Gå til innhold

Hjelp - Bi wiring?


Anbefalte innlegg

Jeg har lest at bi-wiring i mange tilfeller gir bedre lyd, og vil derfor prøve dette. Problemet er i midlertid at jeg ikke er helt sikker på hvordan det gjøres (eller om det i det hele tatt lar seg gjøre). Jeg har derfor lagt ved et bilde (en fin tegning) av baksiden på høyttaleren og receiveren. Så mitt sprøsmål er: Hvordan skal det kobles (det er bare fronthøyttalerene som har 4 termnaler)?

 

En ting til; vil dette gi merkbar bedre lyd?

 

http://www.home.no/stianktveit/Bi-wiring.bmp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan kjøre bi-wire på oppsettet ditt. Du må bruke en bi-wire kabel, som inneholder fire ledere istedet for to. Du kobler to ledninger til pluss, og to til minus bak i forsterkeren. Bak på høyttalerene fjerner du den lille gullskinnen som forbinder pluss og pluss og det samme på minussiden, og kobler to ledere til plus og to ledere til minus.

 

Om det gir noe lydmessig gevinst er det opp til deg å finne ut av :)

Lenke til kommentar
Må man ha bi-wiring inngang på forsterkeren eller kan man tvinne sammen to og to ledere til forsterkeren og få samme effekt. Vet at jeg har bi-wiring mulighet på høytalerne, men er litt usikker på forsterkeren.

De fleste bi-wire kabler er ferdig terminert med fire plugger på høyttalerenden og to plugger på forsterkerenden.

Lenke til kommentar
bi wiering gir ingen lydmessige gevinster før du bruker et aktivt delefilter og 2 forsterkere, og røsker ut det delefilteret du har i høytalerne.

 

les denne du:

http://www.sound.westhost.com/bi-amp.htm

... men da er det ikke snakk om bi-wire lenger, men bi-amping.

helt riktig, tengte ikke at det var en forskjell der..

 

men hvorfor skal bi-wiering ha noe for seg?

sørger man for å bruke feite nok kabler, så holder det i massevis..

diskanten bruker uansett ikke mer en 10-15% av det totale strømtrekket, hvorfor gi de en egen kabel fra forsterker når lederne kobles sammen igjen inni kassa?

Lenke til kommentar

Bi-Wiring har mest for seg når man bruker forskjellige type kabler til diskant og bass/mellomtone, for å kunne tweake anlegget. Da forskjellige kabler har forskjellig lydsignatur. Noen kabler har hengekøye-signatur (dvs. fremhever diskant og bass) andre er mer fremhevet i mellomtonen. Bruker man samme kabler kan man som oftest kjøre vanlig singel-wiring og heller bytte ut skinnen mellom høyttalerterminalene, med kabel...

 

Finnes mange måter å tweake lydbildet på, man må bare finne den man trives best med...

Endret av Audioslave
Lenke til kommentar
hvorfor gi de en egen kabel fra forsterker når lederne kobles sammen igjen inni kassa?

Hvis man fjerner de broene bak på kassa (høyttaleren) så vil de ikke bli koplet sammen igjen. Om man derimot ikke har bi-wire/amp-inngang på høyttalerne så har det lite for seg. Med mindre du har veldig tynne kabler.

Lenke til kommentar
Bi-Wiring har mye for seg når man bruker det for å endre lydbildet. Kan bruke forskjellige kabler som ledere og balansere lydbildet ved hjelp av disse. Omtrent alle kabler har sin egen signatur. Noen passer til noe og andre til annet...

Nå, denne egensignaturen er noe jeg skyr som pesten, og bruker et zobel nettvek for å kvitte med med faktorer i høytalerkablene som farger lyden.

det er fordi all farging av lyden går på bekostning av orginalyden.

jeg bruker foresten cat5E som kabler, tvunnet i kimber style. meget gode kabler til en meget god pris (kr0 :green: )

 

bruker også stp med kobberfolie som interconnects. pen lyd.

Lenke til kommentar

Liker heller ikke egensignaturer. Men mesteparten av produsentene har det!

 

Man kan bruke akkurat hva slags kabler man vil. Men poenget er at mange mennesker allerede har gode komponenter med egne lydsignaturer. Hvorfor ikke rette lydbildet til det bedre ved hjelp av kabler, enn å bruke mange titusener av kroner på nye komponenter...

 

Det er garantert sikkert at det ovenstående person bruker ikke passer hos alle sammen. Mulig det funker hos denne personen, men det får bli opptil den personen å avgjøre. Det er ikke mine ører...

Endret av Audioslave
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...