Gå til innhold

Windows ødelagt over natten. RPC-bug, osv..


Anbefalte innlegg

Jeg la meg i går til en velfungerende data med XP Pro, fra topp til tå. Noen timer etter våkner jeg opp, vekker dataen fra skjermspareren men bare bakgrunnsbildet vises, ingen innlogginsskjerm.

 

Jeg slår data av og på. Det tar ca. 10 minutter (!) å komme til innloggingskjermen. Når jeg har kommet så langt tar det ca. 5 minutter å få logget på. Dette er altså ikke naturlig.

 

Startmenyen har blitt "gammel" stil, og det gikk ikke ann å bytte tilbake. Lyden funket ikke, og alt gikk tregt. Og sist men ikke minst, RPC-bug som setter igang 1 minutt nedtelling. Jeg kjører såklart shutdown -a med en gang. Denne kommer opp hele tiden, selv om jeg ikke er koblet til internett.

 

Jeg finner ingen virus. Kjører blasterfix, som heller ikke finner noe.

 

Så rebooter jeg, og kommer på systemgjenoppretting. Nå har startmenyen forsvunnet, og jeg har derfor ingen måte å få skrevet shutdown -a på, slik at jeg ikke kan hindre at dataen slår seg av.

 

Hva gjør jeg? Jeg skjønner virkelig ikke hva som er galt, og det er umulig å bruke en data som bruker 20 min på startup/shutdown.

 

Takker for alt hjelp, da dette er sykt irriterende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For meg høres det ut som om harddisken din er i ferd med å gi opp.

Forsøk å ta sikkerhetskopier av så mye som mulig, og installer Windows på nytt.

 

Hvis harddisken er helt gåen, så må du nok kjøpe en ny. :(

Hvor gammel er den?

Endret av @kd
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt hvordan en dårlig harddisk kan ha noe med RPC-countdown og ingen startmeny osv...

 

Harddisken er nok snart tre år gammel, men en ellers moderne data. Tviler på at det er noe fysisk galt her. Jeg ser at jeg kanskje må installere windows på nytt, men dette er siste alternativ.

Lenke til kommentar

I de aller fleste tilfellene hvor harddisker blir ødelagt, så går prosessen sakte. Den blir ikke bare plutselig ødelagt, men litt og litt filer forsvinner, og derfor mistenker jeg at instillings-filer osv. i Windows er borte.

Er absolutt ikke sikkert at det er harddisken som har skylden, men ettersom det skjedde uten at du gjorde noe, så synes jeg at dette er den mest troverdige teorien.

 

Du kan jo prøve å installere Windows på nytt uten formatering, det tar ikke lang tid og du vil ikke miste filene dine.

 

Ellers kan du jo selvfølgelig ha fått et virus, men jeg regner med at du har oppdatert antivirusprogram og brannmur, så derfor er det rimelig utelukket.

Endret av @kd
Lenke til kommentar

Jarmo: Sasser er mulig. Jeg har søkt etter blaster, noe den ikke fant. AV-programmet mitt er AVG Free, så jeg regner med den hadde sagt ifra om jeg hadde virus.

 

@kd: Hm. Okay. Da får jeg vurdere den muligheten også. Hvordan er det med kjøring av programmer som er installert fra før om jeg installerer windows på nytt uten å formatere? Må XP'en være samme språk som nåværende XP?

 

Jeg har masse å ta backup av, men det får vel gå som en siste utvei.

Lenke til kommentar
Ta systemgjenoppretting et par dager tilbake og rens maskinen nøye....

Dette var min plan også. Men ettersom dataen slår seg av pga. RPC innen jeg rekker å slå den ordentlig på er det vanskelig. Også vanskelig ettersom startmenyen er borte.

 

Takker for alle svar forresten.

Lenke til kommentar
Ta systemgjenoppretting et par dager tilbake og rens maskinen nøye....

Dette var min plan også. Men ettersom dataen slår seg av pga. RPC innen jeg rekker å slå den ordentlig på er det vanskelig. Også vanskelig ettersom startmenyen er borte.

 

Takker for alle svar forresten.

I sikkerhetsmodus da ? (F8 ved boot)

Lenke til kommentar

Before you begin:

If you are running Windows 2000 or XP, and have not yet done so, you must patch for the vulnerability described in Microsoft Security Bulletin MS04-011. If you do not, it is likely that your computer will continue to be reinfected.

 

What to do if the computer shuts down before you can patch or get the tool

This threat can cause Windows to keep shutting down and restarting. This can prevent you from installing the Microsoft patch or downloading the tool described below.

--------------------------------------------------------------------------------

Notes:

You may have to try this several times, as you only have about 20 seconds to do steps 3 to 6.

This will not work on Windows 2000.

--------------------------------------------------------------------------------

To prevent the shut down, do the following:

Disconnect the computer from the network/Internet connection. (Disconnect the cable if necessary.)

Restart the computer.

As soon as Windows opens and you see the Windows desktop, click Start > Run.

Type:

cmd

and press Enter.

Type:

 

shutdown -i

and press Enter.

 

In the Remote Shutdown Dialog that opens, do the following:

 

Click Add, type your computer name into the Add Computers dialog box, and then click OK.

In the "Display warning for" field, type 9999.

Type the following text in the Comment box:

 

Delay Lsass.exe shutdown.

Click OK.

 

Reconnect the network/Internet connection.

Connect to the Internet, and get the patch. Then continue with the steps described below.

 

When you have patched your computer and removed the threat, you can re-enable the 20 second default warning if you wish.

 

http://securityresponse.symantec.com/avcen...asser.worm.html

Endret av jarmo
Lenke til kommentar

Dataen kommer seg på nett, det blir derimot relativt vanskelig ettersom dataen slår seg av etter noen sekunder.

 

Finnes det noen mulighet for å kjøre systemgjenoppretting uten å ha lastet windows?

 

Skal se om jeg kan få gjort som jarmo sier, men som sagt veldig vanskelig ettersom dataen har blitt verdig med countdown nesten før jeg har logget helt inn.

 

Takker igjen

Lenke til kommentar

Lag et text document å skriv "shutdown -a" eller no sånt åsså lagrer du det som en bat fil! så hver gang du starter opp så trykker du bare på den så avsluttes nedtellingen så får du litt tid t å prøv deg fram sånn at du finner feilen!

 

 

EDIT: mulig du må skrive C:\shutdown -a men jeg er ikke helt sikker....

Tror bare shutdown skal funke

:yes:

Endret av Fat_ASS
Lenke til kommentar

Eller så vil nok dette hjelpe:

# Klikk Start > Run/Kjør

# Skriv:

 

SERVICES.MSC /S

 

på den åpne linjen, og klikk OK.

 

# Så finner du Remote Procedure Call (RPC)

# Høyreklikk på Remote Procedure Call (RPC), velg Properties/Egenskaper.

# Klikk på Recovery.

# Ved å bruke rullgardinmenyene, endrer du First failure, Second failure, and Subsequent failures til "Restart the Service."

# Klikk Apply, og så klikk OK.

Lenke til kommentar
Eller så vil nok dette hjelpe:

# Klikk Start > Run/Kjør

# Skriv:

 

SERVICES.MSC /S

 

på den åpne linjen, og klikk OK.

 

# Så finner du Remote Procedure Call (RPC)

# Høyreklikk på Remote Procedure Call (RPC), velg Properties/Egenskaper.

# Klikk på Recovery.

# Ved å bruke rullgardinmenyene, endrer du First failure, Second failure, and Subsequent failures til "Restart the Service."

# Klikk Apply, og så klikk OK.

 

 

Nå funker jo ikke startmenyen hannes da...:/

Er det ikke noen hurtigtast for å få opp "kjør"??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...