Gå til innhold

Problem med installasjon av xp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skjedde det samme hos meg en gang.. Fant ut at det var pga begge harddiskene mine stod som master, men hvis du bare har én skal vel ikke det være noe problem..

 

(Selv om det ikke er en direkte løsning kan det sees på som et innspill for å hjelpe til med tankegangen) :p

Lenke til kommentar
Nå er det vel snakk om det første bildet i installasjonen. S-ATA driveren skal vel legges inn senere hvis jeg ikke husker helt feil.

 

Er alle instillinger i BIOS riktig? Altså minneinstillinger og cpu hastighet osv...

Riktig det, er vel feil jumper-config ang. IDE/ATAPI enheter ?

Er SATA enablet i bios ?

Endret av jarmo
Lenke til kommentar

Du sier du har prøvd flere cder. Er dette cder du har brent fra samme ISO eller forskjellige ISO? Kan rett og slett være noe i veien med ISO du har brukt om du brukter "uorginal" software :whistle:

 

I og med Win 2000 virker ser jeg ikke noe annet det kan være. Btw skjønner ikke hva som gjør XP dårligere enn Win 2000, men det er offtopic ;)

Lenke til kommentar

mailtruckz: i tillegg slutter microsoft å utgi sikkerhetsoppdateringer til win2k i juni, hvis du ikke ønsker å betale for en utvidet periode...

 

espenta: en grei start er vel å ta ut cpu, minne, skjermkort og eventuelle andre enheter. Så setter du bare inn cpu, 1 ram-brikke og skjermkortet og ser om det funker.

 

Alternativt bør du nesten gå gjennom innstillingene i BIOS, og verifisere at alt er som det skal være.

 

Jeg har hatt problemer med å installere WinXP på en maskin før, da hang installasjonsprogrammet seg tidlig i installasjonen. Win2k kom en god del lengre, men hang seg til slutt den og. Feilen var da i HK, og konklusjonen min er at Win2K ikke er så nøye på evt. feil i hardware som WinXP. (Noe som ikke bare er positivt for stabiliteten på lengre sikt..)

 

Får du på død og liv ikke til å installere Windows XP, så vil jeg foreslå at du returnerer hele maskinen til webshoppen du kjøpte fra, og lar dem feilsøke den.

 

/ronny

Lenke til kommentar

Jeg hadde lignende problem. Løsningen min var å ta ut AGP-kortet som stod i og sette inne et PCI-kort (jeg prøvde flere nvidia agp-kort).

 

edit: Kan nevne at dette har løst problemet ved tre andre tilfeller (som jeg vet om).

Endret av applet
Lenke til kommentar

Takker for alle svar!

Cdene jeg har prøvd er i orden, så det har ikke noe å gjøre med det. Har lest om andre som hadde samme problemet med p4, og de måtte først disable og enable com1 for å få det til å funke. Virket som en løsning som fungerte for mange, men dessverre ikke for meg...

 

Har sendt inn og byttet hk, prosessor, ram og skjermkort, så alt skal være i orden av komponenter. Ser også i bios at den finner det den skal, og ting ser riktig ut...

Lenke til kommentar

Når har vi faktisk fått startet installasjonsprogrammet, men når filene er kopiert over til disken og pcen starter på nytt får å begynne installeringa, kommer det "disk read error". Dette skjer både med xp og 2k. Veit ikke åssen han greide å løse første problemet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...