Gå til innhold

spørsmål angående server og domene|


slimer

Anbefalte innlegg

heisann.

 

Jeg og en venn av meg har tenkt å begynne på et lite prosjekt hvor vi trenger en server. og Derfor har jeg flere spørsmål.

 

En server, det kan tross alt være en vanlig PC bare den skal være stabil ikke sant?

 

Denne serveren skal ikek jobbe i nettverk .Meninga med den vil være å hoste filer for noen av oss brukere og hoste nettsider.

 

Det jeg lurer på er hva trenger jeg da?

 

Trenger en maskin selvfølgelig som jeg skal bruke som server, en rask linje som, tenkte en shdsl 4mbit hver vei.

 

Er det noe mer jeg trenger da.??

 

Hvordan er det å hoste flere websteder, da med forskjellige adresser på en server.?

 

Er det mulig?og hvordan får man det til.

Det finnes jo slikt webhoteller da, og det er egentlig det vi sikter til, en liten webhotell som vi kan hoste.

 

Kjenner til flere private firmaer som har lyst å ansette oss for å lage hjemmesider for de og hoste dem mot at de betaler oss selvsagt?

 

Hvordan kan vi få til dette?noen forslag?

 

Og har dere noen forslag til servere som ikke er alt for dyr siden ?

Kan jeg bare sette sammen en stabil maskin og bruke den?

 

Siden jeg er helt ferst vil jeg gjerne at dere kyndige lister opp det jeg trenger og gjerne noe priser forbundet med dette..

 

Hadde satt stor pris på dette :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-df17e

Nei, det er bare og sette sammen en maskin det! Ikke være :)

Anbefaler deg og kjøre Apache og Linux.

I apache så kan sette opp virtual sak (Husker ikke helt hva den heter i farta) dermed hoste flere sider med vert sitt domene :)

4mbit sdsl holder fint til en webserver det...

Kan kanskje bli litt plundrette for deg om du alderi har vert borti noe av dette før!

Med tanke på att det kan være greit og få opp PHP, SSL, mySQL osv på servern.

Eller så er det egentlig ganske enkelt og lære seg :)

 

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg er ikke 100% sikker på dette, men..

 

Hvis dere skal selge tjenester så må dere ha et bedriftsabonnement. Dere kan altså ikke kjøpe SHDSL på privatabonnement for og så selge tjenester videre med den. Og dette blir VELDIG mye dyrere... Men som sagt, jeg er ikke sikker

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale dere siden dere virker så ferske som dere gjør, at dere isteden satser på å leie plass og kapasitet hos et normalt webhotell. Da vil dere være garantert oppetid, dere slipper mye tullball med ip'r, dns servere, bedriftsabbonement, etc. og dere kan bare ta en telefon til hotellet hvis dere vil ha noe fikset.

Lenke til kommentar

har vurdert det også og det hadde vært enkleste utveien og antakeligvis den biligeste på kort sikt..

 

men for det første har vi lyst til å gjøre dette..

Og det er veldig greit å kunne det.

 

Servermaskin er greit.

men hvordan skaffe seg domener, bedre sagt hvor for så å hoste de på serveren.

noen ideer hvor jeg kan lete eller pekepinn?

Lenke til kommentar

Dere kan jo serve flere DNS adresser for kundene, som er registrert hos Norid.

Poenget er jo at det er jo bedriften som dere hoster for som må følge regleverket for registrering av domenenavnet. Dere kan hoste sidene etter at det er godkjent opprettet domenenavn hos Norid.

Men da som nevnt tidligere kommer dere ut for ett problem, fordi dere må da ha bedriftsabonnement hos ISP.

Da hjelper det ikke å den billigste linja, hvis dere skal hoste noen firmaer.

I tillegg må dere kunne en del om DNS og IP'er osv.

Dere bør absolutt ha en feiltolerant løsning på servern deres. Kundene vil ikke godta nedetider i hytt og pine.

 

Jeg vil anbefale dere å bruke Web hotell, og heller eksprimentere med forskjellige testsider, på servern deres ved hjelp av Dyndns frem til dere er støe på hva dere gjør.

I tillegg må dere jo opprette ett firma som kan leie linjer fra ISP.

 

Just my 2 cent

Kamus

Lenke til kommentar

Huskeliste:

 

1: Registrer et firma, gjerne som et enkeltmannsforetak.

 

2: Lei en linje fra en seriøs og god tilbyder. Dette må være en bedriftslinje siden dere skal hoste websider for bedrifter. Det er her veldig kjekt å ta kontakt med de forskjellige tilbyderne for å få en oversikt over hva de kan tilby av DNS hosting og domener. Det kommer nok til å sprike ganske mye i hva de forskjellige tilbyderne kan tilby med tanke på pris og løsninger.

 

3: Skaff dere en redundant serverløsning. Det enkleste her vil være å kjøpe to identiske maskiner hvor dere installerer to harddiskrammer i begge to. Dere trenger i utgangspunktet kun 2 harddisker som dere kjører i den ene maskinen i et raid 1 oppsett. Hvis noe feiler på en disk vil dere lett kunne bytte ut en harddisk, og hvis noe annet HW feiler vil dere lett kunne dra over en eller begge harddiskene til den andre serveren som står og venter:) Hvilket operativsystem dere velger er veldig opp til dere selv, men det billigste vil naturligvis være en utgave av Linux eller BSD. Selv foretrekker jeg FreeBSD, men dette valget vil være veldig kritisk med tanke på kunnskaper. For dere vil vel kanskje en løsning som SME server være det beste: http://contribs.org/ titt litt på screenshotsa og gjør dere opp en mening. Les også all dokumentasjon!

 

4: Ta kontakt med de forskjellige bedriftene for å høre hva de egentlig hadde tenkt seg. Kanskje de også ønsker mailløsninger?

Lenke til kommentar

En mailløsning for dere vil nok være Leverandøren av linja, i de fleste tilfeller følger det med ett gitt antall Epostadresser.

 

Hvis dere har lite kunnskaper ang mail, så ikke tilby dette som ett eget produkt til kundene deres foreløpig. La heller ISP'en eller ett hotell ta seg av dette, mange leverandører som leverer bra og stabile løsninger til en billig penge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...