Gå til innhold

holder dette til gaming pc i 3-4 år. svar ønskes:)


Anbefalte innlegg

Skal han en ny gaming pc, prisantydningen er på ca 14000,- Pc'en skal ikke overklokkes og jeg har skjerm fra før. Dette er en Amd-basert pc med SLI, PCI-e og S-939. Er denne pc'en fremtidsrettet og med det mener jeg at pc'en skal holde i 3-4 år uten å buytte ut noen deler.

Skal jeg kjøpe pc'en nå eller vente til f.eks juni?

 

 

 

 

 

Strømkabel m/jord 2 Meter

Produksjon og testing av PC stasjonær

Raidmax Scorpio Miditower m/vindu Grønn u/powersupply

Thermaltake Silent strømforsyning 360W Silent Purepower Serie Sort Xaser

Asus A8N-SLI DeLuxe nForce4 SLI S-939 ATX ,4x S-ATA2,DualGbLAN, Dual-DDR, PCIe

AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz BOXED Socket 939 512KB cache "Winchester"

OCZ 512MB EL Platinum Edition PC-3200 DDR 512 (2-3-2-5) 400Mhz

OCZ 512MB EL Platinum Edition PC-3200 DDR 512 (2-3-2-5) 400Mhz

Western Digital Raptor 36GB S-ATA 8MB cache 10000 RPM

Western Digital 200GB S-ATA 7200 RPM Caviar Special Edition 8MB cache

AOpen Aeolus Geforce 6600GT 128MB Tv-ut, DVI-I, 500Mhz, 2,0ns, PCI-E

NEC DVD-brenner ND-3520 bulk, intern 16X Double layer sølv, bulk

Logitech Deluxe Access keyboard funksjonstaster, Multimedia-kontroll ps2

Logitech MX510 Performance Optical Mouse USB/PS2

Microsoft Windows XP Home OEM Norsk versjon m/SP2 (N09-01175)

F-Secure Internet Security 2005 Fullversjon Engelsk, Retail

 

Takker for alle svar! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg vil tro den holder en stund, men ville selv gått for xp pro, hvis økonomien tillater...

Også, ville heller kjøpt et geforce6800ultra (mye kreftigere), og heller kanskje kjøpe et til senere, også med tanke på at ikke alle spill støtter SLI enda................

36gb-en fra WD er ganske mye tregere enn storebroren, og de fleste mener at storebroren er et gått kjøp..

 

Men for all del, ser ut som en bra pc =)

 

edit: så ikke penge-begrensningen, sry.. men jeg tror alikevel jeg heller ville valgt det som jeg skrev over.. =)

Endret av wormy
Lenke til kommentar

Det er nok vanskelig å beregne om en PC kan brukes til spilling etc. om 3-4 år.

Teknologien går så fort fram, at man kan vel kun regne på slikt i inntil MAX 2 år.

 

Når det gjelder ditt oppsett, så har jeg ville byttet ut iallefall skjermkortet, til kanskje et SLI basert skjermkort.

 

Pr. dags dato så vil du evt få en kraftig spill pc, men om 3-4 år så kan det hende den er 0 verdt, hvis du skjønner.

 

Personlig har jeg villet ventet til rundt sommertider med å kjøpt ny pc (Hvis du ikke er drit lei den du har nå).

Da har nok prisene blitt noe lavere, samt nye produkter kommet ut på markedet.

Tipper det blir mye billigere for f.eks 2 SLI skjermkort :)

Lenke til kommentar

De minnebrikkene er ikke "dual channel-optimized". Det er gjerne et par prosent ytelsesforskjell om du velger noen brikker som støtter dual channel, og så vidt jeg vet knapt nok noen prisforskjell, så det er vel like greit å bare kjøpe det.

 

Ellers ser resten bra ut, selv om jeg kanskje ikke skjønner helt poenget med å kjøpe et SLI-hovedkort når du, som du sier, ikke har planer om å bruke penger på pc-en de neste tre-fire årene. Det er like god ytelse på et non-SLI NF4 PCIe-hovedkort, så det er gjerne noen kroner å spare dem. 2 X 6600 GT er ikke like bra som 1 X 6800 GT, og SLI-kompitabiliteten er generelt dårlig i spill og programmer for tiden, så jeg ville nok ha brukt pengene spart på hovedkortet til å kjøpe 6800 GT, som er et meget kraftig skjermkort.

Lenke til kommentar

det her ville jeg heller ha kjøpt.

 

15007

AMD Athlon 64 3200+ 2.0 GHz OEM

- Socket 939 512KB cache "Winchester" 20+

Endre leveringsdato kr 1 695,00 kr 1 695,00

14977

Asus A8N-SLI DeLuxe nForce4 SLI S-939

- ATX ,4x S-ATA2,DualGbLAN, Dual-DDR, PCIe 15

Endre leveringsdato kr 1 465,00 kr 1 465,00

13835

Kingston HyperX 1024MB 400MHz DDR

- PC3200 DDR Kit m/2stk CL2 (2-2-2-5-1) 20+

Endre leveringsdato kr 1 750,00 kr 1 750,00

10621

Logitech Deluxe Access keyboard

- funksjonstaster, Multimedia-kontroll ps2 Ubekreftet

31.01.2005

Endre leveringsdato kr 175,00 kr 175,00

12063

Logitech MX510 Performance Optical Mouse

- USB/PS2 20+

Endre leveringsdato kr 375,00 kr 375,00

14263

Microsoft Windows XP Home OEM

- Norsk versjon m/SP2 (N09-01175) 20+

Endre leveringsdato kr 750,00 kr 750,00

15427

MSI GeFORCE 6800GT 256MB PCIe Retail

- 256MB DDR 3 / 256-bit TV-out/DVI 8

Ende leveringsdato kr 3 795,00 kr 3 795,00

15018

NEC DVD-brenner ND-3520 bulk, intern

- 16X Double layer sort, bulk 100+

Endre leveringsdato kr 595,00 kr 595,00

14411

Raidmax Scorpio Miditower m/vindu Grønn

- u/powersupply Ubekreftet

07.02.2005

Endre leveringsdato kr 495,00 kr 495,00

12535

Thermaltake Silent strømforsyning 410W

- Silent Purepower Serie W0035RE 11

Endre leveringsdato kr 695,00 kr 695,00

11627

Western Digital 200GB S-ATA 7200 RPM

- Caviar Special Edition 8MB cache 100+

Endre leveringsdato kr 950,00 kr 950,00

11289

Western Digital Raptor 74GB S-ATA

- 8MB cache 10000RPM 20+

Endre leveringsdato kr 1 489,00 kr 1 489,00

 

Særavgift: kr 0,00

Fakturagebyr: kr 0,00

Ordregebyr: kr 0,00

Totalt: kr 14 229,00

Endret av monster11
Lenke til kommentar
"De minnebrikkene er ikke "dual channel-optimized". Det er gjerne et par prosent ytelsesforskjell om du velger noen brikker som støtter dual channel, og så vidt jeg vet knapt nok noen prisforskjell, så det er vel like greit å bare kjøpe det. "

Nei, Kjøres de på lik timings yter minnebrikker likt, "duel channel" RAM er en kompabilitets sak, hvor produsenten lover at brikkene faktisk fungerer sammen.

Ikke noe magiske bonus prosent å hente der.

Lenke til kommentar

Tror den vil holde til det meste i 3 år dersom:

 

-Du bytter ut skjermkortet til 6800GT/Ultra.

-Legger på 1 GB RAM til.

-Bytter ut WinXP home til Professional.

 

Har omtrent samme maskina (spesifikasjoner)... se signatur.

 

Jeg håper at min vil holde 3-4 år også.

 

Det typiske for ny PC: Den holder til dagens krav.... og vil holde til neste års krav.... og så vidt til kravene året etter, da begynner grafikk å rykke litt osv. Da er det på tide å oppgradere igjen...

 

Sveinl.

Lenke til kommentar
"De minnebrikkene er ikke "dual channel-optimized". Det er gjerne et par prosent ytelsesforskjell om du velger noen brikker som støtter dual channel, og så vidt jeg vet knapt nok noen prisforskjell, så det er vel like greit å bare kjøpe det. "

Nei, Kjøres de på lik timings yter minnebrikker likt, "duel channel" RAM er en kompabilitets sak, hvor produsenten lover at brikkene faktisk fungerer sammen.

Ikke noe magiske bonus prosent å hente der.

Dual channel er et av de viktigste ytelsesforskjellene mellom socket 754 og socket 939. Har du ikke minne som støtter doble minnekanaler, vil heller ikke minnet bruke de doble minnekanalene, og dermed vil man ikke få en forskjell i ytelse. Jeg mener å ha lest at det var 2-3% ytelsesforskjell å hente her, og for 0 ekstra kroner, er det en grei ting å ha, spør du meg.

Lenke til kommentar
"De minnebrikkene er ikke "dual channel-optimized". Det er gjerne et par prosent ytelsesforskjell om du velger noen brikker som støtter dual channel, og så vidt jeg vet knapt nok noen prisforskjell, så det er vel like greit å bare kjøpe det. "

Nei, Kjøres de på lik timings yter minnebrikker likt, "duel channel" RAM er en kompabilitets sak, hvor produsenten lover at brikkene faktisk fungerer sammen.

Ikke noe magiske bonus prosent å hente der.

Dual channel er et av de viktigste ytelsesforskjellene mellom socket 754 og socket 939. Har du ikke minne som støtter doble minnekanaler, vil heller ikke minnet bruke de doble minnekanalene, og dermed vil man ikke få en forskjell i ytelse. Jeg mener å ha lest at det var 2-3% ytelsesforskjell å hente her, og for 0 ekstra kroner, er det en grei ting å ha, spør du meg.

Duel channel er ikke noe minnebrikkene må ha noen spesiel støtte for.

To like "ikke duel channel optimized ram" brikker kan fungere i duel channel mode de og. Det er derfor prisen er så lik :)

Lenke til kommentar
"De minnebrikkene er ikke "dual channel-optimized". Det er gjerne et par prosent ytelsesforskjell om du velger noen brikker som støtter dual channel, og så vidt jeg vet knapt nok noen prisforskjell, så det er vel like greit å bare kjøpe det. "

Nei, Kjøres de på lik timings yter minnebrikker likt, "duel channel" RAM er en kompabilitets sak, hvor produsenten lover at brikkene faktisk fungerer sammen.

Ikke noe magiske bonus prosent å hente der.

Dual channel er et av de viktigste ytelsesforskjellene mellom socket 754 og socket 939. Har du ikke minne som støtter doble minnekanaler, vil heller ikke minnet bruke de doble minnekanalene, og dermed vil man ikke få en forskjell i ytelse. Jeg mener å ha lest at det var 2-3% ytelsesforskjell å hente her, og for 0 ekstra kroner, er det en grei ting å ha, spør du meg.

Duel channel er ikke noe minnebrikkene må ha noen spesiel støtte for.

To like "ikke duel channel optimized ram" brikker kan fungere i duel channel mode de og. Det er derfor prisen er så lik :)

Riktig. Selv kjøpte jeg èn 512 brikke først, og kjøpte enda en lik noen måneder etter. De kjører uten problem i dual-channel.

Lenke til kommentar

Skal du ha en PC som varer til spill i 3-4 år fremover til 14000,-, ville jeg først og fremt tenkt på skjermkortet. Kjører du SLI, med det beste skjermkortet (6800GT eller Ultra) er du nok sikret langt på vei, med unntak av de nyere grafikkmuligheter som DirectX 10 etc. vil komme med i løpet av de neste årene. Å velge et 6600Gt-system er ikke smart, for da må du nok bytte ut om ikke altfor lenge uansett.

 

For øvrig, skal du ha et SLI-system, må du for all del huske å ha en god strømforsyning, og en bedre og sterkere enn den du har valgt. Det følgende er et forsøk på et system innenfor disse rammene:

 

Skjermkort:

Point Of View Geforce PCX 6800 ULTRA

4600,-

- Kjøp ett nå, og ett til om en stund (men pass på å kjøpe før de går ut av produksjon...)

 

Strømforsyning:

Thermaltake Silent Purepower 680W

1400,-

- Dette er strengt tatt mer enn du trenger, men du har ingenting å tape på å legge på et par hundringser for å få noe skikkelig bra.

 

Kabinett:

Antec Miditower, "SONATA", Støydempet

600,-

- Både lekkert og støydempende, for en nokså billig penge.

 

Hovedkort, DVD-brenner, harddisk, og programvare: det du selv har valgt.

 

Mus:

Razer Diamondback Chameleon

400,-

- Tror nok denne er bedre, men det er meningsløst å kjøpe en slik mus uten en passende matte, f.eks:

 

Musmatte:

Qpad Gamer MidSense musematte, XXL, 300x250x4mm

250,-

 

Prosessor:

AMD Athlon 64 3000+ ''Winchester''

1250,-

- Du sier du ikke vil overklokke. Vel, jeg vil uansett anbefale deg å kjøpe denne, og klokke den opp til 3500+-spesifikasjoner.

 

Minne:

OCZ 1024MB Dual Channel Platinum Ed. R-2

2400,-

- Vel, dette er det beste.

 

De summene jeg har ført opp tilsvarer 11.000,-

Håper det til sammen passer innenfor 14.000,--grensen. :)

Endret av bureaucrator
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...