Gå til innhold

Boot problemer, msi 875p neo


JustMe

Anbefalte innlegg

Vet egentlig ikke om jeg burde kalle det boot problemer, for maskina henger seg egentlig enten før den begynner og laste winxp eller bare fryser etter et par sec med logo screen. Først tenkte jeg at det er nok bare enda et tilfelle av "windows gone bad" så jeg prøvde og installere winxp på nytt. Får startet install og alt går fint helt til jeg skal reboote for å fortsette installasjonen. Da blir skjermen bare svart og ingenting skjer. Og når jeg slår av maskinen manuelt er installasjonen borte vekk. Det samme skjer også når jeg har vært inne i bios og tar save and exit -> svart skjerm.

 

Har til nå, resatt bios, flashet med siste versjon, byttet ram, byttet gfx, prøvd med bare en hd, koblet bort alle vifter/annet ekstra stash. Eneste jeg ikke har fått prøvd å bytte er cpu.

 

Så det jeg tror er defekt hovedkort, men er ikke helt sikker. Så lurer på om noen av dere har noe forslag til ting og teste, evt ide'er om hva det kan være.

 

hk: msi 875p neo, 3,2prescott, 2x512 kingston hyperX, gainward 6800gt GS, northQ 400w psu

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer greit inn i oppdatert Bios og gjøre endringer. Finner cd, ram-disk og hdd, svart skjerm på 1ste restart i installasjon...

 

Kan være styring ide/s-ata kontroller.

Øke ram volt et par-tre trinn

 

Var det slik at ei trofast maskin plutselig slo seg vrang fra start en dag - uten at det var bytta komponenter, eller ble Bios oppdatert først etter at div. problemer meldte seg, evt. rekkefølge?

Lenke til kommentar

Har hatt hovedkortet en stund, halvt år kansje. Oppgraderte ram + cpu, og kabinett for ca en måned siden. Maskina har virket helt fint etter det. Men har merket et par småfeil helt siden jeg kjøpte hovedkortet, har et par ganger klaget på at "ram setting is set too tight" el lignende. Men dette har ordnet seg etter at jeg har gått inn i bios og restartet. Etter at jeg oppgraderte cpu installerte jeg msi core center for og holde et øye med cpu temp. Det har også skjedd at det har kommet opp feilmelding på at msi core center ikke kunne startes oppfulgt av en instant reboot. Men maskinen har virket fint etter reboot.

 

Bios ble flasha etter at problemene oppstod. Får teste og sette opp ram volten og se om det hjelper.

Lenke til kommentar

Kanskje hk har tatt kvelden.

 

Hvis det er et IRQ-problem, prøv i 'Integrated Peripherals' åpne 'On-Chip IDE Config.' og sett On-Chip ATA Operate Mode: Native

 

- vet ikke om du bruker s-ata disker, men har du prøvd å endre instillinger på denne menyen i Bios?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...