Gå til innhold

Fremtidig innkjøp av Shuttle SN95G5


Anbefalte innlegg

Jeg har lenge siklet etter en Shuttle SN95G5 med AMD 64 prosessor. Men jeg er, som alltid, skeptisk når jeg skal bruke en del penger på data.

 

Jeg har lest mange tester og spesifikasjoner, men føler jeg ikke har fått med meg alt. Så det hadde vært fint om de som har kjøpt denne Shuttlen om å gi meg forskjellige synspunkt om denne.

 

Jeg har også noen spørsmål til bedreviterene:

  • AMD's Cool'n'Quiet er en ganske fiffig sak, er denne funksjonen brukbar og tilgjengelig på Shuttlen?

  • Er det noe særlig ytelsegevinst med SN95G5 i forhold til SN85G4V2?

  • Er det et bedre kjøp med et midikabinett slik at man har litt større valgfrihet med henhold til forskjellige komponenter?

  • Hvis jeg skal ha meg ny PC nå så lurer jeg på å kjøpe Western Digital Raptor 74GB versjonen: Er denne å anbefale i SN95G5?

  • Hvilke minnebrikker er å anbefale?

Nå kommer ikke jeg på flere spørsmål, men får ta det etterhvert som denne tråden utvikler seg.. Om den gjør det da.. :p

 

Takker for alle seriøse svar.

sintbrus

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er IKKE for å bumpe tråden, men jeg kom på et par spørsmål til.

 

Nå i det siste har jeg blitt mer oppmerksom på at jeg anskaffer deler til PCen som er støysvake. Det gjelder vifter, disker osv. I den forbindelsen lurte jeg på følgende:

 

Hva skal jeg gjør for å få den MEST mulig stillegående? Og hvor får jeg tak i de delene?

Lenke til kommentar

Mitt oppsett:

 

Shuttle SN95G5

3200+ Winchester

2x512MB Kingston HyperX PC3200 (TCCD)

Gainward Geforce 6800LE @ 16pipelines, 6 vertex shaders

Western Digital Raptor 36GB

Seagate 200GB

NEC ND-2510

 

 

Ingen stabilitetsproblemer så lenge jeg ikke klokker skjermkortet eller CPU over 2,5GHz.

Jeg får kjørt Prime95 stabilt på 2,6GHz, men i spill, der skjermkort og harddisker jobber en del ekstra i tillegg til CPU, har jeg opplevd rebooting.

 

Kassa/Kabinettet er kjempeflott, lekkert og høytytende. Kan nevne mange positive ting om det, men må bare nevne den eneste, men kjempeIRRITERENDE tingen ved SN95G5. CD/DVD-utløseren. Denne er utformet med en pinglete plast-arm, som krever 10 forsøk for å få trykket hardt nok så DVD-brenneren åpner seg.

 

Men du bør ikke la dette ødelegge et eventuelt kjøp. Jeg kan trygt anbefale SN95G5, men vil også råde deg til å vente og se om det kommer noe nForce4-Shuttle/Barebone snart. Har hørt smårykter om dette. Kan jo være greit å se om det er noen forbedringer å vente på.

Lenke til kommentar

AMD's Cool'n'Quiet er en ganske fiffig sak, er denne funksjonen brukbar og tilgjengelig på Shuttlen?

 

- Japp, den er der og funker :) bare installere cpu driver ting i windows

 

- Raptor disken er jo litt raskere, men jeg valgte og ikke kjøpe den. kjøpte heller 2x 250 WD RAID EDition disker ;) har ikke merka forskjell. hadde raptor før

Lenke til kommentar

Kjøpte min SN95G5 fra Komplett.no i november og må si meg VELDIG FORNØYD. Synes at kabinettet er lekkert og kompakt, samtidig som det oser av kvailitet(etter min mening). Installasjonen av mine komponenter gikk smertefritt(medfølgende instruks er lett å forstå samtidig som den er detaljert).

 

Forstår egentlig ikke problemet som nevnes ang. åpning av DVD-brenner ol. For meg var det bare å tilpasse armen på baksiden av utløser-knappen(sølvknappen i øvre høyre hjørne) under installasjon. Etter dette har jeg ikke hatt noen vanskeligheter med å åpne min NEC-2500.

 

Prosessor: AMD 3500

Ram: Corsair value 512MB*2 PC4000(vet...hovedkortet kjører ikke mer enn PC3200)

HD:2*200GB Seagate(følger kun med ÈN S-ATA kabel i pakken)

Skjermkort: PowerColor Radeon 9800Pro

 

Eneste jeg lurer på er om det skal anskaffes et eget lydkort. Lyden er bra(gaming), men vil gjerne ha det lille ekstra.

 

Alt kjøres på standard frekvenser. Jeg har ingen problemer med verken temperatur eller støy. Maskinen har enda ikke krasjet. Har alltid eid store kabinetter med masse innmat, jeg savner verken størrelsen eller vekta.

 

Å vente er jo alltids en idè, men det kommer jo ALLTID noe nytt og bedre.

 

Lykke til.

:)

Endret av Wollis
Lenke til kommentar

Takker for alle svar! Litt treg start, men det kom seg! ;)

 

Jeg tror jeg kommer mest sannsynlig til å gå for et ATI VIVO X800 av et slag. Er det noen spesielle støysvake kort å anbefale?

 

Jeg ser at GT kortet fra nVidia er anbefalt her, men der måtte jeg bruke et program til å skru ned viftehastigheten. Dette syns jeg ikke var en god løsning, selvom det kanskje fungerer i praksis.. Det blir for mye knoting for meg :)

Lenke til kommentar

Det er kanskje unødvendig å si nå lengre, men sørg for å få revisjon 2.0

 

Når det gjelder den pinglete armen for cdutløseren så er jeg tildels enig. Jeg fant fort ut at her er det bare å kjøpe seg en brenner som funker :

 

NEC DVD recorder ND-3520A IDE Black Bulk,DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)

 

Ellers kjøpte jeg meg også et XFX 6800 LE kort ( softmodda til 12 / 6 bare :/ ) og vifta på det er det eneste som høres fra hele pcen når SmartFan bestemmer og 64AMD windows drivern er installert. Ligger på rundt 45 grader CPU og 50 grader northbridge idle. Husk også på å skru på "Max Battery" eller "Minimum Power Management" for å få dette til å funke.

 

Tror jeg skal gå for ukas tilbud på komplett å kjøpe meg Corsair TWINX1024-3200C2 DDR-DIMM 1024MB Kit til 1449.-

Noen som veit hva dette kosta før ?

 

Når det gjelder skjermkort vet jeg ikke hvilke som er støysvake.

 

Jeg hadde aldri i VERDEN kjøpt meg noe midikab-PC isteden for dette her. Jeg hadde det før og slik situasjonen er nå så fatter jeg ikke hvorfor.

 

Greit, HK + Kabinett koster noen hundrelapper mer enn om man skulle kjøpt ATX-formfaktor. Men jeg ble så glad når jeg skulle sette sammen pcen min. Tenk på alt du slipper å tenke på når du skal montere pcen : montere PSU + HK, vifter, led'er og brytere og usber og jumpere og fandens oldemor. Valget er soleklart.

 

Skal du ha den beste SFF'en med dualchannel ram så har du egentlig ikke noe valg.

 

Sjekk ut specs + testede rambrikker her

 

og liste over andre kompatible komponenter her

Endret av andreazs
Lenke til kommentar

Takker for meget utfyllende og lærerike svar. Nå har jeg bestemt meg.. Mitt neste kjøp er en SN95G5 ... Jeg vil heller leve på brød og vann (eventuellt uten) enn å leve med det monsteret jeg har nå.

 

Eneste jeg lurer på nå er følgende:

 

Alle AMD 64 chipsettene er veldig ømfintlige for hvilke ram-brikker de blir utsatt for. Jeg har lest den minnekompatibilitet tråden, men der står ikke denne barebonen. Hvilke passer og hvilke gjør det ikke?

 

*EDIT* _skal_ være 1 GB..

 

 

 

mvh

sintbrus

Endret av SintBrus
Lenke til kommentar

Jeg satt å tenkte på det tilbudet fra komplett, men jeg bestillte

 

Kingston PC3200 HyperX DDR 1024MB KIT Non-ECC Ultra Low Latency (2-2-2-5-1)

 

isteden. Skal si fra hvis det ikke funker.

 

Her er en thread om Corsair-minnet som er på tilbud hos komplett denne uken. Virker som det funker bra, Corsair mener hvertfall det.

 

Nå bruker jeg en standard 2x 256 TwinMos pakke.

 

Jeg leste også at man skal sette opp volten til 2.8. Jeg har ikke gjort dette selv, siden jeg ikke har hatt problemer.

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte denne shuttelen for drøyt en uke siden.. Er kjempefornøyd, men det eneste er støyen på skjermkortet (6600Gt), men det kan vel fikses på.. Synes Smartfan systemet til shuttle er ganske bra og.. utenom skjerkortet er det så og si ingen støy..

 

 

Lykke til med kjøpet :D

Last ned og installer ExperTool, der kan du stille skjermkortvifta ned til 50%. Funker helt fett på mitt 6800LE, selv om det er moddet og klokket.

Lenke til kommentar

Hmm... Jeg har hørt noen rykter som fikk meg litt til å tvile på å kjøpe Shuttle :ohmy:

 

Har hørt at den har så lite Watt på strømforsyningen at den ikke klarer å drive Skjermkortet. Er det noen som kan avbekrefte det? Det står som oftest at skjermkortene krever 350 Watt for å fungere.. Men på Shuttleen er det bare 250 Watt.

 

Noen som vet noe om dette? :cry:

Lenke til kommentar

Shuttler har sjeldent over 300W, og allikevel har folk overklokkede prosessorer, to harddisker og topp-skjermkort, så det er nok ikke noe "kjent" problem med SN95G5 det nei. Ingen problemer med mitt oppsett ihvertfall.

 

Jeg hadde "dobbelt så kraftig" PSU før (510W Chill Innovation), men merker ingen stabilitetsforskjell. Det er når man snakker om kraftig overklokking og maksimal pressing av minnebrikker o.l at man kan snakke om for svake PSUer i Barebones.

Lenke til kommentar

Shuttle SN95G5 er bare på 240 watt. Fremdeles har jeg ikke noe problem med å dra systemet mitt med 2 disker og 6800 LE kort. Har ikke overklokka tho.

 

Men jeg blei litt bekymret nå, jeg fikk bluescreen etter at pcen hadde stått idle i noen timer. Håper ikke det skjer igjen :-o

Lenke til kommentar
Shuttle XPC SB95P V2 har en 350 Watt's strømforsyning hvis noen lurte :)

SN95P V2? Den har jeg ALDRI hørt om .. Har du link? Hvis det er denne SN95G5 du mener, så sier Shuttle selv at den har 240 W...

 

EDIT: Så senere at NetShop hadde fått inn en slik boks som SebRam omtaler. Men det er et helt annet chipset, og tilhører en helt annen tråd.. Vennligst hold dere på temaet..

Endret av SintBrus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...