc2 som gateway ( og omvendt)... og da har maskinene funnet hverandre..

Endret av Stjeletor
Lenke til kommentar
Jeg driver å irriterer meg over at det ikke fungerer! Jeg har 2 Pc'er med XP Home ED SP2 å for ikke til no nettverk. Jeg fikk det til når jeg hadde SP1, men etter at jeg la inn SP2 har alt blit så MYE vanskligere.

Jeg har alt som trengs for å sette opp 2 dataer på nettverk. :hmm:

Jeg får hele tiden denne beskjeden "Begrenset eller ingen forbindelse" hele tiden! :thumbdown:

Har prøvd mange forskjellige ting, men for det ikke til, jeg hakke SÅ mye peiling på dettta her men hadde håpet på litt hjelp da.....

For det første heter det Får ikke til..ikke for.

 

Men til problemet ditt, mulig det er firewallen i sp2 som hindrer kontakt mellom pcene. Har du slått på dele filer.

Lenke til kommentar
Det at du setter opp den andre pc til gateway gjør at pc'en spør den ip adressen når den ikke klarer å finne dns navn selv...

 

men ja.. man trenger strengt tatt ikke noe der... hvis man ikke har en gataway...

 

dette er et triks for å finne "dns navn" på et nettverk med 2 maskiner hvorpå dem ikke ligger i samme workgroup.....

 

i mange tilfeller går det greit å finne den andre maskina på dns navn uten at de har hverandre som gateway... men i mange tilfeller som folk har satt opp 2 pc'er med kryssa kabel og ikke "finner" hverandre så har jeg/eller fått dem til å sette opp den andre pc1 med ip adressa til pc2 som gateway ( og omvendt)... og da har maskinene funnet hverandre..

Du er klar over at windows nettverking krever minst 5 minutter før det finner noe som helst? (Bloody broadcast jalla-system. Bruk heller en ip-scanner som superscan eller lignende)

 

Gateway har ingenting med navneoppslag å gjøre i det hele tatt.

Gateway er addressa til boksen som router ip'er fra lokalnettverket og inn på større nettverk (som internett..)

 

Default gateway er den ip-addressa som maskina prøver å sende pakker igjennom når den ikke vet hvor den skal sendes, som ved for eksempel et ukjent ip subnett.

 

Å sette feil gateway vil i beste fall ikke gjøre noe som helst, i verste fall borke nettverket totalt. (pc1 prøver å sende til ukjent addresse, sender igjennom pc2, som ikke kjenner adressa, som prøver å sende igjennom pc1, som ikke kjenner adressa.. Repeter til TTL er 0. windows har vel 25 i TTL IIRC, så hver pakke med ukjent target ip vil gå igjennom nettverket 25 ganger før den dør)

Lenke til kommentar
Gateway har ingenting med navneoppslag å gjøre i det hele tatt.

 

Helt riktig, gataway og dns har ingenting med hverandre å gjøre :D

 

Å sette feil gateway vil i beste fall ikke gjøre noe som helst, i verste fall borke nettverket totalt. (pc1 prøver å sende til ukjent addresse, sender igjennom pc2, som ikke kjenner adressa, som prøver å sende igjennom pc1, som ikke kjenner adressa..

 

"å sette feil" hmmm... pc1 vet ikke hvem pc2 er... pc1 har ip til pc2 som gataway.. pc1 sender forespørsel til pc2 og spør denne ip'n hvem er pc2... pc2 svarer da at jeg er pc2...

 

men dette er i et nettverk med 2 pc'er... og gjelder ikke når man kjører med hub/switcj og sånt...

 

men dette er faktisk noe som har fungert for å løse problemer i et kryssa kabel nettverk for å finne den andre pc'en..

Lenke til kommentar
Å sette feil gateway vil i beste fall ikke gjøre noe som helst, i verste fall borke nettverket totalt. (pc1 prøver å sende til ukjent addresse, sender igjennom pc2, som ikke kjenner adressa, som prøver å sende igjennom pc1, som ikke kjenner adressa..

 

"å sette feil" hmmm... pc1 vet ikke hvem pc2 er... pc1 har ip til pc2 som gataway.. pc1 sender forespørsel til pc2 og spør denne ip'n hvem er pc2... pc2 svarer da at jeg er pc2...

 

men dette er i et nettverk med 2 pc'er... og gjelder ikke når man kjører med hub/switcj og sånt...

 

men dette er faktisk noe som har fungert for å løse problemer i et kryssa kabel nettverk for å finne den andre pc'en..

*dunke hodet i veggen*

 

Lær deg ELEMENTÆR nettverks-oppsett, din tosk.

 

PC1 har 192.168.0.1/255.255.0.0

PC2 har 192.168.0.2/255.255.0.0

 

PC1 sender en pakke til PC2. PC1 ser at nettverks-kortet har subnet 192.168.0.0/24 som PC2's IP addresse ligger innunder. PC1 sender pakke til PC2. Samme skjer når PC2 svarer. La oss nå si at du skriver feil IP i ftp programmet, og skriver 192.168.0.4 - PC1 ser at nettverks-kortet har subnet 192.168.0.0/16 som den IP'en ligger innunder. Han vil sende en ARP som spør hvem som har den addressen. Ingen svarer, og PC1 antar at ingen har den adressen. Det samme vil skje for ALLE IP-adresser imellom 192.168.0.0 og 192.168.255.255. -- Hittil har ikke gateway adressa blitt brukt i det hele tatt.

 

Men, hvis PC1 prøver å kontakte for eksempel 80.203.16.74 så vil den ikke vite hvordan den skal sende til den. Den vil ikke sende ut ARP request, slik den gjorde isted, men sende pakken til GATEWAY'en, som vanligvis er en router som styrer pakkene videre der de skal.

 

Nå kommer det gøye. Slik du har satt det opp vil PC1 se at "hey, 192.168.0.2 vet hva man skal gjøre med den pakken. Jeg sender den dit, jeg." Så kommer pakken til PC2, som har akkurat like liten ide om hvor den skal som PC1 hadde. Men, den ser på default gateway, og "hey, 192.168.0.1 vet hva man skal gjøre med den pakken. Jeg sender den dit, jeg." Så får PC1 den samme pakken tilbake igjen. Men den vet fremdeles ikke hvor den pakken skal, og sender den til PC2 igjen, og slik fortsetter det. Heldigvis har TCP/IP protokollen en ting som heter TTL (Time-To-Live) som gjør at en pakke bare kan gå innom X antall "jumps" før den dør. Ellers hadde en slik pakke kunnet tatt ned hele nettverket ved å bli sendt fram og tilbake så fort som mulig i evig tid (og generere noe kalt packetstorm).

 

Nå er heldigvis ikke routing/forwarding slått på til vanlig på desktop maskiner, så det som oftest vil skje er at pc'ene dropper gateway-pakker uten engang å se på dem.

 

Så derfor sier jeg at i beste fall gjør det absolutt ikke noe som helst, og i verste fall seriøst ødelegge ytelsen på nettverket.

 

Grunnen til at det tar så lang tid før andre maskiner dukker opp i windows nettverking er (hvis jeg husker riktig her) fordi windows med jevne mellomrom sender broadcasts som hovedsaklig forteller "Hei, jeg heter bla bla, og er på addresse blabbla", og man må vente til de blir sendt ut før windows "ser" de. Ofte må man vente i flere minutter, av og til i over 10 minutter før de dukker opp. Og det er hovedgrunnen bak det at folk setter opp nettverk, ikke finner hverandre, gjør noen rare (og ofte ganske idiotiske) ting, og når windows endelig får somlet seg til å vise de andre maskinene, tror vedkommede at de har "fikset" det, og at de er guds gave til pc'en...

 

Jeg orker vanligvis ikke å bry meg når folk gir dårlige råd (Det hadde fort blitt en heltids-jobb), men når noen gir komplett idiotiske råd som ikke gjør NOE bra, og kan potensielt ødelegge ting, så klarer jeg ikke bare å sitte og se på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...