Gå til innhold

Kjøpe data til MOR... Pc eller Mac ?


Anbefalte innlegg

Jeg ønkser å kjøpe en datamaskin til min mor. Hun er 61år gammel og skal lære seg å bruke denne til elementære ting.

 

Kravene jeg stiller er færst og fremst BRUKERVENNELIGHET!!! Hun er ikke noen IT geek, så alt må være simpelt å enkelt.

 

Jeg regner med hun skal bruke PC til følgende:

 

- Surfing på internet

- Sende epost

- Messenger

- dokumentsurfting

----------------------------------------------

 

Jeg leste nå på dinside.no at den nye minimac er et veldig bra alternativ. Selv bruker jeg PC, men det er jo ikke meg som skal ha ny!

 

Forslag ? :blush:

Endret av clown
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Heisann! Vil anbefale henne Mac på det sterkeste! Har nettop konvertert selv, etter 9 år som PC-bruker, og har utelukkende positive erfaringer sålangt. Intuitivt, enkelt, kjapt og stabilt.

 

Go Mac i say =)

Lenke til kommentar

konverterte etter studielånet kom jeg og!! iBook 12"´s light eyecandy heaven!

har faktisk ikke brukt min bærbare pc siden, og hvertfall ikke min stasjonære shuttle...

 

Har egentlig mistet interessen for all jævla spyware, virus og kjøre zonealarm, ad-ware osv hver dag for å renske pc`en!!

 

Mac slipper alt det der, hvertfall som jeg bekjent med til nå...uansett har det ikke vært ett prob for meg!

 

selvom du ikke skal bruke den, kan jeg garantere at du må nok hjelpe henne å sette seg inn i mac...

men jeg brukte bare noen timer på å skjønne hvordan det hele henger sammen:=)

 

kjempe enkelt og intuitivt!!

 

angrer ikke på at jeg valgte iBook fremfor 1557 fra aopen!

 

billigere har de blitt å, leste at prisene skal settes ned på nytt men at det ikke var oppdatert på apple´s norske sider ennå...(i går...)

Endret av larsipan
Lenke til kommentar

mac kan kanskje være lett, men om det blir deg som må hjelpe henne igang, spørs det vel heller om hva du har peil på. begge OSene er så lett som du gjør det til.

 

den nye mac'en er jo lekker da! og den koster heller ikke altfor mye. om hun er opptatt av design, kan den være veien å gå. men om hun finner ut at hun skal vise noe til resten av syklubben (matoppskrift for eksempel) på en annen maskin, og den kjører windows, kommer hun ikke til å forstå noe. er litt stereotype ja, men du forstår vel hva jeg mener:)

 

ville nok endt på mac jeg også. men du får forberede deg på å måtte sitte deg inn i det du og. ting vi datahoder ser med en gang, er gjerne litt vanskeligere for de eldre å forstå.

Lenke til kommentar

Ville gått for macen. Minst like lett som Win XP, samt at hun slipper å bekymre seg om virus og dritt.

Ulempen er at det vil koste noe mer enn en PC, men ser vanvittig bra ut da :) Mac er pek og klikk. Surfing o.l. går som en drøm.

 

Du kan gjøre alt med en mac som du kan med en PC - så lenge du ikke er en ihuga gamer.

 

Til den bruken du skisserer tror jeg nok en mac vil være overlegen.

Lenke til kommentar

En Mac er ikke bare mer fail-safe og lettere å bruke, men Apple har stort sett alltid vært flinke til å tenke design. Utseende på Mac'er er gjerne litt mer kvinne- og stuevennlige (WAF - wife acceptance factor - som Øyvind Dahle så lekkert omtaler det som). Om din mor har sansen for litt stil/design vil hun nok finne en Mac litt lettere å plassere sånn uten at den trenger å havne gjemt i et kott elns.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU
men om hun finner ut at hun skal vise noe til resten av syklubben (matoppskrift for eksempel) på en annen maskin, og den kjører windows, kommer hun ikke til å forstå noe. er litt stereotype ja, men du forstår vel hva jeg mener:)

Eh? Jaha? Come Again? En matoppskrift hadde hun sannsynligvis funnet på nettet... Kopiere og lime inn i mail? Skrive ut? Lagret i .doc (ja, Aplles egen wordprosessor er 100% kompatibel med MS-Office, og i tillegg er sistnevnte å få tak i til MAC) og overført til annen pc?

 

Andre windowsmaskiner ser Macen som en windowsmaskin på nettverket. Macen har tilgang til de andre maskinene ved å "koble til" med ip-adresse eller datamaskin-navn, akkurat som \\datamaskin under et windowssystem.

 

 

Quintilian?

Lenke til kommentar
Jeg anbefaler en Linux-distribusjon på det sterkeste. For vanlige skrivebordsbrukere mener jeg Ubuntu Linux er et veldig godt valg. Til hardware er jo en Dell grei, f.eks. en 8400.

Takker for mange gode forslag, men å innstallere Linux med open office er totalt uaktuelt.

 

Dette er en dame på 61år. Hun er verken en aktiv gamer, eller ei som kommer til å knote veldig mye.

 

Etter det jeg har lest er Mac noe som burde falle godt i smak. Selv har jeg vært en Macer i gammle dager, men konventerte til PC etterhvert. Men mine behov er ikke hennes.

 

Å surfe litt på nettet og sende noen mail er jo bare helt toppers for hu mor :D , og da er det vel ikke noe som er enklere en en mac... musa har vel enda en knapp også :tease:

 

Flere forslag tas med takk

Lenke til kommentar
men om hun finner ut at hun skal vise noe til resten av syklubben (matoppskrift for eksempel) på en annen maskin, og den kjører windows, kommer hun ikke til å forstå noe. er litt stereotype ja, men du forstår vel hva jeg mener:)

Eh? Jaha? Come Again? En matoppskrift hadde hun sannsynligvis funnet på nettet... Kopiere og lime inn i mail? Skrive ut? Lagret i .doc (ja, Aplles egen wordprosessor er 100% kompatibel med MS-Office, og i tillegg er sistnevnte å få tak i til MAC) og overført til annen pc?

 

Andre windowsmaskiner ser Macen som en windowsmaskin på nettverket. Macen har tilgang til de andre maskinene ved å "koble til" med ip-adresse eller datamaskin-navn, akkurat som \\datamaskin under et windowssystem.

 

 

Quintilian?

jah, noen måtte jo missforstå.. en som har lært seg mac vil ha en del startproblemer med windows. en som kan windows har mindre sjans for å komme opp i samme problem da win er mer utbrett, comprende? men vi lar det ligge. ville fremdeles gått for mac.

Lenke til kommentar
Jeg ønkser å kjøpe en datamaskin til min mor. Hun er 61år gammel og skal lære seg å bruke denne til elementære ting.

 

Kravene jeg stiller er færst og fremst BRUKERVENNELIGHET!!! Hun er ikke noen IT geek, så alt må være simpelt å enkelt.

 

Jeg regner med hun skal bruke PC til følgende:

 

- Surfing på internet

- Sende epost

- Messenger

- dokumentsurfting

----------------------------------------------

 

Jeg leste nå på dinside.no at den nye minimac er et veldig bra alternativ. Selv bruker jeg PC, men det er jo ikke meg som skal ha ny!

 

Forslag ? :blush:

Det er ikke du som skal ha ny, men gjett hvem mor ringer til når ho ikke får det til... DEG!!!!!!! og da e det 100 ganger lettere for deg å forklare hva ho skal gjøre når du kan OSet enn å hjelpe ho med noe du ikke kan.

Lenke til kommentar

Noen ganger så må man tørre å lære seg noe nytt, og utvide sine egne rammer for hva man kan. Siden en Mac er såpass lett å bruke vil det være temmelig lett for clown selv å sette seg inn i det, samt at frekvensen for "telefonsupport" blir langt lavere om man velger noe enklere å bruke for eieren.

Tenk også litt på virus i form av e-postvedlegg. Hvilket OS er main target?

Lenke til kommentar
Jeg ønkser å kjøpe en datamaskin til min mor. Hun er 61år gammel og skal lære seg å bruke denne til elementære ting.

 

Kravene jeg stiller er færst og fremst BRUKERVENNELIGHET!!!  Hun er ikke noen IT geek, så alt må være simpelt å enkelt. 

 

Jeg regner med hun skal bruke PC til følgende:

 

- Surfing på internet

- Sende epost

- Messenger

- dokumentsurfting

----------------------------------------------

 

Jeg leste nå på dinside.no at den nye minimac er et veldig bra alternativ. Selv bruker jeg PC, men det er jo ikke meg som skal ha ny!

 

Forslag ?  :blush:

Det er ikke du som skal ha ny, men gjett hvem mor ringer til når ho ikke får det til... DEG!!!!!!! og da e det 100 ganger lettere for deg å forklare hva ho skal gjøre når du kan OSet enn å hjelpe ho med noe du ikke kan.

Jeg brukte mac i 4 år i mine eldre tider. Hadde LC475, Performa630 og en PPC7200. Mye har sikkert forandret seg på den tiden, men Mac er et veldig lett OS. Overgang fra Mac til PC var et mareritt.... Men fra PC til Mac går det nok smertefritt.

 

Derfor velger jeg nok den billigmacken som snart kommer. Tror det blir det enkleste alternativet.

 

 

Takk for alle svar, og kom gjerne med flere forslag for å gjøre det lettere for hu gammle mor som skal ut på nye terreng.

 

 

mvh

 

clown

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...